Page 34 - Vinkler, Jonatan (ur.), "Božja beseda ostane na veke". Študije k razstavi ob 500-letnici reformacije. Ljubljana, Koper: Narodna in univerzitetna knjižnica, Založba Univerze na Primorskem
P. 34
umetne glasbe bi bila brez Luthrove glasbene reforme ter njegovih psalmskih
pesmi komaj predstavljivo drugačna od te, ki jo poznamo sedaj.
beseda božja ostane na veke ■ ob 500-letnici reformacije
Ko je Bog s slehernikom spregovoril v jeziku slednjega, in to v števil­
nih besedilnih in slogovnih registrih, se je za skromnega popotnika od tod
onstran vzpostavil nov razlagalni okvir za resničnost okoli njega. Ta no­
vi okvir je nadomestil tistega Rimske cerkve; zastran mentalitete je bil sodo­
ben, kajti naslavljal in nagovarjal je v prvi vrsti posameznika. Njegovo središ­
če so tvorili individum – nemočni, grešni človek –, njegov odnos z Vsevladar­
jem in človekov jezik, h kateremu se je Bog »sklonil« z željo razumeti ga.

Specifična Luthrova reformatorska zahteva znotraj krščanstva skuša
vselej priti do izraza skupaj s pojmovnim parom »evangeljska svoboda«. S
slednjo je Luther demitologiziral avtoriteto Cerkve kot institucije. Luthrovo
vnovično odkritje svobode krščanskega človeka ima svoje korenine v razlo­
čitvi evangelija in postave, tj. v svobodi vere, ki se je naučila razločevati med
zahtevami vere in zahtevami državljanjskega etosa. Evangeljska svoboda je v
srcu vsakega posameznega človeka, ki veruje v Jezusa Kristusa, v njegovo od­
rešenje od grehov, smrti in hudiča. Ta pa ni le svoboda duhovnega (verskega)
življenja v Bogu, ampak kot taka vpliva tudi na človekovo ravnanje in njegov
svet. Martin Luther je to strnil v sloviti dialektični maniri:

Kristjan ne živi le sam v sebi, ampak tudi v Kristusu in v svojem bliž­
njem: v Kristusu z vero, v bližnjem z ljubeznijo.
Luthrova reformacija je pomenila začetek »drugačnega krščanstva in
drugačne Cerkve«. Luther ni želel odpraviti bistva, ampak na podlagi Svete­
ga pisma ponovno odkriti in ohraniti jedro krščanstva. Želel je od dogmatič­
nih verskih resnic k resnici ljubezni, od hiearhije k splošnemu duhovništvu,
od vere čakanja k veri delovanja in od cerkvene oblasti k sodelovanju. Posle­
dice teh miselnih osišč so zagotovo preštevilne, da bi jih bilo smiselno po­
skusiti naštevati posebej, razen ene pomenljive zveze.
Za Luthra Božja nezaslužena milost ni nekaj, s čimer se ravna zlahka,
temveč dar, ki ga je treba sprejeti hvaležno, »s čistimi rokami«, ter ga »pri­
poznati« z deli, kajti protestantskemu človeku ni neznan pomen biblične pa­
saže, da je »vera brez del mrtva« (Jak 2,26). Za protestanta to pomeni indi­
vidualno odgovornost – do poslušanja Božje besede, do svoje družine in bra­
tov po veri ter nato do ljudi, s katerimi prebiva v isti urbani komuni (mestu)
ali deželi. Odgovornost in z njo povezano prizadevanje za protestanta po­
menita, da se nauči brati, da, dokler slednjega ne zna, pozorno posluša bran­
je evangelija in njegove razlage, tako prozne kot verzne, ter da tisti, ki že po­
seduje milost branja, s slednjim širokosrčno služi nepismenim – z glasnim
bran­jem in/ali z učenjem le-tega –, da lahko vsi participirajo na Božji milosti,
ki se jim daje v obliki Svetega pisma in njegovih razlag v njihovi materinšči­
ni. Tako ni naključje, da je druga slovenska knjiga prav Abecednik (1550), di­
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39