Page 46 - Biloslavo, Roberto in Maja Uran Maravić, ur. 2019. Navtična industrija in trajnostni poslovni modeli: primer Slovenije. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 46
Navtični turizem in trajnostni poslovni modeli: primer Slovenije
v proces. Kaj je torej bistvo poslovnega modela? Imeti ali inovirati/razvi-
jati/spreminjati? Imeti ali pripovedovati? Imeti ali misliti poslovni mo-
del? Dihotomije, kot je pričujoča, imajo sicer izključujoč značaj, vendar
pa so lahko v pomoč, ko je potrebno izpostaviti fokus. Na primeru po-
slovnega modela je torej poudarek na procesu in ne na izdelku, kar usme-
ri tok razprave. Naj za ilustracijo in kot izhodišče pričujočega poglavja
navedemo resnično anekdoto. V izbrani organizaciji so se daljše obdob-
je srečevali s finančnimi težavami. Odločevalci so vztrajno ponavljali sta-
vek, ki se je glasil: »Vi nimate pravega poslovnega modela.« Implicirano
je bilo, da prideš s pravim poslovnim modelom k odločevalcem in vse bo
rešeno, spregledano pa, da je poslovni model proces, ki vključuje mnogo
več kot (le) finančno stanje. Pripovedi (narratives) o poslovnem modelu
46 so na nek način osnova za razvoj in spreminjanje poslovnega modela. Ta
ne nastaja za zaprtimi vrati pisarne – finančnega sektorja. Dotika se vseh
zaposlenih in njihovih pogledov na ključne sestavine – dimenzije poslov-
nega modela.
S tem smo nakazali tudi smer in vsebino poglavja. Zanima nas na-
mreč, kaj poslovni model je, kako ga opredeljujejo različni teoretiki in
v čem je bistvo njegovega prenavljanja. V nadaljevanju prikažemo nekaj
ključnih opredelitev poslovnega modela ter metodologijo izbire ključnih
člankov za oblikovanje pregleda literature.
Identifikacija in izbor člankov
V okviru projekta iBlue, katerega namen je bil med drugim tudi analiza
stanja na področju poslovnih modelov v navtičnem sektorju, smo zbrali
aktualne članke s področja poslovnih modelov. Pregled literature smo za-
čeli z začetnim iskanjem v dveh podatkovnih bazah, SCOPUS in Scien-
ceDirect, s pomočjo naslednjih ključnih besed:
poslovni model za trajnost, inovativnost trajnostnega poslovnega mode-
la, trajnostni poslovni model, zeleni poslovni model, okvir trajnostnega po-
slovnega modela, inovativnost poslovnega modela, krožni poslovni model,
platno (kanvas) trajnostnega poslovnega modela, okoljski poslovni model,
socialni poslovni model.
V vzorec smo zajeli članke, objavljene v znanstvenih revijah med le-
toma 2007 in 2017. Izključili smo monografije in poglavja v znanstvenih
monografijah, prispevke na konferencah ter vse, kar ni sodilo v kategori-
jo znanstvenega članka. Iskali smo relevantne članke na področju druž-
boslovja in kasneje iskanje razširili tudi na okoljske vede v podatkovni
v proces. Kaj je torej bistvo poslovnega modela? Imeti ali inovirati/razvi-
jati/spreminjati? Imeti ali pripovedovati? Imeti ali misliti poslovni mo-
del? Dihotomije, kot je pričujoča, imajo sicer izključujoč značaj, vendar
pa so lahko v pomoč, ko je potrebno izpostaviti fokus. Na primeru po-
slovnega modela je torej poudarek na procesu in ne na izdelku, kar usme-
ri tok razprave. Naj za ilustracijo in kot izhodišče pričujočega poglavja
navedemo resnično anekdoto. V izbrani organizaciji so se daljše obdob-
je srečevali s finančnimi težavami. Odločevalci so vztrajno ponavljali sta-
vek, ki se je glasil: »Vi nimate pravega poslovnega modela.« Implicirano
je bilo, da prideš s pravim poslovnim modelom k odločevalcem in vse bo
rešeno, spregledano pa, da je poslovni model proces, ki vključuje mnogo
več kot (le) finančno stanje. Pripovedi (narratives) o poslovnem modelu
46 so na nek način osnova za razvoj in spreminjanje poslovnega modela. Ta
ne nastaja za zaprtimi vrati pisarne – finančnega sektorja. Dotika se vseh
zaposlenih in njihovih pogledov na ključne sestavine – dimenzije poslov-
nega modela.
S tem smo nakazali tudi smer in vsebino poglavja. Zanima nas na-
mreč, kaj poslovni model je, kako ga opredeljujejo različni teoretiki in
v čem je bistvo njegovega prenavljanja. V nadaljevanju prikažemo nekaj
ključnih opredelitev poslovnega modela ter metodologijo izbire ključnih
člankov za oblikovanje pregleda literature.
Identifikacija in izbor člankov
V okviru projekta iBlue, katerega namen je bil med drugim tudi analiza
stanja na področju poslovnih modelov v navtičnem sektorju, smo zbrali
aktualne članke s področja poslovnih modelov. Pregled literature smo za-
čeli z začetnim iskanjem v dveh podatkovnih bazah, SCOPUS in Scien-
ceDirect, s pomočjo naslednjih ključnih besed:
poslovni model za trajnost, inovativnost trajnostnega poslovnega mode-
la, trajnostni poslovni model, zeleni poslovni model, okvir trajnostnega po-
slovnega modela, inovativnost poslovnega modela, krožni poslovni model,
platno (kanvas) trajnostnega poslovnega modela, okoljski poslovni model,
socialni poslovni model.
V vzorec smo zajeli članke, objavljene v znanstvenih revijah med le-
toma 2007 in 2017. Izključili smo monografije in poglavja v znanstvenih
monografijah, prispevke na konferencah ter vse, kar ni sodilo v kategori-
jo znanstvenega članka. Iskali smo relevantne članke na področju druž-
boslovja in kasneje iskanje razširili tudi na okoljske vede v podatkovni