Page 110 - Gričar, Sergej, in Štefan Bojnec, 2016. Aplikacija metodologije časovnih serij na primeru turističnih cen. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 110
Aplikacija metodologije časovnih serij na primeru turističnih cen

vrednost popravljenega determinacijskega koeficienta visoka. Prav tako je
visoka vrednost -statistike. Oba parametra nas vodita do suma neprave
regresije (Granger, Namwon in Yongil 2004). Pri regresijskem modelu 1 se
ostanki najlepše porazdelijo in so porazdeljeni podobno kot normalna po-
razdelitev, kar je konsistentno z Enders (2004) ter Lütkepohl in Xu (2011).

Prilagojen determinacijski koeficient v prvem regresijskem modelu
v Preglednici 8 kaže visoko stopnjo pojasnjenosti odvisne spremenljivke.
Njegova vrednost je 0,678. Del pričakovanih pozitivnih/negativnih pove-
zanosti med odvisno spremenljivko ∆ICGS in posameznimi pojasnjevalni-
mi spremenljivkami se potrdijo. Kot najbolj statistično značilno so se izka-
zale naslednje pojasnjevalne spremenljivke: ∆ICŽP, ∆ICGSEA, ∆ICTG
in D2. Ocene rezultatov kažejo, da cene v gostinstvu v območju evra pred-
stavljajo glavni dejavnik povezanosti cen v gostinstvu v Sloveniji. Sledi in-
110 flacija (indeks cen življenjskih potrebščin) in cena energije (goriva). Te tri
spremenljivke same pojasnijo več kot polovico spremenljivosti cen v gostin-
stvu v Sloveniji od leta 2000. Ti rezultati kažejo, da je dinamika cen v go-
stinstvu v Sloveniji določena: prvič – s cenami v gostinstvu v območju evra
in s splošno ravnjo inflacije v državi. Ta ugotovitev je konsistentna z idejo
o oblikovanju skupne monetarne unije, ki prispeva k zbliževanju cen v dr-
žavah članicah proti skupni evropski ravni cen. Cene v manj razvitih sre-
dnjeevropskih in vzhodnoevropskih državah bodo rasle hitreje kot v raz-
vitih, zahodnoevropskih državah (Juselius 2004; Juselius in Mladenović
2002). Drugič – po uvedbi evra v Sloveniji so se cene v gostinstvu od janu-
arja 2007 do marca 2007 občutno znižale. Ti rezultati realnega gibanja cen
so pomembne informacije za gospodarstvenike in menedžerje pri razume-
vanju cenovne konkurenčnosti. Tretjič – cene goriva imajo pomembno vlo-
go v ravni cen v gostinstvu.
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115