Page 29 - Management 16.2
P. 29
zabeta Zirnstein | Evropska zakonodaja o zaščiti žvižgačev

koristijo tudi psihološko podporo (člen 20 Direk- DeGeorge, R. T. 1986. Business Ethics. 2. izd. Upper Sad-
tive). dle River, nj: Macmillan.

Zaključek Direktiva (eu) 2019/1937 Evropskega parlamenta in
Nepravilnosti, ki jih razkrijejo žvižgači, so lahko Sveta z dne 23. oktobra 2019 o zaščiti oseb, ki pri-
zelo raznovrstne in segajo na različna področja. javijo kršitve prava Unije. 2019. Uradni list Evropske
Lahko gre npr. za preprečevanja in odkrivanja go- unije, št. L 305: 17–56.
ljufij ter korupcij na področju javnih naročil. Na
področju varnosti proizvodov so prav zaposleni Graham, J. W. 1993. »Blowing the Whistle.« Administra-
v proizvodnih podjetjih najbližje informacijam o tive Science Quarterly 38:683–685.
morebitnih lastnostih proizvodov, ki ne izpolnju-
jejo zahtev o splošni varnosti proizvodov, kakor Grant, C. 2002. »Whistle Blowers: Saints of Secular Cul-
tudi informacijam o nepoštenih in nezakonitih ture.« Journal of Business Ethics 39 (4): 391–399.
proizvodnih, uvoznih ali distribucijskih praksah
glede nevarnih izdelkov. Nevarni izdelki lahko Inštitut za slovenski jezik Frana Ramovša. B. l. »Žvi-
povzročijo tudi okoljsko škodo, posledice kršitev žgač.« Pravni terminološki slovar. https://isjfr.zrc
okoljske zakonodaje pa se lahko širijo celo prek -sazu.si/sl/terminologisce/slovarji/pravni
nacionalnih meja. Potreba po zaščiti žvižgačev je /iskalnik?iztocnica=C5BEviC5BEgaC4
pomembna tudi na področju varnosti hrane in 8Dv.
drugih živil. Žvižgači lahko tudi pomagajo raz-
kriti kršitve zakonodaje na področjih finančnih International Labour Organization. B. l. »Whistleblo-
storitev, energetike, varstva osebnih podatkov, wing.« https://metadata.ilo.org/thesaurus
trgovine z orožjem, davkov in tako bi lahko na- /648756062.html.
števali v nedogled.
James, G. G. 1995. »In Defense of Whistle Blowing.« V
Kanali za sporočanje prevar, ki prijavitelje u- Moral Issues in Business, ur. W. H. Shaw in V. Barry,
strezno ščitijo pred povračilnimi ukrepi, pa niso 409–417. 6. izd. Belmont, ca: Wadsworth.
le učinkovito orodje za preprečevanje odtekanja
javnega denarja, preprečevanje korupcije, odkri- Kazenski zakonik (kz-1-upb2). 2012. Uradni list Repu-
vanje odklonskih ravnanj ipd., temveč so tudi blike Slovenije, št. 50. https://www.uradni-list.si/1
instrument oziroma notranji mehanizem za do- /objava.jsp?sop=2012-01-2065.
seganje skladnosti poslovanja družb. Vzpostavi-
tev učinkovitega sistema za zaščito žvižgačev je Near, P. J., in P. M. Micelli. 1985. »Organisational Dissi-
v tem smislu del korporativnega upravljanja, ki dence: The Case of Whistleblowing.« Journal of Bu-
vodi k preglednemu poslovanju, uveljavljanju od- siness Ethics 4 (1). https://doi.org/10.1007
govornosti ter dolgoročni uspešnosti gospodar- /BF00382668.
skih družb.
Senčur Peček, D. 2015. »Delovnopravno varstvo žvižga-
Ker bodo vodstva podjetij v začetni fazi najbrž čev.« Delavci in delodajalci 15 (2–3): 223–247.
negativno nastrojena do določb Direktive eu o
zaščiti žvižgačev, naj poudarimo, da ta zelo ekspli- Svet Evropske unije. 2019. »Boljša zaščita žvižgačev:
citno daje prednost notranjim prijavam pred zu- nova vseevropska pravila od leta 2021.« Sporočila za
nanjimi in da so javna razkritja lahko šele skrajno javnost, 7. oktober. https://www.consilium.europa
sredstvo. S tega vidika je vzpostavitev notranjih .eu/sl/press/press-releases/2019/10/07/better
kanalov za sporočanje nepravilnosti tudi način, -protection-of-whistle-blowers-new-eu-wide
da se razni sumi in zlorabe raziščejo znotraj pod- -rules-to-kick-in-in-2021/.
jetja, namesto da o njih zaposleni poročajo npr.
pristojnim državnim organom. Transparency International. 2013. International Princi-
ples for Whistleblower Legislation: Best Practices for
Literatura Laws to Protect Whistleblowers and Support Whistle-
acfe. 2020. Report to the Nations: 2020 Global Study on blowing in the Public Interest. Berlin: Transparency
International.
Occupational Fraud and Abuse. Austin, tx: acfe.
Bulatovič, K. 2020. »Žvižgaštvo ni javno tožarjenje.« Višje delovno in socialno sodišče. 2004. Sodba Pdp
986/2004, Višje delovno in socialno sodišče, Lju-
Oštro. 22. junij. https://www.ostro.si/si bljana.
/razkrinkavanje/objave/zvizgastvo-ni-javno
-tozarjenje. Weiss, J. W. 1998. Business Ethics. 2. izd. Fort Worth,
tx: The Dryden Press.

Zakon o bančništvu (zban-3). 2021. Uradni list Repu-
blike Slovenije, št. 92. https://www.uradni-list.si/1
/objava.jsp?sop=2021-01-1971.

Zakon o inšpekcijskem nadzoru (zin-upb1). 2007. Ura-
dni list Republike Slovenije, št. 43. https://www
.uradni-list.si/1/objava.jsp?sop=2007-01-2353.

Zakon o integriteti in preprečevanju korupcije (zintpk-
upb2). 2011. Uradni list Republike Slovenije, št. 69.
https://www.uradni-list.si/1/objava.jsp?sop=2011
-01-3056.

Zakon o medijih (zmed-upb1). 2006. Uradni list Repu-
blike Slovenije, št. 210. https://www.uradni-list.si/1
/objava.jsp?sop=2006-01-4666.

management 16 (2021) številka 2 73
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34