Page 58 - Lesjak, Miha. 2018. Velike športne prireditve in turizem: Teoretični in raziskovalni vidik merjenja vplivov velike športne prireditve. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 58
Velike športne prireditve in turizem
gativnih družbeno-kulturnih vplivov, ki so povezani z velikimi športni-
mi prireditvami (Lenskyj, 2000; Deccio in Baloglu, 2002; Pillay in Bass,
2008; Ritchie in Lyons, 1990; Pranić, Petrić in Cetinić, 2012; Ritchie et
al., 2009; Waitt, 2003; Prayag et al., 2013; Zhou in Ap, 2009; Kim, Jun,
Walker in Drane, 2015). Delamere (2001) ugotavlja, da je zavedanje o vpli-
vih povezanih z organizacijo velikih športnih prireditev pomembno z vi-
dika ekonomskega in družbeno-kulturnega razvoja ter mora biti uravno-
teženo. Vedno več je raziskav, ki zaradi nekonsistentnih in enostranskih
ekonomskih rezultatov (Kim et al., 2006; Kim in Walker, 2012) vklju-
čujejo tudi odnos lokalnega prebivalstva do družbeno-kulturnih vplivov
velikih športnih prireditev (Fredline, 2005). Deležniki, ki so vključeni
v proces izvedbe velikih športnih prireditev, različno dojemajo družbe-
58 no-kulturne vplive, ki so lahko kratkotrajni in dolgotrajni ter pozitivni
in negativni (Higham, 2005). Kratkotrajni negativni vplivi zajemajo iz-
selitev oz. migracije, povišanje najemnin nepremičnin, omogočajo le se-
zonsko zaposljivost in slabo plačana delovna mesta, motijo dnevno rutino
prebivalcev zaradi gneče, prometnih zastojev in pomanjkanja parkirnih
prostorov ter povečujejo stopnjo kriminala, vandalizma in prostitucije
in tako vplivajo na zmanjšanje varnosti v lokalnem okolju (Chen, 2006).
Vsekakor pa velike športne prireditve s seboj prinašajo tudi dolgotrajne
negativne vplive na lokalno skupnost, ki se občutijo v zvišani stopnji brez-
poselnosti, revščini, slabšem izobraževanju in stanovanjskih težavah, dvi-
gu cen blaga in storitev (Evans, 2005). Negativni vplivi tako prinašajo ne
le slabo promocijo destinaciji, ampak tudi trenja med deležniki, ki sode-
lujejo pri izvedbi velike športne prireditve (turisti, lokalna skupnost, or-
ganizatorji in turistični ponudniki). Zaradi naštetih dejavnikov je v ne-
katerih primerih velike športne prireditve zelo težko strateško vključiti v
skupno ponudbo turističnih proizvodov destinacije gostiteljice (Chalip
in McGuirty, 2004). Ritchie et al. (2009) nasprotno ugotavljajo, da veli-
ke športne prireditve prinašajo tudi pozitivne vplive, saj pozitivno vpliva-
jo na ponos, izboljšujejo kvaliteto življenja, zmanjšujejo socialno izključe-
nost, krepijo kulturne vrednote in tradicijo ter gradijo identiteto naroda.
Študija, ki so jo opravili Bowdin et al. (2006) ob organizaciji evropskega
prvenstva v nogometu v Leedsu (Velika Britanija), je razkrila, da je odlič-
no organizirana velika športna prireditev na nacionalnem in regijskem
nivoju na lokalno okolje vplivala zelo ugodno in s tem dvignila stopnjo
nacionalnega ponosa med prebivalci. Velike športne prireditve igrajo po-
membno vlogo pri krepitvi občutka pripadnosti kraju ter krepitvi identi-
tete lokalne skupnosti (Moscardo, 2007).
gativnih družbeno-kulturnih vplivov, ki so povezani z velikimi športni-
mi prireditvami (Lenskyj, 2000; Deccio in Baloglu, 2002; Pillay in Bass,
2008; Ritchie in Lyons, 1990; Pranić, Petrić in Cetinić, 2012; Ritchie et
al., 2009; Waitt, 2003; Prayag et al., 2013; Zhou in Ap, 2009; Kim, Jun,
Walker in Drane, 2015). Delamere (2001) ugotavlja, da je zavedanje o vpli-
vih povezanih z organizacijo velikih športnih prireditev pomembno z vi-
dika ekonomskega in družbeno-kulturnega razvoja ter mora biti uravno-
teženo. Vedno več je raziskav, ki zaradi nekonsistentnih in enostranskih
ekonomskih rezultatov (Kim et al., 2006; Kim in Walker, 2012) vklju-
čujejo tudi odnos lokalnega prebivalstva do družbeno-kulturnih vplivov
velikih športnih prireditev (Fredline, 2005). Deležniki, ki so vključeni
v proces izvedbe velikih športnih prireditev, različno dojemajo družbe-
58 no-kulturne vplive, ki so lahko kratkotrajni in dolgotrajni ter pozitivni
in negativni (Higham, 2005). Kratkotrajni negativni vplivi zajemajo iz-
selitev oz. migracije, povišanje najemnin nepremičnin, omogočajo le se-
zonsko zaposljivost in slabo plačana delovna mesta, motijo dnevno rutino
prebivalcev zaradi gneče, prometnih zastojev in pomanjkanja parkirnih
prostorov ter povečujejo stopnjo kriminala, vandalizma in prostitucije
in tako vplivajo na zmanjšanje varnosti v lokalnem okolju (Chen, 2006).
Vsekakor pa velike športne prireditve s seboj prinašajo tudi dolgotrajne
negativne vplive na lokalno skupnost, ki se občutijo v zvišani stopnji brez-
poselnosti, revščini, slabšem izobraževanju in stanovanjskih težavah, dvi-
gu cen blaga in storitev (Evans, 2005). Negativni vplivi tako prinašajo ne
le slabo promocijo destinaciji, ampak tudi trenja med deležniki, ki sode-
lujejo pri izvedbi velike športne prireditve (turisti, lokalna skupnost, or-
ganizatorji in turistični ponudniki). Zaradi naštetih dejavnikov je v ne-
katerih primerih velike športne prireditve zelo težko strateško vključiti v
skupno ponudbo turističnih proizvodov destinacije gostiteljice (Chalip
in McGuirty, 2004). Ritchie et al. (2009) nasprotno ugotavljajo, da veli-
ke športne prireditve prinašajo tudi pozitivne vplive, saj pozitivno vpliva-
jo na ponos, izboljšujejo kvaliteto življenja, zmanjšujejo socialno izključe-
nost, krepijo kulturne vrednote in tradicijo ter gradijo identiteto naroda.
Študija, ki so jo opravili Bowdin et al. (2006) ob organizaciji evropskega
prvenstva v nogometu v Leedsu (Velika Britanija), je razkrila, da je odlič-
no organizirana velika športna prireditev na nacionalnem in regijskem
nivoju na lokalno okolje vplivala zelo ugodno in s tem dvignila stopnjo
nacionalnega ponosa med prebivalci. Velike športne prireditve igrajo po-
membno vlogo pri krepitvi občutka pripadnosti kraju ter krepitvi identi-
tete lokalne skupnosti (Moscardo, 2007).