Page 324 - Weiss, Jernej, ur. 2019. Vloga nacionalnih opernih gledališč v 20. in 21. stoletju - The Role of National Opera Houses in the 20th and 21st Centuries. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 3
P. 324
vloga nacionalnih opernih gledališč v 20. in 21. stoletju

Primer 5: Tema Rosette, s. 98.

Primer 6: Tema kazni, s. 83.
Tudi vsebinsko razumljivo je, da je njeno muzikalno podobo mogo-

če povezati s temo Islandije. Tema se nato še nekajkrat ponovi; tako deni-
mo v trenutku, ko Helga vzame v bran Jonovo ljubezen do materine domo-
vine, Arni pa jo opozori, naj ga nauči ljubiti »očetnjavo« (»Vaterland«, s. 71)
Helga: Ihm ist die Heimat Muttererde, nicht Vaterland!
Arni: Lehr ihm die Liebe zum Vaterland!

Izrazita spuščajoča linija z začetka teme spominja celo na arijo Rosette
(s. 98), ki nagovori islandsko ljudstvu v trenutku, ko se razkrije, da je greši-
la z Jonom (»Sie war sein«, s. 97).

Med glavnimi leitmotivi posebej izstopa tudi tema kazni. Slišimo jo de-
nimo ob prvi omembi Jonove in Rosettine krivde (s. 83), pa potem ob odlo-
čitvi ljudstva, da morata proč (s. 101), in končno v trenutku, ko se od njiju
poslovi njun dobrotnik in mož Hjalmar, ki sta mu prizadela seveda najve-
čjo krivico in pred dobroto katerega je njuna kazen še posebej upravičena
(s. 105).

Posebej lirična je spevna tema Helgine ljubezni, ki predstavlja njeno
čisto neomadeževano lepoto (s. 16):

Zato pa je ritmično bolj razgibana in dramatično poudarjena tema Ro-
sette in njene grešne ljubezenske zveze. Prvič jo zaslišimo ob predstavitvi
Rosette v tretjem prizoru (s. 51–52), nato pa se ponovi na ob njenem prepi-
ru s Helgo (s. 82):
Rosette: Es klingt ein Lied durch meine Nacht, so süß und weich …

Izstopajoči leitmotivi začrtujejo tudi vsebinske poudarke glasbene dra-
me. Ta svojega težišča prek Hochreiterjeve interpretacije nima v prepros-

322
   319   320   321   322   323   324   325   326   327   328   329