Page 49 - Nemec Rudež, Helena, 2016. Analiza turističnega povpraševanja izbranih izvornih trgov Slovenije. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 49
Preučevanje turističnega povpraševanja z vzročno-posledičnim modelom
Druge spremenljivke
Med pojasnjevalnimi spremenljivkami turističnega povpraševanja se upo-
rabljajo različni drugi dejavniki, ki so vezani na izvorne trge ali na samo de-
stinacijo (ponudbeno stran), kot so promocija destinacije, različni družbe-
ni dejavniki (npr. priljubljenost neke destinacije), pričakovanja turistov in
drugi. Za njihovo vključitev v model je potrebno dobiti razpoložljive po-
datke, kar je včasih težko.
Funkcijske oblike regresijskih modelov 49
Funkcijo turističnega povpraševanja lahko izrazimo v linearni obliki. Pri
tem predpostavljamo, da se turistično povpraševanje spreminja enakomer-
no s spreminjanem dohodka. Linearno funkcijo turistične potrošnje zapi-
šemo:
D = b0 + b1 * F1 + b2 * F2 + ,… + bn * Fn + u
pri čemer je:
- D odvisna spremenljivka oz. turistično povpraševanje,
ubFiisrppeogrjeramessniejjnsekvljiaivlknkoaaefssiplcuričeeamnjtneiin,hljvivpklaivioov.z. dejavnik povpraševanja,
-
-
-
Kadar se uporabljata dve ali več pojasnjevalnih spremenljivk, govorimo
o multivariatnem regresijskem modelu. V kolikor pa je pojasnjevalna spre-
menljivka le ena, gre za bivariaten regresijski model. Song in Witt (2000, 9)
navajata dva razloga za priljubljenost uporabe linearne funkcije:
- empirične raziskave kažejo, da se veliko dejavnikov turističnega
povpraševanje lahko pojasni z linearno povezanostjo,
- koeficiente v linearni funkciji se relativno zlahka oceni.
Na osnovi regresijskega koeficienta b izbranega dejavnika linearne
funkcije lahko izračunamo elastičnost turističnega povpraševanja izbrane-
ga dejavnika. Koeficient elastičnosti je opredeljen kot zmnožek med odvo-
dom funkcije in razmerjem med neodvisno ter odvisno spremenljivko, kar
uporabimo za izračun elastičnosti iz linearne funkcije. Elastičnost turistič-
nega povpraševanja za izbran dejavnik se izračuna takole (Nemec Rudež in
Mihalič 2002, 34):
Druge spremenljivke
Med pojasnjevalnimi spremenljivkami turističnega povpraševanja se upo-
rabljajo različni drugi dejavniki, ki so vezani na izvorne trge ali na samo de-
stinacijo (ponudbeno stran), kot so promocija destinacije, različni družbe-
ni dejavniki (npr. priljubljenost neke destinacije), pričakovanja turistov in
drugi. Za njihovo vključitev v model je potrebno dobiti razpoložljive po-
datke, kar je včasih težko.
Funkcijske oblike regresijskih modelov 49
Funkcijo turističnega povpraševanja lahko izrazimo v linearni obliki. Pri
tem predpostavljamo, da se turistično povpraševanje spreminja enakomer-
no s spreminjanem dohodka. Linearno funkcijo turistične potrošnje zapi-
šemo:
D = b0 + b1 * F1 + b2 * F2 + ,… + bn * Fn + u
pri čemer je:
- D odvisna spremenljivka oz. turistično povpraševanje,
ubFiisrppeogrjeramessniejjnsekvljiaivlknkoaaefssiplcuričeeamnjtneiin,hljvivpklaivioov.z. dejavnik povpraševanja,
-
-
-
Kadar se uporabljata dve ali več pojasnjevalnih spremenljivk, govorimo
o multivariatnem regresijskem modelu. V kolikor pa je pojasnjevalna spre-
menljivka le ena, gre za bivariaten regresijski model. Song in Witt (2000, 9)
navajata dva razloga za priljubljenost uporabe linearne funkcije:
- empirične raziskave kažejo, da se veliko dejavnikov turističnega
povpraševanje lahko pojasni z linearno povezanostjo,
- koeficiente v linearni funkciji se relativno zlahka oceni.
Na osnovi regresijskega koeficienta b izbranega dejavnika linearne
funkcije lahko izračunamo elastičnost turističnega povpraševanja izbrane-
ga dejavnika. Koeficient elastičnosti je opredeljen kot zmnožek med odvo-
dom funkcije in razmerjem med neodvisno ter odvisno spremenljivko, kar
uporabimo za izračun elastičnosti iz linearne funkcije. Elastičnost turistič-
nega povpraševanja za izbran dejavnik se izračuna takole (Nemec Rudež in
Mihalič 2002, 34):