Page 49 - Biloslavo, Roberto in Maja Uran Maravić, ur. 2019. Navtična industrija in trajnostni poslovni modeli: primer Slovenije. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 49
Trajnostni poslovni model in navtična industrija

49

Slika 1: Proces vzorčenja

Bralec mora imeti v mislih, da se nekateri članki nanašajo na več
kot eno temo. Npr., Baldassarre G. Calabretta, N. Bocken in Jaskiewicz
(2017) razpravljajo o trajnostnem inoviranju poslovnega modela, zato te-
matsko članek sodi tako v sklop člankov na temo trajnostnega poslovnega
modela kot tudi v sklop člankov na temo poslovnega modela.

V nadaljevanju podajamo opredelitve poslovnega modela, trajnostne-
ga poslovnega modela in inoviranja poslovnega modela.
Poslovni model
Izraz 'poslovni model' se je prvič pojavil leta 1957 v članku, ki ga je napi-
sal Bellman s soavtorji (DaSilva in Trkman, 2014). Leto dni kasneje pa je
Jones (DaSilva in Trkman 2014) prvič uporabil besedno zvezo poslovni
model v naslovu. Svoj vzpon in razvoj, morda lahko rečemo populariza-
cijo, je izraz pridobil z razvojem in rastjo informacijsko-komunikacijske
tehnologije, interneta ter e-organizacij. V zmernem obsegu je bil zanimiv
za raziskovalce in strokovnjake že več kot dve desetletji, v zadnjem deset­
letju pa je poslovni model pridobil več pozornosti. Ta »raziskovalna« po-
zornost kljub obsežni razpravi o naravi poslovnih modelov še vedno ni
privedla do skupnega stališča o tem, kaj je poslovni model, katere vrste
poslovnih modelov poznamo in kako oz. koliko so koristni za stroko. Ko
je znanstvena revija Long Range Planning leta 2010 objavila posebno te-
matsko številko o poslovnih modelih, je, tako se zdi, skupaj z drugimi re-
vijami in združenji prav s to številko spodbudila nove empirične raziska-
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54