Page 45 - Biloslavo, Roberto in Maja Uran Maravić, ur. 2019. Navtična industrija in trajnostni poslovni modeli: primer Slovenije. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 45
Trajnostni poslovni model
in navtična industrija

Anita Trnavčević in Robert Biloslavo

Uvod
Razprave o poslovnih modelih niso nove. Objave znanstvenih člankov
na temo poslovnih modelov so sicer posebno kulminacijo doživele leta
2010, ko je izšla tematska številka revije Long Range Planning. Pred to
objavo pa so se gradili ključni koncepti, povezani s poslovnim modelom.
Tako sta Osterwalder in Pigneur (2002) objavila prispevek na konferenci
v Laussani z naslovom »Business Models and Their Elements«, leta 2010
pa monografijo Business Model Generation: A Handbook for Visionaries,
Game Changers and Challengers. Monografija, ki ima na dan 11. 2. 2019 v
Google Scholarju 8.846 citatov, je spodbudila razprave in odzive na razu-
mevanje poslovnega modela ter kanvasa.

DaSilva in Trkman (2014) poudarjata, da je bil pojem 'poslovni mo-
del' pogosto napačno interpretiran tako s strani praktikov kot teoretikov
ter napačno uporabljen v strokovni in znanstveni literaturi. Poslovni mo-
del je bil namreč pogosto uporabljen kot sopomenka strategiji, strateške-
mu načrtovanju in modeliranju poslovnih procesov. Razprave so še vedno
aktualne, vendar se akademski skupnosti počasi oblikuje pogled, temelječ
na ideji, da strateško načrtovanje ni sinonim za poslovni model.

Premiki v razumevanju poslovnega modela pa so zaznani tudi z vidi-
ka poudarka, ki ga teoretiki in praktiki dajejo poslovnemu modelu. Tako
v svetovalnih poslih kot v teoretičnih razpravah smo lahko zasledili im-
plicitno idejo o »imeti poslovni model«, »imeti pravi poslovni model«
in »spreminjati poslovni model« oz. znotraj podjetja razpravljati o po-
slovnem modelu. Razlika med obema pojmovanjema je velika. V prvem
primeru poslovni model razumemo kot izdelek, v drugem pa je usmeritev
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50