Page 23 - Management 17 (1)
P. 23
ja Gregorič | Organizacija in delovanje visokošolske knjižnice med pandemijo covida-19

Izposoja je potekala brezstično. Uporabniki so bili izposojeno gradivo miroval do preklica ukrepov
obveščeni o uri in prevzemnem mestu, kjer so oziroma dokler je posamezni uporabnik lahko vr-
lahko na varen način, ob upoštevanju vseh zašči- nil izposojeno gradivo. Med različnimi oblikami
tnih ukrepov, prevzeli naročeno knjižnično gra- delovanja knjižnice v času vseh valov pandemije,
divo. Hkrati je bila organizirana tudi karantena za tako v času organiziranega dežurstva kot v času
vrnjeno gradivo, in sicer so knjige odležale pred- delne dostopnosti knjižnice in kasneje po odpravi
viden čas karantene v prostoru izven knjižnice, ki vseh ukrepov, pa je knjižnica tiskano gradivo po-
ga je bilo mogoče zakleniti in s katerim so upra- sredovala tudi po klasični pošti.
vljali izključno knjižničarji s potrebno zaščitno
opremo. Izobraževanje uporabnikov na daljavo
Vodja knjižnice in strokovni sodelavci knjižnice
Prilagojene znane storitve in nove storitve so kot drugo novo storitev izoblikovali strategijo
knjižnice med pandemijo covida-19 izobraževanja uporabnikov na daljavo, s poudar-
Popolnoma nov in pred marcem 2020 nepoznan kom na uporabi kataloga, baz podatkov in e-virov,
ter nepredstavljiv način delovanja knjižnice je za predvsem pa na izposoji in uporabi e-knjig ter do-
knjižničarje, vajene osebnega stika s študenti in z segljivi vsebini in polnem fondu Repozitorija Uni-
drugimi uporabniki, odstrl svež in učinkovit nov verze na Primorskem (rup).
pristop do storitev, ki so se prilagodile oziroma
razvile ter nekatere obdržale. Za nalogo izobraževanja preko videokonfe-
renc so bili zadolženi strokovni sodelavci knji-
Številne vloge visokošolskih knjižničarjev, ki žnice, ki sicer v običajnih okoliščinah izvajajo
vključujejo odgovornost za poučevanje informa- organizirana izobraževanja v okolju knjižnice in
cijske pismenosti, povezane s podporo in z oza- delo zelo dobro poznajo. Zaradi dobre usposo-
veščanjem o novih možnostih povezovanja ter bljenosti knjižničarjev in poznavanja tehnoloških
hkrati oblikovanja modela za spletno izobraževa- orodij so se izobraževanja v obliko študijskega
nje, so v času pandemije postale prioriteta (Mar- procesa na daljavo preselila brez večjih zapletov
tzoukou 2020). Knjižnica up fm in up pef se je ter ob zadovoljstvu uporabnikov. Izobraževanja
strategije povezovanja z uporabniki ter drugimi na daljavo so potekala preko videokonferenc v
deležniki lotila na štirih glavnih področjih orga- obliki predavanj in praktičnih vaj. Obisk spletnih
nizacije ter delovanja knjižnice med pandemijo predavanj, ki niso bila obvezna, je bil številčen.
covida-19. Pogovor z uporabniki, odzivi in pohvale so po-
kazali visoko stopnjo zadovoljstva z novo obliko
Oddaljen stik z uporabniki izobraževanj, zato bo knjižnica tudi v prihodnosti
V sodelovanju s strokovnimi delavci knjižnice so razpisovala tovrsten način usposabljanja uporab-
bile kot prva nova knjižnična storitev uvedene po- nikov, in sicer izmenično z izobraževanji v okolju
govorne ure oziroma svetovanje na daljavo. Uporab- knjižnice in predavalnic.
nikom so se knjižničarji približali z dostopnostjo
preko videokonferenc. Kljub temu da so bile pre- Pristop oddaje vlog za vnos v osebno
dlagane natančne ure dosegljivosti sogovornika bibliografijo preko sistema unis
– knjižničarja, so knjižničarji na pobudo oziroma Nova storitev in strategija povezovanja na daljavo
željo uporabnikov prestopili tudi to mejo in bili se je usmerila tudi v sodelovanje z visokošolskimi
tako ves čas delovnega dne na voljo za različna učitelji, raziskovalci in drugimi visokošolskimi
vprašanja. sodelavci. Med pomembnejšimi nalogami viso-
košolske knjižnice je predvsem vodenje bibliogra-
Pogosta vprašanja uporabnikov so se na za- fije raziskovalcev. »Knjižnice (predvsem visoko-
četku prvega vala nanašala predvsem na dosto- šolske in specialne) in knjižničarji so bili vedno
pnost knjižnice, knjižničnih prostorov in knji- pomembni partnerji za znanstvenoraziskovalno
žnične zbirke, vračilo izposojenega knjižničnega skupnost. Hiter razvoj znanstvenega komunici-
gradiva, podaljšane roka izposoje gradiva in do- ranja in dostopnost informacijskih virov v elek-
stopnost virov v e-obliki. Zaradi nedostopnosti tronski obliki sta pred knjižničarje postavila nove
knjižničnih prostorov in ukrepov za zajezitev pan- izzive; treba je najti nove načine za sodelovanje
demije (omejitev gibanja med občinami) je knji- z znanstvenoraziskovalno skupnostjo.« (Južnič
žnica določila, da se vsem uporabnikom omogoči, 2015, 1)
da obdržijo že pred zaprtjem izposojeno knji-
žnično gradivo brez morebitnih finančnih posle- V običajnem delovanju knjižnice v stanju, kot
dic (opomini in zamudnine). Rok izposoje je za že je bilo pred pandemijo, je bilo sodelovanje knji-

management 17 (2022) številka 1 23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28