Page 25 - Kesič, Dragan, Likar, Borut (2018). Komercializacija novosti za neekonomiste. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 25
Osnovno o trgu in tržni strukturi 4

tev ključnih faktorjev nizke ali jih sploh ni, so proizvodni dejavniki pro-
sto gibljivi. Lahko pa nastopijo tudi ovire, ki so lahko naravne (tehno-
logija, potrebna sredstva – kapital) ali druge ovire (zakonodajni predpisi
države, potrebna dovoljenja, licence, patenti idr.), kar pomeni, da je pre-
mik proizvodnih dejavnikov zelo težak in omejen.

Za popolno konkurenčno ponudbo je tako značilno, da tržne zakonito-
sti delujejo neovirano (brez vpliva države in tvorjenja monopolov) ter le
na osnovi ponudbe in povpraševanja ter spreminjanja cene izdelkov in
storitev. Tržne zakonitosti poslovanja delujejo v pogojih popolne kon-
kurence v popolni obliki, zato so tudi njeni rezultati ocenjeni kot ide-
alni in najboljši. Popolno konkurenco lahko opredelimo tudi z vsebino
dejavnikov tržne strukture, in sicer velja:

• prisotno je veliko število prodajalcev in kupcev; vsak kupec (proda-
jalec) kupuje (prodaja) relativno majhno količino blaga v primer-
javi s celotno količino blaga na celotnem trgu, zato sam ne more
odločujoče vplivati na ceno izdelkov in storitev; cena je na trgu
znana in vsak kupec (prodajalec) se ji prilagaja, odloča pa se, ka-
kšno količino blaga je pri obstoječi ceni na trgu pripravljen kupiti
(prodati) – to značilnost popolne konkurence imenujemo tudi čista
konkurenca;

• izdelki in storitve na trgu so homogeni, kupci običajno ne razli-
kujejo med proizvajalci, izdelki in storitve so popolni substituti
(zamenjava) za izdelke ter storitve drugih proizvajalcev; kupci obi-
čajno kupujejo izdelke in storitve pri tistem ponudniku, ki ponudi
najnižjo ceno; če bo ponudnik poskušal zvišati ceno, bodo kupci
odšli in kupovali drugje;

• značilna je tudi popolna mobilnost proizvodnih dejavnikov – to
je prosta konkurenca; torej ni prisotnih nobenih naravnih ali tudi
drugih ovir za selitev dejavnikov v tiste gospodarske panoge, kjer
se cene izdelkov in storitev zvišujejo ter nudijo višje zaslužke (do-
bičke) za izstopanje iz panog z izgubami.

Vprašanja za utrjevanje

1. Kako lahko opredelimo pojem trga?
2. Kakšne vrste trgov poznamo?
3. Kako lahko opredelimo pojem gospodarske panoge?
4. Naštejte nekaj gospodarskih panog in njihove značilnosti poslovanja.
5. Kako bi lahko opredelili pojem konkurence?

25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30