Page 311 - Weiss, Jernej, ur. 2020. Konservatoriji: profesionalizacija in specializacija glasbenega dela ▪︎ The conservatories: professionalisation and specialisation of musical activity. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 4
P. 311
didaktični glasbeno-teor etski in kompozicijski pr ispevek slavk a osterca

rokopisni prepis učenca Karla Pahorja.38 Vse te inačice lahko pridejo v poštev
le ob obširni analitični razpravi tega dela, kar presega okvir te razprave.

Nabor poglavij svoje razprave, ki ga je Osterc postavil takoj na zače-
tek v obliki kazala, kaže, da si je delo zamislil kot zaokroženo celoto in jo je
pripravil za tisk.39 Razpored in vsebino obravnavane snovi, ki jo Osterc pos-
tavi v kazalu takoj na začetku, podajamo v citatu vključno z Osterčevimi
pomisleki in popravki (npr. prečrtani deli besedila v citatu), da jasneje po-
kažemo snovalčevo pot pri oblikovanju obravnavane snovi.

Odstavki (Sadržaj) / 1. Uvodna beseda / Kromatika / 1. Pojem kro-
matike / 2. Kromatična skala / 3. Alteracije / 4. Kromatična or-
tografija Enharmonija / 5. Kromatična ortografija / 6. Notacija
kromatičnih linij / 7. Alterirani neharmonski toni / 8. Stranske do-
minante / 9. Kvintno sorodstvo. //

Modulacija / 10. Modulacija v splošnem / 11. Dominantna modula-
cija. / 12. Dominantna modulacija v I. kvintni krog. / 13. Zastopnice
tonik in dominant pri tej modulaciji. / 14. Sestavljena dom. modu-
lacija v I. in v II. kvintni krog. / 15. Dom. mod. v III. ali IV. kv. krog
navzgor / 16. –”– –”– [Dom. mod. v III. ali IV. kv. krog] navzdol /
17. Sestavljena modulacija v oddaljene kvintne kroge. / 18. Modula-
cija z zmanjšanim 4zvokom / 19. –”– [Modulacija] z zveč. 3zvokom
/ 20. –”– [Modulacija] z zmanjšanim 3zvokom / 21. –”– [Modulaci-
ja] z neapolitanskim 6akordom / 22. Alterirane stranske dominan-
te, nadaljne alteracije, pretolmačenja modulacijskih akordov i.pod.
/ 23. Kromatični stavek / 24. Harmonizacija kromatičnih skal in li-
nij / 25. Harmonizacija kromatičnih melodij / 26. Pentatonika, Ce-
lotonske tvorbe, penta.tonika, eksotične skale, nova konsonanca i.
pod. //

26. Dodatek / 26. Celotonske tvorbe / 27. Pentatonika. / 28. Prelom
tercnega sistema – */– Slučajnostne diat. tvorbe./* Nova konsonan-
ca in nova diatonska disonanca. / 29. Slučajnostne diatonične tvor-
be. (?[… nečitljivo]) / 28. Bitonalnost i.pod. / 29. Absolutna kroma-
tika. Navodil..40

38 Prepis Karla Pahorja hrani NUK, S. Osterc, škatla Kronika III, mapa MD 1345/1996.
39 Na namen objave nakazuje že naslovnica rokopisa z različno podčrtanimi naslovi in

podnaslovi in drugimi oznakami, zlasti ona o pridržanih pravicah: »Slavko Osterc
/ Kromatika in modulacija / (Navodila za komponiste) / Prevedla Stana Klajn / Lju-
bljana, 1941. / Vse pravice pridržane!«. Vprašanje glede objave puščamo ob strani.
40 Osterc, Kromatika in modulacija: Navodila za komponiste, 2a-2b-3a.

309
   306   307   308   309   310   311   312   313   314   315   316