Page 452 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2023. Glasbena društva v dolgem 19. stoletju: med ljubiteljsko in profesionalno kulturo ▪︎ Music societies in the long 19th century: Between amateur and professional culture. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 6
P. 452
glasbena društva v dolgem 19. stoletju: med ljubiteljsko in profesionalno kulturo

so bili obvezni dopolnilni predmeti in so opredeljevali različno število let
izobraževanja za bodoče komponiste in dirigente, pevce, inštrumentaliste
in glasbene pedagoge. V začetnem obdobju delovanja Glasbene akademije
lahko opazimo nadaljevanje v pripravah učnih gradiv za predmet harmo-
nija. Izjemno ploden na področju objavljanja učnih gradiv za harmonijo je
bil skladatelj in glasbeni pedagog Lucijan M. Škerjanc. Škerjanc, ki je leta
1934 objavil učbenik Nauk o harmoniji, je slednjega kar dvakrat posodobil,
in sicer v letih 1942 in 1962, z objavo učbenika Harmonija. Pred Škerjančevo
Harmonijo iz leta 1942 je eno leto prej učno gradivo Kromatika in modulaci­
ja (1941) pripravil skladatelj in glasbeni pedagog Slavko Osterc, ki ni bilo iz-
dano. Učni gradivi omenjenih skladateljev, ki sta nastali v obdobju delova-
nja Glasbene akademije, odražata različne pristope na področju obravnave
harmonije, saj je bil Škerjanc zavezan tradicionalnim kompozicijskim pri-
jemom, Osterc pa je prisegal na sodobne evropske kompozicijske pristope.
Kljub temu sta učni gradivi pomembni v nadaljnjem razvoju harmonije, še
posebej Osterčev učbenik, ki je vnesel svežino in inovativne pristope z bo-
gatimi in pestrimi možnostmi uporabe harmonskih prijemov z upošteva-
njem glasbeno-estetskega in slogovnega loka.

Čeprav težnje po razvoju področja kontrapunkt izvirajo iz leta 1881,
ko je Anton Foerster pripravil svoj prvi učbenik, v katerem je obravnaval
tako področje harmonije in kontrapunkta, in ga leta 1904 posodobil z pri-
pravo učbenika Harmonija in kontrapunkt, v katerem je bil večji poudarek
na obravnavi kontrapunkta, se je slednje področje v primerjavi s harmo-
nijo bistveno počasneje razvijalo. Foersterjeva učbenika predstavljata po-
membno prelomnico v razvoju harmonije in kontrapunkta, saj z njima av-
tor postavi temelje v razvoju glasbene terminologije, katero so povzemali
avtorji učbenikov v kasnejših obdobjih. Učbeniki za področje kontrapun-
kta so bili vse do druge svetovne vojne zelo skromno zastopani. V obdob-
ju Glasbene akademije je slednjo vrzel deloma zapolnil skladatelj in glas-
beni pedagog Lucijan M. Škerjanc, ki je ob harmoniji in drugih predmetih
poučeval tudi kontrapunkt in zaradi pomanjkanja učnih gradiv pripravil
Nauk o kontrapunktu leta 1944, ki je doživel posodobitev v letih 1952 in
1956 z objavo monografije Kontrapunkt in fuga. Vse do 90-ih let 20. stoletja
je bilo Škerjančevo učno gradivo temeljno pri predmetu kontrapunkt. Po-
noven korak v razvoju slednjega področja pa se dogodi z letom 1990, ko je
skladatelj, organist in glasbeni pedagog Janez Osredkar izdal drobno knji-
žico Kontrapunkt – strogi stavek. Janez Osredkar (1944), ki je imel kot dolgole-
tni profesor na Srednji glasbeni in baletni šoli v Ljubljani mnogo pedagoških

450
   447   448   449   450   451   452   453   454   455   456   457