Page 46 - Lesjak, Miha. 2018. Velike športne prireditve in turizem: Teoretični in raziskovalni vidik merjenja vplivov velike športne prireditve. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 46
Velike športne prireditve in turizem
Hall (1989) pravi, da so velike športne prireditve usmerjene v medna-
rodni turistični trg, privabijo veliko število obiskovalcev, dosegajo raven
javne finančne vključenosti, politične vplive, so medijsko nadpovprečno
zanimive, omogočajo izgradnjo nove ali obnovo stare infrastrukture ter
posledično poseganje v ekonomske, družbene in okoljske strukture lokal-
ne skupnosti gostiteljice. Higham (2005, str. 224) pa dodaja, da so velike
športne prireditve večdimenzionalne in večnamenske prireditve, ki pri-
našajo številne kompleksne vplive za različne deležnike.
V nadaljevanju smo podrobneje predstavili različne vplive turizma
velikih športnih prireditev, ki predstavljajo predmet raziskovanja v mo-
nografiji.
Velika športna tekmovanja in vplivi turizma
46 Turizem športnih prireditev je postal eden najhitreje rastočih segmen-
tov, ki močno vpliva na razvoj turizma svetovnih destinacij. Številne dr-
žave in mesta močno tekmujejo za organizacijo velikih športnih priredi-
tev, ki ob odgovorni organizaciji in ustrezni gradnji nove infrastrukture
prinašajo velike gospodarske in promocijske koristi. Whitson in Macin-
tosh (1996, str. 279) pravita, da številne države in mesta z željo po doka-
zovanju gospodarske dinamike in modernosti tekmujejo za organizacijo
velikih mednarodnih športnih prireditev. Z izvedbo velikega športnega
tekmovanja država gostiteljica močno vpliva na državno gospodarstvo,
družbo, ključne gospodarske sektorje (npr. turizem, trgovina in gradbe-
ništvo), podobo države in nenazadnje na globalno konkurenčnost drža-
ve. Kasimati in Dawson (2009) celo ugotavljata, da so organizirane prire-
ditve povezane s športnim turizmom v izbranih regijah med leti 1997 do
2005 vplivale na 1,3-odstotno povečanje rasti domačega gospodarstva in
zmanjšale stopnjo brezposelnosti za 1,9 %.
Velika športna tekmovanja z modernimi oblikami športnih pravil
tako postajajo svetovno prepoznavni športni spektakli, ki prinašajo dra-
matičnost, ustvarjanje velikih športnih osebnosti in zaslužkov ter sve-
tovno prepoznavnost in medijsko izpostavljenost destinacij gostiteljic.
Z drugimi besedami – moderni šport z organizacijo številnih športnih
spektaklov postaja nov športni »Hollywood« (Bell in Campbell, 1999,
str. 22). Te vrste prireditve so osrednji dogodek organizacijske kulture
športa ter poleg svetovne in nacionalne pomembnosti hkrati predstavlja-
jo razvojne priložnosti za športne organizacije in lokalno okolje. Športne
organizacije in lokalna okolja z njimi ustvarjajo oz. krepijo odnose s cilj-
nimi trgi in uporabniki (Kolar in Verovnik, 2010, str. 278–285 v Kolar in
Zaletel, 2013).
Hall (1989) pravi, da so velike športne prireditve usmerjene v medna-
rodni turistični trg, privabijo veliko število obiskovalcev, dosegajo raven
javne finančne vključenosti, politične vplive, so medijsko nadpovprečno
zanimive, omogočajo izgradnjo nove ali obnovo stare infrastrukture ter
posledično poseganje v ekonomske, družbene in okoljske strukture lokal-
ne skupnosti gostiteljice. Higham (2005, str. 224) pa dodaja, da so velike
športne prireditve večdimenzionalne in večnamenske prireditve, ki pri-
našajo številne kompleksne vplive za različne deležnike.
V nadaljevanju smo podrobneje predstavili različne vplive turizma
velikih športnih prireditev, ki predstavljajo predmet raziskovanja v mo-
nografiji.
Velika športna tekmovanja in vplivi turizma
46 Turizem športnih prireditev je postal eden najhitreje rastočih segmen-
tov, ki močno vpliva na razvoj turizma svetovnih destinacij. Številne dr-
žave in mesta močno tekmujejo za organizacijo velikih športnih priredi-
tev, ki ob odgovorni organizaciji in ustrezni gradnji nove infrastrukture
prinašajo velike gospodarske in promocijske koristi. Whitson in Macin-
tosh (1996, str. 279) pravita, da številne države in mesta z željo po doka-
zovanju gospodarske dinamike in modernosti tekmujejo za organizacijo
velikih mednarodnih športnih prireditev. Z izvedbo velikega športnega
tekmovanja država gostiteljica močno vpliva na državno gospodarstvo,
družbo, ključne gospodarske sektorje (npr. turizem, trgovina in gradbe-
ništvo), podobo države in nenazadnje na globalno konkurenčnost drža-
ve. Kasimati in Dawson (2009) celo ugotavljata, da so organizirane prire-
ditve povezane s športnim turizmom v izbranih regijah med leti 1997 do
2005 vplivale na 1,3-odstotno povečanje rasti domačega gospodarstva in
zmanjšale stopnjo brezposelnosti za 1,9 %.
Velika športna tekmovanja z modernimi oblikami športnih pravil
tako postajajo svetovno prepoznavni športni spektakli, ki prinašajo dra-
matičnost, ustvarjanje velikih športnih osebnosti in zaslužkov ter sve-
tovno prepoznavnost in medijsko izpostavljenost destinacij gostiteljic.
Z drugimi besedami – moderni šport z organizacijo številnih športnih
spektaklov postaja nov športni »Hollywood« (Bell in Campbell, 1999,
str. 22). Te vrste prireditve so osrednji dogodek organizacijske kulture
športa ter poleg svetovne in nacionalne pomembnosti hkrati predstavlja-
jo razvojne priložnosti za športne organizacije in lokalno okolje. Športne
organizacije in lokalna okolja z njimi ustvarjajo oz. krepijo odnose s cilj-
nimi trgi in uporabniki (Kolar in Verovnik, 2010, str. 278–285 v Kolar in
Zaletel, 2013).