Page 53 - Šuligoj, Metod, ur., 2015. Retrospektiva turizma Istre. Založba Univerze na Primorskem, Koper.
P. 53
i pravo doživetje, saj je potnike v Portorožu na primer linija, u Piran su dolazili i izletnici22 s posebnim prijevo-
pričakala tudi godba: ob enodnevnem izletu avgusta leta zima koji su nudili pravi doživljaj, s obzirom na to da je
1868, ko so tri Lloydove ladje (Austria, Nettuno in Ismail) putnike u Portorožu, primjerice, dočekala i glazba. Povo-
pripeljale okoli 1.000 gostov iz Trsta v Piran in Portorož, dom jednodnevnog izleta u kolovozu 1868. godine, kada
so domačini organizirali zabavo z glasbo in plesom do su tri Lloydova broda (Austria, Nettuno i Ismail) dovezla
polnoči, ko so gostje spet odpluli za Trst.23 Ob »gospo- oko 1.000 gostiju iz Trsta u Piran i Portorož, domaćini su
darski razstavi« v Trstu septembra in oktobra leta 1871, organizirali zabavu s glazbom i plesom do ponoći, kada
so organizirali zabavne in športne prireditve ter izlete do su gosti opet otplovili za Trst23. Povodom »gospodarske
bližnjih zanimivih mest. 25. septembra je bil na primer or- izložbe« u Trstu u rujnu i listopadu 1871. godine organizi-
ganiziran izlet na relaciji Trst – Milje – Piran.24 Potnike so rana su zabavna i sportska događanja te izleti do obližnjih
v pristanišču običajno čakali nosači, kurirji in prevozniki zanimljivih gradova. Na primjer, 25. rujna bio je organi-
(omnibus,25 vozovi) do kopališč. Cena prevoza na osebo je ziran izlet na relaciji Trst – Milje – Piran24. Putnike su u
bila 12 soldov; sicer pa so bile cene odvisne od načina in luci obično čekali nosači, kuriri i prijevoznici (omnibus25,
dolžine prevoza.26 Leta 1876 je parnik Giustinopoli vozil kola) koji su ih vozili do kupališta. Cijena prijevoza po
med Koprom in Trstom trikrat dnevno vse dni v tednu osobi bila je 12 soldova; a inače su cijene ovisile o načinu
in tudi med prazniki. Otroci so imeli 50 % popusta.27 V i dužini prijevoza26. Godine 1876. parobrod Giustinopoli
Kopru sta bili obiskovalcem zanimivi za ogled katedrala je vozio između Kopra i Trsta tri puta dnevno sve dane u
in mestna hiša, zanimivo je bilo tudi mesto Piran in ko- tjednu, kao i za vrijeme praznika. Djeca su imala 50 %
pališče v Portorožu.28 Le-to je bilo dosegljivo tudi s tram- popusta27. U Kopru su posjetiteljima za razgledavanje
vajem, ki je vozil od 1912 dalje (do 1953) med današnjim bili zanimljivi katedrala i gradska vijećnica, a zanimljiv
Tartinijevim trgom (takrat Piazza Maggiore) v Piranu in je bio i grad Piran i kupalište u Portorožu28. Do svega
železniško postajo v Luciji (takrat Santa Lucia). Kot zani- toga se moglo doći i tramvajem, koji je vozio od 1912.
mive izletniške destinacije so se vse bolj uveljavljali tudi nadalje (do 1953.) između današnjeg Tartinijeva trga (tada
Izola,29 Strunjan, Valdoltra (takrat Valle d`Oltra),30 torej Piazza Maggiore) u Piranu i željezničke stanice u Luciji
kraji, ki so bili dostopni po morju s parnikom, po cesti (tada Santa Lucia). Kao zanimljive izletničke destinacije
in tudi z železnico. Treba je izpostaviti Porečanko (ital. razvijale su se i Izola29, Strunjan i Valdoltra (tada Valle
Parenzana), istrsko ozkotirno železnico, ki je od 1. aprila d`Oltra)30, dakle krajevi koji bili su dostupni i pomorskim
1902 povezovala Trst z Bujami, 15. decembra istega leta putem – parobrodom, ali i cestom te željeznicom. Potreb-
pa je bil odprt še odsek do Poreča.31 Iz brošure Trieste no je istaknuti Parenzanu (tal. Parenzana), istarsku usko-
e l'Istria izhaja, da je bila oglaševana tudi v turistične tračnu željeznicu, koja je od 1. travnja 1902. povezivala
(izletniške) namene. Njeni hibi sta bili predvsem visoka Trst s Bujama, a 15. prosinca iste godine bila je otvorena i
cena prevoza (višja od cene za prevoz s parnikom), kar je dionica do Poreča31. Iz brošure Trieste e l’Istria proizlazi
onemogočalo njeno vsesplošno koriščenje in počasnost.32 da se oglašavala i u turističke (izletničke) svrhe. Njezini
Vožnja je od Trsta do Izole trajala 1 uro in 25 minut, do nedostaci bili su prije svega visoka cijena prijevoza (viša
Lucije pa 2 uri. Ob postajah so bili potnikom na voljo no- od cijene prijevoza parobrodom), što je onemogućavalo
sači in vodiči. Večji vpliv na razvoj portoroškega turizma njezinu sveopću upotrebu, i sporost32. Vožnja od Trsta do
od Porečanke pa je nedvomno imela leta 1857 končana Izole trajala je sat i 25 minuta, a do Lucije dva sata. Put-
železniška proga Dunaj – Semmering – Gradec – Maribor nicima su uz stanice bili na raspolaganju nosači i vodiči.
– Celje – Ljubljana – Trst.33 Veći utjecaj na razvoj portoroškog turizma od Parenzane
nesumnjivo je imala 1857. godine završena željeznička
Pri dodatni ponudbi Portoroža je treba še omeniti, da je pruga Beč – Semmering – Graz – Maribor – Celje – Lju-
bilo mogoče najemati čolne za prevoz do treh oseb za 1 bljana – Trst33.
53
pričakala tudi godba: ob enodnevnem izletu avgusta leta zima koji su nudili pravi doživljaj, s obzirom na to da je
1868, ko so tri Lloydove ladje (Austria, Nettuno in Ismail) putnike u Portorožu, primjerice, dočekala i glazba. Povo-
pripeljale okoli 1.000 gostov iz Trsta v Piran in Portorož, dom jednodnevnog izleta u kolovozu 1868. godine, kada
so domačini organizirali zabavo z glasbo in plesom do su tri Lloydova broda (Austria, Nettuno i Ismail) dovezla
polnoči, ko so gostje spet odpluli za Trst.23 Ob »gospo- oko 1.000 gostiju iz Trsta u Piran i Portorož, domaćini su
darski razstavi« v Trstu septembra in oktobra leta 1871, organizirali zabavu s glazbom i plesom do ponoći, kada
so organizirali zabavne in športne prireditve ter izlete do su gosti opet otplovili za Trst23. Povodom »gospodarske
bližnjih zanimivih mest. 25. septembra je bil na primer or- izložbe« u Trstu u rujnu i listopadu 1871. godine organizi-
ganiziran izlet na relaciji Trst – Milje – Piran.24 Potnike so rana su zabavna i sportska događanja te izleti do obližnjih
v pristanišču običajno čakali nosači, kurirji in prevozniki zanimljivih gradova. Na primjer, 25. rujna bio je organi-
(omnibus,25 vozovi) do kopališč. Cena prevoza na osebo je ziran izlet na relaciji Trst – Milje – Piran24. Putnike su u
bila 12 soldov; sicer pa so bile cene odvisne od načina in luci obično čekali nosači, kuriri i prijevoznici (omnibus25,
dolžine prevoza.26 Leta 1876 je parnik Giustinopoli vozil kola) koji su ih vozili do kupališta. Cijena prijevoza po
med Koprom in Trstom trikrat dnevno vse dni v tednu osobi bila je 12 soldova; a inače su cijene ovisile o načinu
in tudi med prazniki. Otroci so imeli 50 % popusta.27 V i dužini prijevoza26. Godine 1876. parobrod Giustinopoli
Kopru sta bili obiskovalcem zanimivi za ogled katedrala je vozio između Kopra i Trsta tri puta dnevno sve dane u
in mestna hiša, zanimivo je bilo tudi mesto Piran in ko- tjednu, kao i za vrijeme praznika. Djeca su imala 50 %
pališče v Portorožu.28 Le-to je bilo dosegljivo tudi s tram- popusta27. U Kopru su posjetiteljima za razgledavanje
vajem, ki je vozil od 1912 dalje (do 1953) med današnjim bili zanimljivi katedrala i gradska vijećnica, a zanimljiv
Tartinijevim trgom (takrat Piazza Maggiore) v Piranu in je bio i grad Piran i kupalište u Portorožu28. Do svega
železniško postajo v Luciji (takrat Santa Lucia). Kot zani- toga se moglo doći i tramvajem, koji je vozio od 1912.
mive izletniške destinacije so se vse bolj uveljavljali tudi nadalje (do 1953.) između današnjeg Tartinijeva trga (tada
Izola,29 Strunjan, Valdoltra (takrat Valle d`Oltra),30 torej Piazza Maggiore) u Piranu i željezničke stanice u Luciji
kraji, ki so bili dostopni po morju s parnikom, po cesti (tada Santa Lucia). Kao zanimljive izletničke destinacije
in tudi z železnico. Treba je izpostaviti Porečanko (ital. razvijale su se i Izola29, Strunjan i Valdoltra (tada Valle
Parenzana), istrsko ozkotirno železnico, ki je od 1. aprila d`Oltra)30, dakle krajevi koji bili su dostupni i pomorskim
1902 povezovala Trst z Bujami, 15. decembra istega leta putem – parobrodom, ali i cestom te željeznicom. Potreb-
pa je bil odprt še odsek do Poreča.31 Iz brošure Trieste no je istaknuti Parenzanu (tal. Parenzana), istarsku usko-
e l'Istria izhaja, da je bila oglaševana tudi v turistične tračnu željeznicu, koja je od 1. travnja 1902. povezivala
(izletniške) namene. Njeni hibi sta bili predvsem visoka Trst s Bujama, a 15. prosinca iste godine bila je otvorena i
cena prevoza (višja od cene za prevoz s parnikom), kar je dionica do Poreča31. Iz brošure Trieste e l’Istria proizlazi
onemogočalo njeno vsesplošno koriščenje in počasnost.32 da se oglašavala i u turističke (izletničke) svrhe. Njezini
Vožnja je od Trsta do Izole trajala 1 uro in 25 minut, do nedostaci bili su prije svega visoka cijena prijevoza (viša
Lucije pa 2 uri. Ob postajah so bili potnikom na voljo no- od cijene prijevoza parobrodom), što je onemogućavalo
sači in vodiči. Večji vpliv na razvoj portoroškega turizma njezinu sveopću upotrebu, i sporost32. Vožnja od Trsta do
od Porečanke pa je nedvomno imela leta 1857 končana Izole trajala je sat i 25 minuta, a do Lucije dva sata. Put-
železniška proga Dunaj – Semmering – Gradec – Maribor nicima su uz stanice bili na raspolaganju nosači i vodiči.
– Celje – Ljubljana – Trst.33 Veći utjecaj na razvoj portoroškog turizma od Parenzane
nesumnjivo je imala 1857. godine završena željeznička
Pri dodatni ponudbi Portoroža je treba še omeniti, da je pruga Beč – Semmering – Graz – Maribor – Celje – Lju-
bilo mogoče najemati čolne za prevoz do treh oseb za 1 bljana – Trst33.
53