Page 26 - Management 16.2
P. 26
zabeta Zirnstein | Evropska zakonodaja o zaščiti žvižgačev

Po podatkih mednarodne organizacije acfe tjem nezakonitih, nepravilnih, nevarnih ali ne-
(Združenje certificiranih preiskovalcev goljufij) etičnih praks. Za razliko od sodnika, katerega te-
polovica vseh namigov o prevarah, goljufijah, zlo- meljna naloga je opozoriti na nepravilnosti, pa
rabah pooblastil ipd. pride s strani zaposlenih v žvižgač te pristojnosti nima (Grant 2002, 392).
podjetjih in organizacijah (acfe 2020, 19). Po
drugi strani pa potencialne žvižgače strah pred Splošno sprejete opredelitve žvižgaštva v stro-
povračilnimi ukrepi pogosto odvrača od tega, da kovni in znanstveni literaturi ni. Med vsemi je
bi prijavili svoje pomisleke zoper neko ravnanje najpogosteje navajana opredelitev Nearove in Mi-
ali sume kršitev. Zato je mehanizem za zaščito cellijeve (1985), ki pravita, da je žvižgaštvo razkri-
žvižgačev temeljnega pomena za odkrivanje ne- tje člana organizacije o nezakonitih, nemoralnih,
čednosti pri poslovanju podjetij in drugih organi- nelegitimnih praksah, nadzorovanih s strani de-
zacij. lodajalca, osebam ali organizacijam, ki so zmo-
žne ukrepati. James (1995, 409) žvižgaštvo opi-
Evropska Unija (v nadaljevanju eu) ugotavlja, suje kot poskus razkritja ravnanj v organizaciji
da sta mehanizem sporočanja zlorab in zaščita ali s strani organizacije, za katere zaposleni ali
»žvižgačev« v javnem interesu (Svet Evropske nekdanji zaposleni verjame, da so napačna. Ne-
unije 2019). Na ta način se namreč na eni strani vladna organizacija Transparency International
odkrijejo goljufije, korupcijska dejanja ter druga (2013, 4) podaja bolj omejujočo definicijo, ki žvi-
nezakonita in nepoštena ravnanja, ki imajo ob- žgaštvo opisuje kot razkritje informacij v zvezi s
sežne negativne finančne posledic bodisi za po- korupcijskimi, z nezakonitimi, goljufivimi ali ne-
samično podjetje bodisi širše za družbo, na drugi varnimi aktivnostmi, ki se izvajajo v ali s strani
strani pa možnost internega sporočanja zlorab organizacij v javnem ali zasebnem sektorju in ki
preprečuje uhajanje informacij izven podjetij in ogrožajo javni interes, pri čemer gre za razkritje
kršitve, povezane z zaupnostjo informacij. Tako tistim posameznikom ali subjektom, za katere se
je bila pred dvema letoma sprejeta Direktiva (eu) domneva, da imajo moč ukrepati zoper ta neže-
2019/1937 Evropskega parlamenta in Sveta z dne lena ravnanja. Po tej definiciji je razkritje tistim,
23. oktobra 2019 o zaščiti oseb, ki prijavijo kršitve ki so zmožni ukrepati, nujen pogoj, da lahko govo-
prava Unije (v nadaljevanju: Direktiva eu o za- rimo o žvižgaštvu. Mednarodna organizacija dela
ščiti žvižgačev) (2019). Nova pravila, ki določajo (v nadaljevanju mod) žvižgaštvo opredeljuje kot
jasne obveznosti za podjetja in druge organizacije ravnanje zaposlenih ali bivših zaposlenih, ki prija-
(delodajalce), morajo države članice skladno s 26. vijo nezakonite nepravilnosti ali neetične prakse
členom Direktive eu o zaščiti žvižgačev prenesti delodajalca (International Labour Organization
v nacionalno zakonodajo do 17. decembra 2021. b. l.). Pravni terminološki slovar (Inštitut za sloven-
ski jezik Frana Ramovša b. l.) žvižgača opredeljuje
Namen tega prispevka je prikazati nove stan- kot osebo, ki prijavi ali razkrije protipravna ali
darde, ki jih bodo morala spoštovati slovenska škodljiva dejanja v organizaciji javnega ali zaseb-
podjetja v primerih, ko prek linije za sporočanje nega sektorja, v kateri je ali je bila zaposlena.
nepravilnosti prejmejo prijave le-teh. Pri tem gre
predvsem za obveznost vršnega managementa Pravno opredelitev žvižgačev najdemo v Di-
podjetja, da zagotovi ustrezno vzpostavitev linij rektivi eu o zaščiti žvižgačev. Direktiva žvižgača
(kanalov) za sporočanje zlorab ter ustrezne stan- opredeljuje kot »fizično osebo, ki prijavi ali javno
darde in mehanizme za zaščito žvižgačev. Ome- razkrije informacije o kršitvah, pridobljene v ok-
njena direktiva eu v slovenski pravni red sicer še viru njenih delovnih dejavnosti« (člen 5, 7. točka
ni prenesena, vendar bistvenega odstopanja od 2. odstavka). Pri tej opredelitvi velja omeniti še,
njenih določb pri določanju obveznosti deloda- da Direktiva eu o zaščiti žvižgačev ne uporablja
jalcev v implementacijskih pravnih aktih ne bo. termina žvižgaštvo, pač pa »prijava kršitev prava
Direktiva namreč postavlja minimalne standarde eu«; žvižgač pa je naslovljen kot »prijavitelj«.
zaščite žvižgačev. Ureja tudi mehanizme sporo-
čanja nepravilnosti in zaščite žvižgačev v javnem Na splošno lahko rečemo, da je opredelitev žvi-
sektorju, česar v pričujočem prispevku ne obrav- žgaštva odvisna od tega, s katerega vidika je ta
navamo. pojav obravnavan. Žvižgaštvo je lahko obravna-
vano kot izraz svobode izražanja, kot sredstvo za
Opredelitev žvižgaštva v teoriji preprečevanje korupcije, kot izraz družbene od-
in zakonodaji govornosti pa tudi kot dejanje (ne)lojalnosti do
Tako kot pisk piščalke pritegne pozornost poslu- delodajalca (Senčur Peček 2015, 225). Zanimive
šalcev, tudi žvižgač pritegne pozornost z razkri- so tudi ugotovitve teorije o motivih, ki žvižgače
ženejo k prijavi nepravilnosti, ter o tem, kdo so
70 management 16 (2021) številka 2
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31