Page 341 - Weiss, Jernej, ur. 2018. Nova glasba v “novi” Evropi med obema svetovnima vojnama ?? New Music in the “New” Europe Between the Two World Wars. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 2
P. 341
k ačji pastir – la libellula: glasbena večjezičnost oper e pavleta mer kuja

jih je črpal iz svojih dolgoletnih raziskav glasbenega ekspresionizma in slo-
venske ljudske pesmi v Italiji. Posledično se glasba giba med ekspresioni-
stičnim in ljudsko obarvanim slogom z občasnimi namigi na italijansko ter
nemško operno tradicijo. Opero zaznamuje izredno napet in strnjen izraz
instrumentalne glasbe, ki ima že skoraj komorno oz. solistično fakturo. V
njej lahko zasledimo Merkujevo ekspresionistično težnjo po esencialnosti,
kjer skladatelj dosega maksimalne efekte z minimalnimi sredstvi, obenem
pa opera zrcali njegovo zakoreninjeno ljubezen do komorne glasbe, do iz-
razne koncentracije baročne instrumentalne glasbe in do preprostega, a z
globokimi resnicami nabitega ljudskega petja.

Zato je Kačji pastir oz. La Libellula večjezična opera. Poleg zunanje
podobe, ki jo krojita slovensko in italijansko besedilo, tvori njeno notranjo
vsebino glasbena govorica. Njena izmuzljiva narava je vase sprejela vpli-
ve različnih kultur in glasbenih tradicij, predvsem pa sega onkraj besedi-
la in se izogne njegovemu narodnostnemu predznaku. Na ta način je Pavle
Merkù lahko poudaril svoj glasbeni utrakvizem in se opredelil za skladate-
lja, ki brez razlik sprejema vse tiste elemente, s pomočjo katerih je obliko-
val svojo osebnost in delo.

Bibliografija
Neobjavljeno gradivo

Merkù, Pavle. »Autobiografia«. [Trst: P. Merkù, 2012].
Merkù, Pavle. »Divertimento IIº 5 canti popolari della Slavia italiana per teno-

re e orchestra da camera: 5 ljudskih pesmi iz Beneške Slovenije za tenor in
komorni orkester«. Part. [Trst: P. Merkù], 1967.
Merkù, Pavle. »Dvanajsta ura: Tri pesmi Svetlane Makarovič za sopran solo«.
Part. [Trst: P. Merkù], 1986.
Merkù, Pavle. »Kačji pastir: Opera v dveh dejanjih na libreto Svetlane Makaro-
vič«. Part. [Trst: P. Merkù, 1976].
Merkù, Pavle. »Kronika: Korespondenca: Pisma«. NUK, Glasbena zbirka,
Ljubljana.
Merkù, Pavle. »Pelin: Tri pesmi Svetlane Makarovič za Sabiro Hajdarović«.
Part. [Trst: P. Merkù], 1975.
Ramovš, Primož. »Kronika: Korespondenca: Ramovš–Merkù«. NUK, Glasbe-
na zbirka, Ljubljana.

339
   336   337   338   339   340   341   342   343   344   345   346