Page 397 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik V (2009), številki 9-10, ISSN 1408-8363
P. 397
KRONIKA
vini ustvarili toliko nasilja in zla, so preseženi ali pa vsaj obvladani.
Tudi novejše oblike nasilnih ideologij, ki so omejevale človeško
svobodo in medčloveško komunikacijo, so premagane. V Evropi
uživamo stopnjo svobode, kakršne v prejšnjih zgodovinskih obdobjih
ni bilo.
Toda prav zato, ker si je človeštvo v stoletnih prizadevanjih izborilo
današnji obseg svobode, se moramo vprašati: Za kakšne cilje uporab-
ljamo tako težko pridobljeno svobodo? In kako naj razumemo etično
sporočilo, ki so nam ga zapustila dela slovenske reformacije? Njihovo
sporočilo je sporočilo o odgovornosti vsakega posameznika in sle-
herne institucije do našega človeškega bistva, do naše skupne kulture
in do naše skupnosti. To sporočilo ni zbledelo.
To sporočilo in vprašanja, ki iz njega izhajajo, si vsakdo lahko
zastavi na osebni ravni in poišče svoj odgovor. V današnji razviti,
pluralni in sekularizirani družbi je pričakovati, da bodo odgovori
različni od človeka do človeka, od ene skupine ljudi do druge. Neka-
teri odgovori pa bodo skupni. Etiko je treba vzeti zares. Vzeti etiko
zares pomeni sprejeti svoj del odgovornosti za izboljšanje, za večjo
človeško solidarnost in večjo družbeno pravičnost. Vzeti etiko zares
pomeni tudi razvijati odgovoren odnos do države in do vladavine
prava. Vzeti etiko zares pomeni poskrbeti za prispevek slehernega
posameznika v dobro naše skupnosti kot celote.
Temeljna etična sporočila slovenske reformacije so aktualna za vse
nas – za verujoče in neverujoče, za kristjane in za pripadnike drugih
ver, za kristjane vseh krščanskih cerkva. Slovenski evangeličani in
slovenska Evangeličanska cerkev so prav s svojo etično držo in s
svojim etičnim prizadevanjem dali velik prispevek k duhovnemu in
moralnemu razvoju našega naroda. Ob današnji svečani priložnosti
zato izrekam priznanje in zahvalo slovenskim evangeličanom in
Evangeličanski cerkvi za njihove prispevke k naši kulturni in politični
rasti.
Spoštovani, živimo v času, ki je v mnogih pogledih etično izpraz-
njen čas. Naš čas je za razliko od preteklih obdobij odpravil ideološki
ekskluzivizem in ideološko prevlado. To je bila dobrodošla spre-
memba, sprejeta z olajšanjem. Vendar pa s tem nismo doživeli konca
zgodovine. Do osvoboditve ni prišlo. Prevladalo je univerzalizirano
395
vini ustvarili toliko nasilja in zla, so preseženi ali pa vsaj obvladani.
Tudi novejše oblike nasilnih ideologij, ki so omejevale človeško
svobodo in medčloveško komunikacijo, so premagane. V Evropi
uživamo stopnjo svobode, kakršne v prejšnjih zgodovinskih obdobjih
ni bilo.
Toda prav zato, ker si je človeštvo v stoletnih prizadevanjih izborilo
današnji obseg svobode, se moramo vprašati: Za kakšne cilje uporab-
ljamo tako težko pridobljeno svobodo? In kako naj razumemo etično
sporočilo, ki so nam ga zapustila dela slovenske reformacije? Njihovo
sporočilo je sporočilo o odgovornosti vsakega posameznika in sle-
herne institucije do našega človeškega bistva, do naše skupne kulture
in do naše skupnosti. To sporočilo ni zbledelo.
To sporočilo in vprašanja, ki iz njega izhajajo, si vsakdo lahko
zastavi na osebni ravni in poišče svoj odgovor. V današnji razviti,
pluralni in sekularizirani družbi je pričakovati, da bodo odgovori
različni od človeka do človeka, od ene skupine ljudi do druge. Neka-
teri odgovori pa bodo skupni. Etiko je treba vzeti zares. Vzeti etiko
zares pomeni sprejeti svoj del odgovornosti za izboljšanje, za večjo
človeško solidarnost in večjo družbeno pravičnost. Vzeti etiko zares
pomeni tudi razvijati odgovoren odnos do države in do vladavine
prava. Vzeti etiko zares pomeni poskrbeti za prispevek slehernega
posameznika v dobro naše skupnosti kot celote.
Temeljna etična sporočila slovenske reformacije so aktualna za vse
nas – za verujoče in neverujoče, za kristjane in za pripadnike drugih
ver, za kristjane vseh krščanskih cerkva. Slovenski evangeličani in
slovenska Evangeličanska cerkev so prav s svojo etično držo in s
svojim etičnim prizadevanjem dali velik prispevek k duhovnemu in
moralnemu razvoju našega naroda. Ob današnji svečani priložnosti
zato izrekam priznanje in zahvalo slovenskim evangeličanom in
Evangeličanski cerkvi za njihove prispevke k naši kulturni in politični
rasti.
Spoštovani, živimo v času, ki je v mnogih pogledih etično izpraz-
njen čas. Naš čas je za razliko od preteklih obdobij odpravil ideološki
ekskluzivizem in ideološko prevlado. To je bila dobrodošla spre-
memba, sprejeta z olajšanjem. Vendar pa s tem nismo doživeli konca
zgodovine. Do osvoboditve ni prišlo. Prevladalo je univerzalizirano
395