Page 221 - Kavrečič, Petra. 2017. Turizem v Avstrijskem primorju. 2., dopolnjena elektronska izdaja. Založba Univerze na Primorskem, Koper
P. 221
na morju
zdraviliško dejavnostjo282 ter s tem spodbudilo kasnejšo afirmacijo in uradno
razglasitev zdraviliškega kraja. Zasebna Kopališka družba Piran (kasneje Por-
torose) je na začetku 20. stoletja tudi zgradila prestižni hotel Palace. Ravno
v Portorožu lahko sledimo sodelovanju in povezovanju med zasebno in jav-
no iniciativo, med lokalnimi podjetniki in zdraviliško komisijo, ki so skupaj
spodbujali razvoj turizma v kraju.

V Opatiji gre velik prispevek k turističnemu razvoju pripisati družbi
Južne železnice in njenemu vlaganju v nastanitveno infrastrukturo, ki je go-
stila elitne obiskovalce. V Portorožu je začetnik zdraviliškega turizma sicer
zdravnik, ki je pacientom predpisoval slanico, vendar je lokalna zasebna po-
buda odigrala ključno vlogo za nadaljnji razvoj zdravilišča, saj je uredila zdra-
viliški objekt in formalizirala dejavnost. V nekaterih morskih zdraviliških
krajih so imeli zasebniki pomembno vlogo že pri samih začetkih.

Javna in zasebna inciativa sta bila pomembna dejavnika razvoja v Opa-
tiji, Gradežu in Portorožu, saj sta tako s finančnega vidika kakor z vidika ure-
janja, vodenja in postavljanja nove turistične infrastrukture imela markantno
vlogo pri začetkih in nadaljnjem razvoju teh destinacij.

Hitrejši pretok informacij v industrijski dobi je tudi tisku dal nove raz-
sežnosti in množično učinkoval na življenje ljudi. Novost so dobro izkoristili
turistični kraji, ki so svoje storitve in ponudbo začeli promovirati preko olep-
ševalnih društev, deželnih zvez za pospeševanje tujskega prometa (Cvirn in
Studen, 2001) in zdraviliških komisij, saj so le-te pričele tiskati reklamne pla-
kate, razglednice, brošure, vodnike ter oglaševale turistične destinacije na ko-
lodvorih in v časopisju.

Tiskanje vodnikov, brošur in promocija turističnih krajev sta se širila
tudi na jadranski obali. Pri tem ne gre toliko za potovalne priročnike po mor-
ju, kot so tisti, ki so nastajali ob vožnji z vlakom, ampak za promocijo turistič-
nega kraja in njegovih storitev. Tako so vodniki po zdraviliških in kopaliških
letoviščih promovirali zdravilne učinke kraja, uspešno zdravljenje številnih
bolezni, njegovo ugodno lego in dostopnost, izlete v okolico, navajali progra-
me zabav, sezname hotelov, vil in penzionov. V namen turistične prepoznav-
nosti letovišč Avstrijskega primorja se je tiskanje vodnikov, brošur in drugih
informativnih priročnikov zelo razširilo. Služili so za promocijo turističnega
kraja in predstavitev njegovih storitev. Vodniki in publikacije, ki so jih v Opa-
tiji, Gradežu in Portorožu izdajali zdraviliške komisije ter nekateri zdravni-
ki, so sledili temu namenu. Promovirali so zdravilne učinke kraja, metode in

282 Družba piranskih solin je uradno dovoljenje za odprtje dejavnosti pridobila leta 1887 in takoj od-
prla kopališče s slanico.

219
   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226