Page 309 - Weiss, Jernej, ur. 2020. Konservatoriji: profesionalizacija in specializacija glasbenega dela ▪︎ The conservatories: professionalisation and specialisation of musical activity. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 4
P. 309
didaktični glasbeno-teor etski in kompozicijski pr ispevek slavk a osterca

korak je v smislu avtentične kadence V-I, zastopnica pa v smislu
varljive kad. V-VI.28

Z nonakordi opravi dokaj hitro. Z undecim- in trodecimakordom pa
kar v enem stavku: »V 4glasju sploh ne prideta v poštev. 13ak. vsebuje vse tone
skale«.29

V posebej obravnavem molu – kot smo že izpostavili – poda Osterc
nekaj pedantnih »pravil oz. navodil« harmoniziranja. Največ pozornosti
posveti zmanjšanemu septakordu, kar je za mol razumljivo.

Poglavje o kadencah, ki sledi, uvede takole:

Kadence so konci, to so gotovi spoji akordov, ki narede dojem, da
je skladba ali vaja končana. Točno označeno so to harmonične ka-
dence in ne smemo tega pojava zamenjati npr. s tzv. virtuoznimi
kadencami.30

Nato našteje in z rimskimi številkami opiše osnovne kadence iz dveh akor-
dov (avtentično, plagalno in varljivo), poda oblike razširjenih kadenc, ka-
mor zanimivo vključi kadenčni postop V–IV–I, ki ga poimenuje razširje-
na plagalna kadenca. Ta kadenčni postop je zelo blizu tudi slovenskemu
ljudskemu melosu, glasbeno-teoretično pa takšen kadenčni postop obrav-
nava tudi Čajkovski v svojem traktatu. V romanskih in germanskih pri-
ročnikih harmonije 19. stoletja pa je takšen kadenčni postop celo odsveto-
van kot slab.

V sklopu poglavij o harmonsko tujih tonih je Osterc osredotočen pred-
vsem na orotografijo, kot bo ta izraz uporabil v razpravi o Kromatiki in mo-
dulacijah. Najbolj obširno opiše zadržke, saj se jim posveti kar na štirih
straneh. »Zadržki ali retardacije so harmonsko tuji toni na težke dobe akor-
dov, ki prehajajo v akordne tone na lahke dobe akordov,«31 in jih razvrsti v
pripravljene, polpripravljene in pa proste zadržke. Glede na razvez razliku-
je zadržke navzdol in pa zadržke navzgor. Za Osterca so zadržki – kot sam
pravi – »najučinkovitejše sredstvo, da dosežemo harmonsko pestrost, zato se
jih zlasti v kontrapunktu radi poslužujemo«.32

Pri opisu določenih oblik zadržkov (»zadržki skokoma«) kaže, da ima
Osterc v mislih appoggiature. Teh pa v naboru harmonsko tujih tonov ne

28 Ibid., 13–14.
29 Ibid., 17.
30 Ibid., 20–21.
31 Ibid., 26.
32 Ibid., 29.

307
   304   305   306   307   308   309   310   311   312   313   314