Page 285 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2024. Glasbena kritika – nekoč in danes ▪︎ Music Criticism – Yesterday and Today. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 7
P. 285
povzetki

la okrog Richarda Wagnerja in Franza Liszta, tako imenovane »klasiciste«,
kot je bil (predvsem) Johannes Brahms, pa je izrazito zavračal. V številnih
kritikah, ki so bile pogosto pretirano sarkastične, se je posmehoval sklad-
bam, ki so bile po njegovem mnenju nedomiselne in dolgočasne, druga dela
pa je s slavnostnim izrazjem koval v zvezde. Članek ponuja pregled Wolfo-
ve estetike, ki se razkriva v kritikah, pa tudi pomen njegovih pogledov na
časniško pokrajino avstrijske metropole ob Donavi.
Ključne besede: odprava plemstva 1919, glasbena zgodovina 19. stoletja, glas-
bena kritika 1884–1887, Hugo Wolf

Helmut Loos
Glasba napredka in prihodnosti: o izvoru silovitega tiskovnega spora
v drugi polovici 19. stoletja
»Glasba prihodnosti« je bil udaren izraz, ki se je pojavil sredi 19. stoletja in
s katerim so želeli v takratnem glasbenem sporu zaznamovati tabor »nove
nemške šole«, dokler ga ta ni pozitivno sprejela in prevzela. Richard Wagner
je podžgal razpravo s spisom Umetnina prihodnosti (1850) in jo nato še bolj
razvnel z odprtim pismom z naslovom Glasba prihodnosti (1861). Čeprav je
Wagner v razmišljanjih sledil Ludwigu Feuerbachu, čigar vodstvu se je pod-
vrgel »brez kritičnega razmisleka«, je bila celotna razprava pravzaprav v
družbi širše zasidrana kot spor o usmeritvi vodstva novega srednjega sloja.
Judovsko-krščanska tradicija in ateistično moderno gibanje sta predstavljala
dva temeljno nasprotna tabora, ki sta z vsemi vmesnimi odtenki zaznamova-
la tudi glasbeno zgodovino.
Ključne besede: Ludwig Bischoff, Eduard Hanslick, August Wilhelm Am-
bros, dekristjanizacija, modernist

Wolfgang Marx
Glasbena kritika na Irskem
Glasbena kritika na Irskem je sledila splošnemu razvoju v drugih drža-
vah, zaradi lokalnih razmer pa je imela nekaj specifičnih razlik. To poglav-
je obravnava primere iz treh obdobij njene zgodovine: nastanka irske glas-
bene kritike sredi 19. stoletja, poznega 20. stoletja, ki ga ponazarja kariera
Charlesa Actona, in vpliva digitalne revolucije v 21. stoletju.
Prve kritike v irskih časnikih so bile zelo nekakovostne, saj so jih pogosto
pisali novinarji brez znanja o glasbi. Ocene izvedenih skladb in kakovosti
njihove izvedbe so bile neredko medle in neinformativne.

285
   280   281   282   283   284   285   286   287   288   289   290