Page 58 - Lesjak, Miha. 2018. Velike športne prireditve in turizem: Teoretični in raziskovalni vidik merjenja vplivov velike športne prireditve. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 58
Velike športne prireditve in turizem

gativnih družbeno-kulturnih vplivov, ki so povezani z velikimi športni-

mi prireditvami (Lenskyj, 2000; Deccio in Baloglu, 2002; Pillay in Bass,

2008; Ritchie in Lyons, 1990; Pranić, Petrić in Cetinić, 2012; Ritchie et

al., 2009; Waitt, 2003; Prayag et al., 2013; Zhou in Ap, 2009; Kim, Jun,

Walker in Drane, 2015). Delamere (2001) ugotavlja, da je zavedanje o vpli-

vih povezanih z organizacijo velikih športnih prireditev pomembno z vi-

dika ekonomskega in družbeno-kulturnega razvoja ter mora biti uravno-

teženo. Vedno več je raziskav, ki zaradi nekonsistentnih in enostranskih

ekonomskih rezultatov (Kim et al., 2006; Kim in Walker, 2012) vklju-

čujejo tudi odnos lokalnega prebivalstva do družbeno-kulturnih vplivov

velikih športnih prireditev (Fredline, 2005). Deležniki, ki so vključeni

v proces izvedbe velikih športnih prireditev, različno dojemajo družbe-

58 no-kulturne vplive, ki so lahko kratkotrajni in dolgotrajni ter pozitivni
in negativni (Higham, 2005). Kratkotrajni negativni vplivi zajemajo iz-

selitev oz. migracije, povišanje najemnin nepremičnin, omogočajo le se-

zonsko zaposljivost in slabo plačana delovna mesta, motijo dnevno rutino

prebivalcev zaradi gneče, prometnih zastojev in pomanjkanja parkirnih

prostorov ter povečujejo stopnjo kriminala, vandalizma in prostitucije

in tako vplivajo na zmanjšanje varnosti v lokalnem okolju (Chen, 2006).

Vsekakor pa velike športne prireditve s seboj prinašajo tudi dolgotrajne

negativne vplive na lokalno skupnost, ki se občutijo v zvišani stopnji brez-

poselnosti, revščini, slabšem izobraževanju in stanovanjskih težavah, dvi-

gu cen blaga in storitev (Evans, 2005). Negativni vplivi tako prinašajo ne

le slabo promocijo destinaciji, ampak tudi trenja med deležniki, ki sode-

lujejo pri izvedbi velike športne prireditve (turisti, lokalna skupnost, or-

ganizatorji in turistični ponudniki). Zaradi naštetih dejavnikov je v ne-

katerih primerih velike športne prireditve zelo težko strateško vključiti v

skupno ponudbo turističnih proizvodov destinacije gostiteljice (Chalip

in McGuirty, 2004). Ritchie et al. (2009) nasprotno ugotavljajo, da veli-

ke športne prireditve prinašajo tudi pozitivne vplive, saj pozitivno vpliva-

jo na ponos, izboljšujejo kvaliteto življenja, zmanjšujejo socialno izključe-

nost, krepijo kulturne vrednote in tradicijo ter gradijo identiteto naroda.

Študija, ki so jo opravili Bowdin et al. (2006) ob organizaciji evropskega

prvenstva v nogometu v Leedsu (Velika Britanija), je razkrila, da je odlič-

no organizirana velika športna prireditev na nacionalnem in regijskem

nivoju na lokalno okolje vplivala zelo ugodno in s tem dvignila stopnjo

nacionalnega ponosa med prebivalci. Velike športne prireditve igrajo po-

membno vlogo pri krepitvi občutka pripadnosti kraju ter krepitvi identi-

tete lokalne skupnosti (Moscardo, 2007).
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63