Page 178 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XIII (2017), številka 25, ISSN 1408-8363
P. 178
RAZGLEDI, VPOGLEDI

Theodor Dieter

OD KONFLIKTA DO SKUPNOSTI

Zahvaljujem se za povabilo, da bi vam spregovoril o dokumentu Od
konflikta do skupnosti. Veselim se, da sem lahko pri vas! Dopustite mi, da
začnem z osebnim spominom. Kot mlad duhovnik sem delal v cerkveni
ustanovi v Bad Urachu, majhnem mestu na jugu Nemčije. Tja so sem
in tja prihajali profesorji iz Slovenije. Takrat, v letu 1980, je Jugoslavija
obstajala še kot država. Marksistični profesorji, ki so prihajali v naše
mesto, so bili vsakič presenečeni in navdušeni, da so v južni Nemčiji
našli spomenik Slovencu, Primožu Trubarju.

Ta reformator je bil begunec iz verskih razlogov, azilant, kot bi to
poimenovali danes. Naučil sem se nekaj o njegovem pomenu za sloven-
ski knjižni jezik, njegovem prevodu Svetega pisma in Katekizmu. Na
njegovem primeru lahko dobro vidimo, kaj je pomenil konflikt, ki je
bil povezan z reformacijo. Navzkrižja ob reformaciji so zadala rane, ki
deloma še danes povzročajo bolečine. Če imamo pred seboj osebnost,
kot je bil Primož Trubar, in njegovo življenjsko pot, se bomo seveda
vprašali: kako je mogoče preiti od konflikta k skupnosti? Kako najti
pot, ki vodi iz konflikta med evangeličanskimi in rimskokatoliškimi
kristjani?

To vprašanje bi rad še poglobil. Ko je bil v preteklosti obhajan velik
jubilej ob dnevu reformacije, kot na primer v letih 1617, 1717, 1817, 1917
ob spominu na 95 tez Martina Luthra o odpustkih, ali 1730 in 1830 ob
spominu na augsburško veroizpoved – so bili jubileji vedno povod za
ostre polemike med Cerkvama. Luteranske Cerkve so obtožile rimsko-
katoliško Cerkev, da je zatemnila evangelij, da so postavili tradicijo ali
položaj papeža nad Sveto pismo, medtem ko so katoliki očitali luteranom,

176
   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183