Page 282 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2024. Glasbena kritika – nekoč in danes ▪︎ Music Criticism – Yesterday and Today. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 7
P. 282
glasbena kritika – nekoč in danes | music criticism – yesterday and today
»nemškimi« modeli. Nacionalni in folkloristični tokovi so bili zato prav
tako prepovedani kot ukinitev klasičnih oblik v francoskem impresioniz-
mu. Takšna presoja se je spremenila šele v letih po 1900.
Ključne besede: glasbena kritika, Leipzig, simfonija, nacionalizem, 19. stoletje
Luba Kijanovska, Lidiya Melnyk
Glasbeno novinarstvo v primerjavi z glasbeno kritiko
v današnjem času: med preživetjem in razvojem?
Članek ponuja obširen pregled razvoja glasbenega novinarstva in glasbe-
ne kritike, pri čemer je poudarek na spreminjajočih se vlogah glasbenega
posrednika v različnih zgodovinskih in družbenih kontekstih. Predstavlja
tri arhetipske tipe glasbenega posrednika: tip »Hanslick«, ki se odlikuje po
strokovnem znanju in pogosto po subjektivnosti, tip »Rellstab«, ki povezu-
je novinarstvo z muzikologijo, in tip »Beckmesser«, ki se pogosto povezuje
s pedantnostjo in pomanjkanjem glasbenega ozadja.
Raziskovalno delo poudarja, kako so politične ideologije vplivale na glas-
beno novinarstvo, od ideološke propagande v poznem komunističnem ob-
dobju vse do obdobja umetniške svobode in kulturne oživitve po neodvi-
snosti Ukrajine v letu 1991. Članek obravnava izzive glasbenega novinarstva
v dobi digitalizacije in socialnih medijev, v kateri pogosto prevladujeta ko-
mercializacija in lov za senzacijo.
Prispevek osvetljuje tudi aktualni preobrat, ki ga je zaznamoval vdor Ru-
sije v Ukrajino februarja 2022. Glasbena kultura in njena infrastruktura,
vključno z glasbenim novinarstvom, sta postali osrednji tematiki informa-
cijske vojne. Besedilo raziskuje nujnost posodobitve zgodovinskega spomi-
na in promocije ukrajinskih skladateljev in umetnikov, ki so trpeli pod ko-
munističnim zatiranjem.
Na koncu članek navrže še odločilno vprašanje o prihodnosti glasbenega
novinarstva in glasbene kritike, še posebej v globalnem kontekstu. Zahte-
va nove pristope za učinkovito posredovanje bogate zgodovine in sodobne
glasbene kulture Ukrajine domačemu in mednarodnemu občinstvu. Spre-
minjajoče se vloge glasbenih posrednikov zrcalijo dinamično součinkova-
nje glasbe, družbe in novinarstva skozi zgodovino.
Ključne besede: glasbeno novinarstvo, glasbena kritika, glasba in ideologi-
ja, ukrajinska glasba
282
»nemškimi« modeli. Nacionalni in folkloristični tokovi so bili zato prav
tako prepovedani kot ukinitev klasičnih oblik v francoskem impresioniz-
mu. Takšna presoja se je spremenila šele v letih po 1900.
Ključne besede: glasbena kritika, Leipzig, simfonija, nacionalizem, 19. stoletje
Luba Kijanovska, Lidiya Melnyk
Glasbeno novinarstvo v primerjavi z glasbeno kritiko
v današnjem času: med preživetjem in razvojem?
Članek ponuja obširen pregled razvoja glasbenega novinarstva in glasbe-
ne kritike, pri čemer je poudarek na spreminjajočih se vlogah glasbenega
posrednika v različnih zgodovinskih in družbenih kontekstih. Predstavlja
tri arhetipske tipe glasbenega posrednika: tip »Hanslick«, ki se odlikuje po
strokovnem znanju in pogosto po subjektivnosti, tip »Rellstab«, ki povezu-
je novinarstvo z muzikologijo, in tip »Beckmesser«, ki se pogosto povezuje
s pedantnostjo in pomanjkanjem glasbenega ozadja.
Raziskovalno delo poudarja, kako so politične ideologije vplivale na glas-
beno novinarstvo, od ideološke propagande v poznem komunističnem ob-
dobju vse do obdobja umetniške svobode in kulturne oživitve po neodvi-
snosti Ukrajine v letu 1991. Članek obravnava izzive glasbenega novinarstva
v dobi digitalizacije in socialnih medijev, v kateri pogosto prevladujeta ko-
mercializacija in lov za senzacijo.
Prispevek osvetljuje tudi aktualni preobrat, ki ga je zaznamoval vdor Ru-
sije v Ukrajino februarja 2022. Glasbena kultura in njena infrastruktura,
vključno z glasbenim novinarstvom, sta postali osrednji tematiki informa-
cijske vojne. Besedilo raziskuje nujnost posodobitve zgodovinskega spomi-
na in promocije ukrajinskih skladateljev in umetnikov, ki so trpeli pod ko-
munističnim zatiranjem.
Na koncu članek navrže še odločilno vprašanje o prihodnosti glasbenega
novinarstva in glasbene kritike, še posebej v globalnem kontekstu. Zahte-
va nove pristope za učinkovito posredovanje bogate zgodovine in sodobne
glasbene kulture Ukrajine domačemu in mednarodnemu občinstvu. Spre-
minjajoče se vloge glasbenih posrednikov zrcalijo dinamično součinkova-
nje glasbe, družbe in novinarstva skozi zgodovino.
Ključne besede: glasbeno novinarstvo, glasbena kritika, glasba in ideologi-
ja, ukrajinska glasba
282