Page 99 - Rižnar, Igor, ur. 2017. Jezikovno izobraževanje in podjetja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 99
Kulturne in jezikovne prepreke in slovenska podjetja 99

Klasične teorije podjetništva
V preteklosti so se med teoretiki pogosta kresala mnenja o tem, kaj natan-
ko je podjetništvo, kakšna je vloga podjetnikov ipd. Pšeničny idr. (2000)
naštejejo kar nekaj klasičnih pogledov na to temo, ki jih bom na kratko
povzel spodaj.

Za Richarda Cantillona (irski ekonomist, ki je deloval v 18.stoletju) je
tako podjetnik špekulant, ki danes kupuje po fiksni ceni, ker si obeta, da
bo jutri s prodajo po višji ceni nekaj zaslužil.

Jean Baptiste Say (francoski ekonomist, 1767–1832) označuje podje-
tnika kot usklajevalca virov in še jasneje razmeji med profiti iz podjetni-
škega ravnanja in donosi od kapitala.

Joseph A. Schumpeter (20. stoletje) podjetnika označi kot lastnika, ki
zaznava dobre priložnosti in uvaja nove, tehnološko zahtevnejše produk-
te, torej je tudi inovator.

Po Franku Knightu (1885–1972) je podjetnik usmerjevalec ekonom-
skih aktivnosti ter nekdo, ki obvladuje negotovost.

Isreael Kirzner (ameriški ekonomist, rojen leta 1930) podjetnika
označi za izjemno pozorno osebo, ki je zaradi tega sposobna prepoznati
in izkoristiti priložnosti, še posebej tiste, ki bi drugače ostale neopažene.

Harvey Leibenstein (ameriški ekonomist, 1922–1994) trdi, da podje-
tnik povezuje različne trge, odpravlja tržne razkorake, kompletira in spre-
minja vložke.

Theodore Schultz (ameriški ekonomist, 1902–1998) pa podjetnika
označuje kot posameznika, ki se dobro odzove na spremembe v ekonom-
skem okolju in potem z relokacijo virov, ki so mu na razpolago, pomaga
pri ponovnem vzpostavljanju ravnovesja.

To so le nekatere od klasičnih teorij podjetništva, svoje poglede na
to temo so med drugim prispevali tudi mnogu drugi pomembni eko-
nomisti, kot so David McClelland, Peter Drucker, Karl Vesper, Gifford
Pinchot in drugi.

Sodobne teorije podjetništva
Ugotovili smo že, da obstaja veliko različnih klasičnih pogledov na pod-
jetništvo. Sodobnih teoretikov pa je še več. Zato bom samo na kratko
povzel, na kakšne skupine se delijo sodobni pogledi na podjetništvo.

Pšeničny idr. (2000, 21) navajajo, da za sodobne teorije podjetništva
držijo naslednje postavke za podjetnike, ki izhajajo iz raziskave Davida
Bircha, objavljene leta 1987:
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104