Page 395 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik V (2009), številki 9-10, ISSN 1408-8363
P. 395
KRONIKA

prava in odgovornost države, Evropo pa so preobrazile v središče
sveta. Pri tej veliki preobrazbi je bila verska reformacija v središču,
bila je gonilna sila vseh drugih sprememb.

Prva desetletja tega procesa so za vse evropske narode pomenila
zgodovinsko priložnost. Kdor jo je uporabil, je napredoval. Slovenci
smo lahko ponosni na naše može tedanjega časa, ki so spoznali
pomen preobrazbe in duha časa in ga znali povezati s potrebami
naroda. Objava prvih slovenskih knjig, prevodi biblijskih besedil in,
naposled, prevod celotne Biblije leta 1584 so postavili slovenski narod
nepovratno na zemljevid evropskih narodov. Naš narod je tako postal
kulturni narod. S temi dejanji je bil položen temelj vsega nadaljnjega
razvoja, vseh nadaljnjih prizadevanj za narodno in občečloveško
svobodo slovenskega človeka.

V središču tega pomembnega dejanja je bila mogočna osebnost
Primoža Trubarja. Letos praznujemo 500. obletnico rojstva tega
velikega moža naše zgodovine. Njegovo delo osvetljujemo z vseh
zornih kotov: verskega, jezikovnega, kulturnega in političnega. Pri
tem se nam včasih postavlja vprašanje, ali je iz njegovega življenja in
dela mogoče razbrati – in kako nam je dandanes razumeti – njegovo
najpomembnejše sporočilo?

Delo Primoža Trubarja izžareva veliko sporočil, moč slehernega
od teh sporočil pa se spreminja s časom. V našem času, ki ga za nas
na Slovenskem tako močno izraža naše vključevanje v evropske
razvojne tokove, bi lahko najmočnejše in najpomembnejše Tru-
barjevo sporočilo razumeli zelo jasno: Trubar je za vselej dokazal,
da ni nasprotja, da ni kontradikcije med širino duha evropsko –
danes bi rekli svetovno – oblikovanega intelektualca in iskrenim
prizadevanjem za izboljšanje usode lastnega naroda. Eno in drugo je
mogoče razvijati samo v medsebojnem dopolnjevanju in vzajemni
krepitvi.

Ceniti moramo Trubarjev intelektualni format. Njegovo delo
izkazuje širino njegovega duha, izobraženost in poznavanje del evrop-
skih intelektualcev in reformatorjev v njegovem času, kot so bili
Erazem Rotterdamski, Martin Luther, Philipp Melanchthon in zlasti
Huldrych Zwingli. Z nekaterimi od njih si je Trubar tudi dopisoval.
Njegov intelektualni format je bil resnično velik.

393
   390   391   392   393   394   395   396   397   398   399   400