Page 87 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik I (2005), številki 1-2, ISSN 1408-8363
P. 87
FRANC KUZMI^
Tisti protestanti, ki so ostali doma, so poskušali uveljavljati svoje
pravice. Med njimi je tudi prošnja, ki so jo posredovali okrog leta
1740 graškemu (gornjelendavskemu) zemljiškemu gospodu Leopol
du Nádasdyju. Prosili so ga, da bi na najbolj primernem kraju izpo
sloval vnovično vzpostavitev cerkve s šolo in duhovnikom. V zahvalo
bi izkusil vsakodnevno »množitev tlačanov« in povpraševanje po
njegovem vinu.
Namesto da bi Marija Terezija prekmurskim protestantom ures
ničila željo po vsaj eni župniji, je raje ustanovila leta 1777 novo škofijo
v Sombotelu, ki je pokrivala celotno Prekmurje. Prvi škof J. Szily je
prekmurskih katoličanom celo oskrbel najosnovnejše knjige, da bi
tako preprečil vpliv in uporabo prekmurskih protestantskih knjig.
Poslej so v Prekmurju preostali živeči protestanti lahko hodili k
bogoslužjem v artikularne kraje Nemes Cso, Nemes Dömölk4 in Šurd;
največ jih je hodilo v Šurd.
Razpršenost protestantskega življa pa so v teh časih začeli pove
zovati s tiskano besedo.
Že leta 1715 je Ferenc Temlin prevedel in izdal Luthrov Mali
katekizem. Po desetih letih je izšel prvi abecednik v prekmurščini, in
sicer protestantski Abecedarium Szlowenszko.
V artikularnem kraju Nemes Csó, ki je med Köszegom in Sombo
telom, je v letih 1736–50 deloval kot učitelj »slovenskega naroda« in
kantor nemške evangeličanske cerkve Mihael Sever, doma iz Vaneče v
Prekmurju; sestavil je nekakšen večnamenski učbenik Red zveličanstva,
ki je izšel leta 1747 v Halleju na Saškem v Nemčiji.5
Severja je v Nemes Csóju nasledil Števan Küzmič, ki je učiteljeval
v tem kraju v letih 1751–55. V teh letih je bil zelo plodovit pisec na
vzgojnem in izobraževalnem področju (Brumen, 1974:136). Izdal je
Slovenski mali katekizem (1752), Abecednik (1753), Madžarsko artimetiko
in pogovore (Colloquia) o sedmero veroizpovedanjih (?), Vöre krščanske
kratki navuk (1754).
4 Danes se imenuje ta kraj Celldömölk in je na vzhodnem robu Železne
županije.
5 Učbenik je v prvi vrsti namenjen »drobni deci« v šoli, obenem pa tudi
pripomoček za branje, molitvenik in pesmarica in glavni členi vere v obliki vprašanj
in odgovorov (katekizem). Prim. Novak, 1976:46.
85
Tisti protestanti, ki so ostali doma, so poskušali uveljavljati svoje
pravice. Med njimi je tudi prošnja, ki so jo posredovali okrog leta
1740 graškemu (gornjelendavskemu) zemljiškemu gospodu Leopol
du Nádasdyju. Prosili so ga, da bi na najbolj primernem kraju izpo
sloval vnovično vzpostavitev cerkve s šolo in duhovnikom. V zahvalo
bi izkusil vsakodnevno »množitev tlačanov« in povpraševanje po
njegovem vinu.
Namesto da bi Marija Terezija prekmurskim protestantom ures
ničila željo po vsaj eni župniji, je raje ustanovila leta 1777 novo škofijo
v Sombotelu, ki je pokrivala celotno Prekmurje. Prvi škof J. Szily je
prekmurskih katoličanom celo oskrbel najosnovnejše knjige, da bi
tako preprečil vpliv in uporabo prekmurskih protestantskih knjig.
Poslej so v Prekmurju preostali živeči protestanti lahko hodili k
bogoslužjem v artikularne kraje Nemes Cso, Nemes Dömölk4 in Šurd;
največ jih je hodilo v Šurd.
Razpršenost protestantskega življa pa so v teh časih začeli pove
zovati s tiskano besedo.
Že leta 1715 je Ferenc Temlin prevedel in izdal Luthrov Mali
katekizem. Po desetih letih je izšel prvi abecednik v prekmurščini, in
sicer protestantski Abecedarium Szlowenszko.
V artikularnem kraju Nemes Csó, ki je med Köszegom in Sombo
telom, je v letih 1736–50 deloval kot učitelj »slovenskega naroda« in
kantor nemške evangeličanske cerkve Mihael Sever, doma iz Vaneče v
Prekmurju; sestavil je nekakšen večnamenski učbenik Red zveličanstva,
ki je izšel leta 1747 v Halleju na Saškem v Nemčiji.5
Severja je v Nemes Csóju nasledil Števan Küzmič, ki je učiteljeval
v tem kraju v letih 1751–55. V teh letih je bil zelo plodovit pisec na
vzgojnem in izobraževalnem področju (Brumen, 1974:136). Izdal je
Slovenski mali katekizem (1752), Abecednik (1753), Madžarsko artimetiko
in pogovore (Colloquia) o sedmero veroizpovedanjih (?), Vöre krščanske
kratki navuk (1754).
4 Danes se imenuje ta kraj Celldömölk in je na vzhodnem robu Železne
županije.
5 Učbenik je v prvi vrsti namenjen »drobni deci« v šoli, obenem pa tudi
pripomoček za branje, molitvenik in pesmarica in glavni členi vere v obliki vprašanj
in odgovorov (katekizem). Prim. Novak, 1976:46.
85