Page 193 - Kavur, Boris. Devet esejev o (skoraj) človeški podobi. Založba Univerze na Primorskem, Koper 2014.
P. 193
sorodniki ter predniki, ki to niso
jina. Pravzaprav bi v upodobitvi lahko videli vplive povratka romantičnega
pogleda na fosilne ljudi, ko so bili slednji spet pojmovani kot plemeniti, v so-
žitju z naravo živeči divjaki. To usmeritev sta dokončno pokopala leta 1901 iz-
dani študiji Gustava Schwalbeja iz Strasbourga ter Hermanna Klaatscha iz
Heidelberga, ki sta vsak dokazovala, da neandertalski ostanki iz Spyja ter Ne-
andertala po svojih morfoloških značilnostih izstopajo iz variacijske širine so-
dobnega človeštva, s čimer sta dokončno ovrgla Virchowovo pozicijo ter potr-
dila Schaaffhausenovo tezo (Schmitz, Thissen 2000, 79).

Seveda je ključno vlogo odigralo odkritje kostnih ostankov celotne po-
pulacije v Krapini. Pomen slednje pa je slabo desetletje po odkritju (med 1908
in 1914) zasenčila serija odkritij neandertalskih skeletov v Franciji (Le Mous-
tier, La Quina, La Ferrassie, La Chapelle-aux-Saints), ki so zaradi svoje popol-
nosti pritegnili pozornost anatomov, kajti po potrditvi obstoja neandertalcev
se je preučevanje usmerilo k analizam posameznih osebkov, ter njihovi rekon-
strukciji (Kavur 1999b, 61). Z odkritjem pokopov je nastopilo obdobje znan-
stvenih rekonstrukcij.

Ključnega pomena za potek interpretacij človeških prednikov v začetku
dvajsetega stoletja je bilo odkritje treh klerikov, Amédéa in Jeana Bouyssonie-
jev ter L. Bardona, ki so leta 1908 v majhni jami La Chapelle-aux-Saint v Fran-
ciji odkrili skoraj popolnoma ohranjen moški skelet neandertalca. Na predlog
patra Henryja Breuila, ki je kasneje postal doyen francoske prazgodovinske
arheologije, so skelet poslali v analizo v Pariz k Marcelinu Bouleu v Muséum
national d' histoire naturelle. Z Boulovo odločitvijo jim je uspelo onemogoči-
ti analize liberalni ter predvsem protiklerikalni struji, ki jo je v preteklosti vo-
dil Gabriel de Mortillet na École d'Anthropologie in ki je v preteklosti odkri-
te skromne skeletne ostanke neandertalcev (do odkritja Krapine 1899) želela
vključiti v človeško predniško pokolenje. Posledično se je skelet znašel v kro-
gih, ki tudi očitnemu namernemu pokopu niso priznavali njegovega izhodišč-
nega pomena – neandertalcem je bila zanikana sposobnost konceptualizacije
smrti ter ideje o pokopu (Schmitz, Thissen 2000, 111).

Skelet je monografsko obdelal v letih 1911 do 1913 Boule in ga objavil v
Annales de Paléontologie. Njegovo poročilo je postalo najpopolnejša anatom-
ska študija neandertalca od prvega odkritja leta 1856. Zaradi natančnosti nje-
govih analiz je prav s tem delom iztrgal paleoantropologijo iz meglenih sfer
na meji med filozofijo in naravoslovjem ter jo popeljal v natančno znanost.
Njegovi zaključki so za skoraj dobro stoletje vplivali na podobo neandertalca.
Vsak skeletni del je natančno opisal, ga primerjal s podobnimi neandertalski-
mi najdbami ter sodobnimi ljudmi in opicami. Podobno kot William King
ga je opredeli kot samostojno vrsto Homo neanderthalensis in ne kot podvrsto

193
   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198