Page 44 - Potocco, Marcello, ed. 2018. Literatura v preseku družbe, družba v preseku literature. The Crossroads of Literature and Social Praxis. Zbornik povzetkov. Book of Abstracts. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 44
eratura v preseku družbe, družba v preseku literature, ljubljana, 2018 42 Tomaž Toporišič
Univerza v Ljubljani
Ali lahko umetnost posega v diskurzivni pretok
(dez)informacij v času globalnih negotovosti?

Živimo v desetletju silne negotovosti, kar se tiče sredstev, ciljev in
meja »glokalnih« družb, ki se spopadajo s humanitarnimi katastro­
fami, terorizmom in postkolonializmom. Da bi preučili, kako se knji­
ževnost in umetnost vključujeta v pretok signifikacij in reprezentacij,
ki gradijo družbeno resničnost, se bomo poslužili dveh primerov.
Prvega predstavljajo romani Winfreda Georga Sebalda, z beganjem
med »znaki«, ki ga prekinjajo črno-bele fotografije – Nicholas Bo­
urriaud jih pojmuje kot simbol mutacije v našem zaznavanju prosto­
ra in časa, v katerem se zgodovina in geografija medsebojno opla­
jata, izrisujeta poti in pleteta mreže. Drugi primer je delo Oliverja
Frljića, bosansko-hrvaškega gledališkega režiserja, ki posega v svojih
šokantnih predstavah po lastnih osebnih, vojnih ter političnih trav­
mah, da bi lahko zastavljal univerzalna vprašanja o mejah umetni­
ške in družbene svobode, odgovornosti posameznika in skupnosti,
strpnosti in stereotipih. Poskušali bomo izrisati teren sodobnih su­
bjektivnosti tako »doma« kot »na frontni črti«. Onkraj preučitve
izpodbijanja subjektnih pozicij v domačih in (pred)mestnih okoljih
bomo zasledovali figure, ki prestopajo meje in naseljujejo premič­
na bojišča današnje Evrope ali širše. Poskušali bomo razumeti ne
dihotomijo, ampak dialektiko »umetnosti« in »družbe«, znotraj ka­
tere fluidni, neobvladljivi subjekti nenehno spreminjajo obrise. Kri­
tiški konsenz o tem, da se sodobna umetnost prvenstveno ukvarja
z realnim, bomo postavili pod vprašaj ter poskušali opisati, kako so­
dobno gledališče in književnost krmarita po kompleksnosti diskur­
za in družbene resničnosti neoliberalizma v dobi terorizma. Kako
se umetnost pogaja, kako modulira in sodeluje v diskurzivnem pre­
toku zgodb, idiomov, polemik, pričevanj in delčkov (dez)informacij
pri soočanju z globalnimi negotovostmi.
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49