Page 43 - Lesjak, Miha. 2018. Velike športne prireditve in turizem: Teoretični in raziskovalni vidik merjenja vplivov velike športne prireditve. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 43
Prireditve in turizem 43
Te zaradi svoje razsežnosti privabijo veliko število turistov in potrebujejo
posebno pozornost ter velike finanče vložke ob organizaciji (Getz, 2008).
V veliki meri gre za velike oz. »mega« športne prireditve (olimpijske igre
ter svetovna in evropska prvenstva v ekipnih športih), ki se odvijajo pe-
riodično, ali pa za svetovne razstave in sejme (npr. EXPO, Evropska pre-
stolnica kulture).
Med večje oz. »major« prireditve štejemo enkratne oz. ponavljajoče
se prireditve, ki prav tako medijsko izstopajo in imajo velike ekonomske
vplive na destinacijo gostiteljico. Pri veliki večini gre za kulturne in zabav-
ne (Festival Glastonbury, Velika Britanija; Festival Exit, Srbija) ter različ-
ne večje enodnevne in večdnevne športne prireditve (Formula 1; Tour de
France). V tuji literaturi se uporablja tudi izraz »hallmark event«, ki opi-
suje prireditev izrednega pomena za tradicijo, kvaliteto, privlačnost in po-
pularnost okolja, kjer se odvija. Hkrati »hallmark« prireditve vplivajo
na podobo in znamčenje destinacije ter zato predstavljajo konkurenčno
prednost (Getz, 2005, str. 16). Svetovni primer »hallmark« prireditve je
Mardi Gras karneval v New Orleansu (ZDA), pri nas pa na primer špor-
tna prireditev smučarskih poletov v Planici, ki se že desetletja uspešno or-
ganizira v dolini pod Poncami.
Kategorija tako imenovanih manjših oz. lokalnih prireditev ima naj-
manjšo medijsko podporo in zato posledično tudi manjše vplive turizma.
Lokalne prireditve so primarno organizirane za domačine in povezane s
predstavitvijo lokalne kulture in običajev, ki izhajajo iz lokalnega okolja
(Getz, 2008). Vseeno igrajo pomembno vlogo, saj omogočajo pridobivanje
znanja za organizacijo prireditev in vključujejo veliko število prostovolj-
cev oz. predstavnikov kulturnih in športnih društev iz lokalnega okolja.
Čeprav imajo prireditve vseh vrst in velikosti turistične potencia-
le, pa so velike oz. »mega« športne prireditve tiste, ki v znanstveni lite-
raturi prevladujejo in predstavljajo pomembno področje prireditvenega
turizma. Za potrebe monografije smo se v nadaljevanju osredotočili na
raziskovanje področja različnih športnih prireditev, ki zaradi svoje multi
disciplinarnosti posegajo na številna raziskovalna področja in predsta-
vljajo pomembno pod področje prireditvenega turizma.
Športne prireditve
Organizacija različnih športnih prireditev že stoletja po vsem svetu šte-
vilnim udeležencem zagotavlja možnost druženja, navijanja in zabavo.
Zgodovinsko gledano so že leta 776 pred našim štetjem v antični Grčiji
organizirali prve olimpijske igre posvečene bogovom gore Olimp. Olim-
pijske igre, tako letne kot tudi zimske, danes veljajo za najpomembnejšo
Te zaradi svoje razsežnosti privabijo veliko število turistov in potrebujejo
posebno pozornost ter velike finanče vložke ob organizaciji (Getz, 2008).
V veliki meri gre za velike oz. »mega« športne prireditve (olimpijske igre
ter svetovna in evropska prvenstva v ekipnih športih), ki se odvijajo pe-
riodično, ali pa za svetovne razstave in sejme (npr. EXPO, Evropska pre-
stolnica kulture).
Med večje oz. »major« prireditve štejemo enkratne oz. ponavljajoče
se prireditve, ki prav tako medijsko izstopajo in imajo velike ekonomske
vplive na destinacijo gostiteljico. Pri veliki večini gre za kulturne in zabav-
ne (Festival Glastonbury, Velika Britanija; Festival Exit, Srbija) ter različ-
ne večje enodnevne in večdnevne športne prireditve (Formula 1; Tour de
France). V tuji literaturi se uporablja tudi izraz »hallmark event«, ki opi-
suje prireditev izrednega pomena za tradicijo, kvaliteto, privlačnost in po-
pularnost okolja, kjer se odvija. Hkrati »hallmark« prireditve vplivajo
na podobo in znamčenje destinacije ter zato predstavljajo konkurenčno
prednost (Getz, 2005, str. 16). Svetovni primer »hallmark« prireditve je
Mardi Gras karneval v New Orleansu (ZDA), pri nas pa na primer špor-
tna prireditev smučarskih poletov v Planici, ki se že desetletja uspešno or-
ganizira v dolini pod Poncami.
Kategorija tako imenovanih manjših oz. lokalnih prireditev ima naj-
manjšo medijsko podporo in zato posledično tudi manjše vplive turizma.
Lokalne prireditve so primarno organizirane za domačine in povezane s
predstavitvijo lokalne kulture in običajev, ki izhajajo iz lokalnega okolja
(Getz, 2008). Vseeno igrajo pomembno vlogo, saj omogočajo pridobivanje
znanja za organizacijo prireditev in vključujejo veliko število prostovolj-
cev oz. predstavnikov kulturnih in športnih društev iz lokalnega okolja.
Čeprav imajo prireditve vseh vrst in velikosti turistične potencia-
le, pa so velike oz. »mega« športne prireditve tiste, ki v znanstveni lite-
raturi prevladujejo in predstavljajo pomembno področje prireditvenega
turizma. Za potrebe monografije smo se v nadaljevanju osredotočili na
raziskovanje področja različnih športnih prireditev, ki zaradi svoje multi
disciplinarnosti posegajo na številna raziskovalna področja in predsta-
vljajo pomembno pod področje prireditvenega turizma.
Športne prireditve
Organizacija različnih športnih prireditev že stoletja po vsem svetu šte-
vilnim udeležencem zagotavlja možnost druženja, navijanja in zabavo.
Zgodovinsko gledano so že leta 776 pred našim štetjem v antični Grčiji
organizirali prve olimpijske igre posvečene bogovom gore Olimp. Olim-
pijske igre, tako letne kot tudi zimske, danes veljajo za najpomembnejšo