Page 52 - Nemec Rudež, Helena, 2016. Analiza turističnega povpraševanja izbranih izvornih trgov Slovenije. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 52
liza turističnega povpraševanja izbranih izvornih trgov Slovenije
- DPPItSttdcttceuoenhrneioseptdinrečoaknidozvovpomoobdevdaspot(krbdaoješuvsettvvi,anonabjcedijove)bojvbudotbo. bdjoubtju, t,
-
-
-
Večina študij s področja napovedovanja turističnega povpraševanja
uporablja tudi odložene spremenljivke (angl. lagged variables). Pri tem lo-
čimo:
- odložene pojasnjevalne spremenljivke, ko se vrednost pojasnjeval-
ne spremenljivke odrazi v odvisni spremenljivki v določenem ča-
sovnem odlogu,
- odloženo odvisno spremenljivko, ki odraža navado potovanja iz-
vornega trga; na odvisno spremenljivko vplivajo njene vrednosti v
52 določenem predhodnem obdobju.
Garin-Munoz (2007, 17) izpostavlja dva razloga za vključitev odložene
odvisne spremenljivke v model in njeno poimenovanje kot oblikovanje na-
vad turistov ali vzajemne preference. Razloga sta:
- manjša negotovost počitnic v kraju, ki je turistu že poznana v pri-
merjavi s potovanjem v neznane destinacije,
- turisti, ki destinacijo poznajo, širijo vedenje o njej, kar zmanjšu-
je negotovost potencialnih turistov destinacije, ko se odločajo za
obisk.
Kadar je v model vključena ena ali več odloženih spremenljivk (angl.
lagged variables), govorimo o dinamičnem modelu. Odložena spremen-
ljivka iz določenega predhodnega obdobja lahko izboljša model. Ponazar-
ja namreč, da je potreben določen čas, da se spremenljivka odrazi v odvisni
spremenljivki. Massidda in Etzo (2012, 607) tako v študiji domačega itali-
janskega turističnega povpraševanja med letoma 2004 in 2007 poudarjata,
da vključitev odložene časovne spremenljivke (s časovnim odlogom enega
leta) omogoča zajetje težnje turistov, da se vrnejo v regijo na počitnice. Ko-
eficient odložene odvisne spremenljivke v njuni študiji znaša 0,7976, kar
kaže prisotnost močnih navad turistov, da se vrnejo v destinacijo, ki so jo
obiskali prejšnje leto.
Obdobje odloga se lahko nanaša na mesec, kvartal, polletje, leto, dve
leti. Ustrezen čas odloga spremenljivk lahko v modelu določimo z ekspe-
rimentiranjem (Song in Witt 2000, 29). Nekateri avtorji (Morley 1998 v
Garin-Munoz 2007, 17) izpostavljajo pomanjkanje dinamičnih modelov v
empiričnih raziskavah turističnega povpraševanja.
- DPPItSttdcttceuoenhrneioseptdinrečoaknidozvovpomoobdevdaspot(krbdaoješuvsettvvi,anonabjcedijove)bojvbudotbo. bdjoubtju, t,
-
-
-
Večina študij s področja napovedovanja turističnega povpraševanja
uporablja tudi odložene spremenljivke (angl. lagged variables). Pri tem lo-
čimo:
- odložene pojasnjevalne spremenljivke, ko se vrednost pojasnjeval-
ne spremenljivke odrazi v odvisni spremenljivki v določenem ča-
sovnem odlogu,
- odloženo odvisno spremenljivko, ki odraža navado potovanja iz-
vornega trga; na odvisno spremenljivko vplivajo njene vrednosti v
52 določenem predhodnem obdobju.
Garin-Munoz (2007, 17) izpostavlja dva razloga za vključitev odložene
odvisne spremenljivke v model in njeno poimenovanje kot oblikovanje na-
vad turistov ali vzajemne preference. Razloga sta:
- manjša negotovost počitnic v kraju, ki je turistu že poznana v pri-
merjavi s potovanjem v neznane destinacije,
- turisti, ki destinacijo poznajo, širijo vedenje o njej, kar zmanjšu-
je negotovost potencialnih turistov destinacije, ko se odločajo za
obisk.
Kadar je v model vključena ena ali več odloženih spremenljivk (angl.
lagged variables), govorimo o dinamičnem modelu. Odložena spremen-
ljivka iz določenega predhodnega obdobja lahko izboljša model. Ponazar-
ja namreč, da je potreben določen čas, da se spremenljivka odrazi v odvisni
spremenljivki. Massidda in Etzo (2012, 607) tako v študiji domačega itali-
janskega turističnega povpraševanja med letoma 2004 in 2007 poudarjata,
da vključitev odložene časovne spremenljivke (s časovnim odlogom enega
leta) omogoča zajetje težnje turistov, da se vrnejo v regijo na počitnice. Ko-
eficient odložene odvisne spremenljivke v njuni študiji znaša 0,7976, kar
kaže prisotnost močnih navad turistov, da se vrnejo v destinacijo, ki so jo
obiskali prejšnje leto.
Obdobje odloga se lahko nanaša na mesec, kvartal, polletje, leto, dve
leti. Ustrezen čas odloga spremenljivk lahko v modelu določimo z ekspe-
rimentiranjem (Song in Witt 2000, 29). Nekateri avtorji (Morley 1998 v
Garin-Munoz 2007, 17) izpostavljajo pomanjkanje dinamičnih modelov v
empiričnih raziskavah turističnega povpraševanja.