Page 48 - Lesjak, Miha. 2018. Velike športne prireditve in turizem: Teoretični in raziskovalni vidik merjenja vplivov velike športne prireditve. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 48
Velike športne prireditve in turizem
močno vplivajo na povečan turistični obisk, so atrakcija za svetovne me-
dije, vplivajo na povečane naložbe v izgradnjo infrastrukture, logistiko in
stopnjo varovanja (Saboya Valente in Nougera Tur, 2014). Za razliko od
ostalih lokalnih in regijskih športnih prireditev svetovno pomembne ve-
like športne prireditve številnim svetovnim množicam prikažejo kultur-
no in družbeno organiziranost države in prebivalstva ter izkazujejo go-
spodarsko in politično moč (Horne in Manzenreiter, 2006; Maening in
Zimbalist, 2012).
Fenomen velikih športnih prireditev je na področju raziskovanja druž-
benih ved relativno nov pojav, ki šele zadnjih dvajset let zbuja akademsko
pozornost (Antoniou, 2011). Jago in Shawn (1998) velike (mega) športne
prireditve opisujeta kot enkratne prireditve organizirane na mednaro-
48 dni ravni. Velike športne prireditve v državo gostiteljico privabijo mno-
žice obiskovalcev, vplivajo na javne finance in izgradnjo nove ali obnovo
(športne) infrastrukture, imajo ogromen potencial za razvoj turizma, me-
dijsko izpostavljenost ter povečanje prepoznavnosti in ekonomskih koris-
ti za državo gostiteljico (Bowdin et al., 2002; Chalip, 2007; Green, 2007;
Hall, Allen, O’Toole, McDonnell in Harris, 2007). Horne in Manzenrei-
ter (2006) velike športne prireditve vidita kot globalno doživetje, ki zaradi
vse večje medijske podpore organizatorjem in s tem posledično lokalnim
skupnostim, kjer se velika športna prireditev organizira, omogoča prilož-
nosti za velike finančne donose. Hall (1994) empirično dokazuje, da med-
tem ko mednarodno priznane športne prireditve ustvarjajo trajne pozitiv-
ne učinke na rast mednarodnih potovanj za regijo, niso vedno ekonomsko,
družbeno in okoljsko vzdržne za lokalne skupnosti. Ritchie (1984) še do-
daja, da je mogoče pozitivne in negativne vplive velikih športnih prire-
ditev razvrstiti na: ekonomske, turistično-poslovne, fizične, psihološke,
družbeno-kulturne in politične. Za velike športne prireditve oz. tako ime-
novane »mega« športne prireditve, kot so olimpijske igre, svetovna in
evropska prvenstva v ekipnih športih, velja (Getz, 2005), da poleg organi-
zacije športnih tekmovanj vedno vzporedno vključujejo organizirane po-
sebne prireditve v obliki slovesnosti, kulturnih programov in festivalske-
ga vzdušja, ki omogočajo vključenost domačinov. Lokalna skupnost tako
preko vsebin posebnih prireditev (ang. special events) izraža svojo kulturo,
navade in običaje ter omogoča obiskovalcem velike športne prireditve so-
žitje in možnost sodelovanja in s tem bogati izkušnjo turistov ter prispeva
k privlačnosti destinacije gostitelja (Madrigal, 1995).
V nadaljevanju monografije predstavljamo EuroBasket 2013, največjo
športno prireditev organizirano v samostojni Sloveniji.
močno vplivajo na povečan turistični obisk, so atrakcija za svetovne me-
dije, vplivajo na povečane naložbe v izgradnjo infrastrukture, logistiko in
stopnjo varovanja (Saboya Valente in Nougera Tur, 2014). Za razliko od
ostalih lokalnih in regijskih športnih prireditev svetovno pomembne ve-
like športne prireditve številnim svetovnim množicam prikažejo kultur-
no in družbeno organiziranost države in prebivalstva ter izkazujejo go-
spodarsko in politično moč (Horne in Manzenreiter, 2006; Maening in
Zimbalist, 2012).
Fenomen velikih športnih prireditev je na področju raziskovanja druž-
benih ved relativno nov pojav, ki šele zadnjih dvajset let zbuja akademsko
pozornost (Antoniou, 2011). Jago in Shawn (1998) velike (mega) športne
prireditve opisujeta kot enkratne prireditve organizirane na mednaro-
48 dni ravni. Velike športne prireditve v državo gostiteljico privabijo mno-
žice obiskovalcev, vplivajo na javne finance in izgradnjo nove ali obnovo
(športne) infrastrukture, imajo ogromen potencial za razvoj turizma, me-
dijsko izpostavljenost ter povečanje prepoznavnosti in ekonomskih koris-
ti za državo gostiteljico (Bowdin et al., 2002; Chalip, 2007; Green, 2007;
Hall, Allen, O’Toole, McDonnell in Harris, 2007). Horne in Manzenrei-
ter (2006) velike športne prireditve vidita kot globalno doživetje, ki zaradi
vse večje medijske podpore organizatorjem in s tem posledično lokalnim
skupnostim, kjer se velika športna prireditev organizira, omogoča prilož-
nosti za velike finančne donose. Hall (1994) empirično dokazuje, da med-
tem ko mednarodno priznane športne prireditve ustvarjajo trajne pozitiv-
ne učinke na rast mednarodnih potovanj za regijo, niso vedno ekonomsko,
družbeno in okoljsko vzdržne za lokalne skupnosti. Ritchie (1984) še do-
daja, da je mogoče pozitivne in negativne vplive velikih športnih prire-
ditev razvrstiti na: ekonomske, turistično-poslovne, fizične, psihološke,
družbeno-kulturne in politične. Za velike športne prireditve oz. tako ime-
novane »mega« športne prireditve, kot so olimpijske igre, svetovna in
evropska prvenstva v ekipnih športih, velja (Getz, 2005), da poleg organi-
zacije športnih tekmovanj vedno vzporedno vključujejo organizirane po-
sebne prireditve v obliki slovesnosti, kulturnih programov in festivalske-
ga vzdušja, ki omogočajo vključenost domačinov. Lokalna skupnost tako
preko vsebin posebnih prireditev (ang. special events) izraža svojo kulturo,
navade in običaje ter omogoča obiskovalcem velike športne prireditve so-
žitje in možnost sodelovanja in s tem bogati izkušnjo turistov ter prispeva
k privlačnosti destinacije gostitelja (Madrigal, 1995).
V nadaljevanju monografije predstavljamo EuroBasket 2013, največjo
športno prireditev organizirano v samostojni Sloveniji.