Page 78 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik VI (2010), številki 11-12, ISSN 1408-8363
P. 78
RAZPRAVE, [TUDIJE

Kristina Klemen~i~
MATIJA TROST
IN PRVA TRUBARJEVA BIOGRAFIJA

Izhodišče razprave je pridiga kot oblika javnega govorniđtva, ki
ga je v srednji in severni Evropi v 16. stoletju zaznamovalo močno
protestantsko gibanje in zmagovit pohod humanizma. Na primeru
slovenskega prevoda knjiţne podobe posmrtne pridige Jakoba An­
dreæja za Primožem Trubarjem, ki ga je v razširjeni verziji ustvaril
sodobnik Primoža Trubarja, protestantski duhovnik iz Vipave Matija
Trost, je razprava usmerjena k ugotavljanju razvojnih sprememb, ki
napovedujejo nastanek novih oblik literarnega izražanja.

Pridiga in začetki biografike
Domači in tuji literarni zgodovinarji so doslej pridigi namenili
precej raziskovalne pozornosti. Tako je Matjaž Kmecl v Mali literarni
teoriji postregel s kratko razlago pridige. Označil jo je kot verski govor
za cerkveno rabo: versko vzgojen, pogosto tudi praktično poučen. Ker
je namenjena preprostejšemu poslušalcu, je nazorna oziroma polna
ponazoritev in zgledov.1  V knjigi Od pridige do kriminalke podaja Kmecl
nekoliko širše pojasnilo in razloži, da je pridiga del pripovedne proze,
ki se je skozi stoletja pojavljala v proznih spisih, ki so name­njeni
cerkveni rabi. Hudomušno navaja, da pridige ali homilije »služ­ ijo
neposrednemu, živemu ogovarjanju in prepričevanju krščanskega
vernika, naj zabožjovoljo ne naseda skušnjavam in ne brede kar naprej
v greh ter se naj raje zanaša na onstransko božjo nagrado za čednost

1 Matjaž Kmecl, Mala literarna teorija, 1996, 291.

78
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83