Page 45 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik VIII (2012), številka 15-16, ISSN 1408-8363
P. 45
ANDREJA BENKO

Zlati rez velja za najlepše in najbolj skladno razmerje dveh količin in
pomeni harmonijo med linearno, skorajda neznosno preciznostjo na
eni in nepopolnostjo na drugi strani. Človek kot del narave je prav
tako zgrajen v tem razmerju; čeprav se ga ne zavedamo, ga intuitivno
čutimo. Prav zato ga v svojem izražanju in delih prav do današnjega
časa pogosto uporabljamo. Zlati rez je neskončno razmerje dveh
stranic, pri čemer je krajša stranica v enakem razmerju do daljše, kakor
je daljša vsoti obeh (a:b=b:c, če je c=a+b). (Juvanec 2009: 196.)

Je matematični pojem, kompozicijski zakon, kjer je manjši del
proti večjemu v istem razmerju kot večji del proti celoti. To razmerje
je vedno 1:1,618 [http://www.educa.fmf.uni-lj.si/izodel/sola/2003/
ura/tina/nova/index.html].

Oltar

Oltar je mikrokozmos in katalizator svetega, k njemu pa so
usmerjene vse liturgične geste, vse arhitekturne linije. V malem
povzema celotni tempelj in univerzum; je kraj, kjer se sakralno gosti
z največjo močjo (Chevalier, Gheerbrant 1993: 409).

V evangeličanski cerkvi je oltar poseben, mizi podoben objekt,
pri katerem duhovnik opravlja obred – božjo službo. Podoben je
oltarjem, ki se pojavljajo zdaj tudi v sodobni rimskokatoliški cerkvi.

Oltar je najpomembnejši del v sakralnem objektu, saj ob njem
duhovnik opravlja najpomembnejši del bogoslužja. V preteklosti so
bili glavni oltarji v cerkvi in s tem tudi duhovniki orientirani proti
vzhodu, proti vstajenju, v sodobnem času pa so orientirani proti
zahodu, proti zatonu, le pravoslavni še ostajajo orientirani na vzhod.
Vedeti moramo, da je bil evangeličanski duhovnik že od začetka (1521)
obrnjen proti vernikom in je izvajal bogoslužje v domačem jeziku
vernikov. V rimskem katolištvu je ta preobrat v smeri izvajanja obreda
uvedel in predpisal šele drugi vatikanski koncil, ki se je končal leta
1965 (Kongregacija za duhovščino, 2002). Od takrat je katoliški duhov-
nik, ki izvaja obred, obrnjen proti zahodu in proti vernikom, obenem
pa tudi on mašuje v verniku znanem jeziku in ne več v latinščini.

V prvi bodonski molilnici je bil oltar nasproti glavnega vhoda v
objekt, z usmeritvijo fararja proti jugu in občestvu. Postavljen je bil

43
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50