Page 30 - Management 17 (2)
P. 30
reja Pegan | Soustvarjanje v javnem sektorju
nite spremembe, kot je sprejemanje novih iden- vanja med ponudniki javnih storitev, saj morajo
titet organizacij in ljudi, ki delujejo znotraj njih ti med seboj konkurirati za pridobivanje javnih
(Pollitt in Bouckaert 2017). Ker so potrebne glo- sredstev in koncesij (Eppel in O’Leary 2021). So-
boke transformacije, je vsaka nova paradigma delovanje med ponudniki v tržnem modelu javnih
najprej motnja, ki ustvari negotovost in odpor. storitev torej izpodbija konkurenčno prednost
Zaradi tega je uveljavitev novih paradigem dolgo- posameznih ponudnikov, kar zmanjšuje motiva-
trajen proces reform, ki terja prilagajanje družbe- cijo za izmenjavo informacij in sodelovanje.
nim razmeram.
V praksi se torej reforme, ki so rezultat raz-
Paradigme se nikoli ne uveljavijo v popolni ličnih paradigem, včasih dopolnjujejo, včasih pa
obliki, ampak se spojijo v že obstoječe načine dela, so v konfliktu. Uspeh soustvarjanja je odvisen od
kar ustvarja tudi konfliktne zahteve med tistimi, fleksibilnosti in znanj ljudi v javnem sektorju, da
ki so za oblikovanje in izvajanje javnih storitev ter krmarijo med različnimi zahtevami. Zaradi ne-
politik primarno zadolženi (Van Gestel, Kuiper in demokratične preteklosti in želje po demokrati-
Hendrikx 2021). Na primer, v sklopu demokrati- zaciji in integraciji z zahodnoevropskim prosto-
zacije je Slovenija vzpostavila sistem profesiona- rom smo v Sloveniji sprejeli reforme, ki so hkrati
liziranega javnega sektorja, kjer je za odločitve uvajale tako klasičen model organizacije javnega
o organizaciji in implementaciji javnih storitev sektorja (na primer načela odgovornosti, strokov-
zadolžena stroka (na primer učitelji, vzgojitelji, nosti, nevtralnosti, zakonitosti) kot tržna načela
socialni delavci, zdravniki ipd.). Soustvarjanje pa javnega sektorja (učinkovitost, uspešnost, nagra-
na drugi strani pomeni, da tudi uporabniki javnih jevanje za uspehe ipd.). Integracija v eu v sklopu
storitev in upravičenci javnih politik v teku svo- medravenskega vladanja pa je dodala še zahtevo
jega dela pridobijo znanje, s katerim lahko pri- po partnerskem načinu reševanja. Kaj omenjene
pomorejo k njihovi izboljšavi ali transformaciji. okoliščine pomenijo za sprejemanje soustvarjanja
Aktivnejšo vlogo uporabnika lahko stroka dojema v Sloveniji kot državi s postkomunistično tradi-
kot izpodkopavanje profesionalnega znanja in ne- cijo javnega sektorja, je zaenkrat slabo raziskano.
potrebno vmešavanje. Soustvarjanje stroki od- Družbene razmere, kjer se različne reforme ne
vzame pravico do popolne avtoritete in odločanja utrdijo, niso nujno dobra popotnica za uvajanje
o izvajanju storitve, slednjo pa spremeni v podro- novih mehanizmov, kot je soustvarjanje, saj med
čje skupnega odločanja, kjer je avtoriteta deljena. javne uslužbence vnašajo zmedo.
Vpeljevanje soustvarjanja od javnih uslužbencev
tako zahteva, da sprejemajo nove vloge in identi- Izzivi
tete ter jih usklajujejo s starimi vzorci dela. Da so Številne strokovne in akademske debate soustvar-
pri tem uspešni, jih morajo organizacije ustrezno janje promovirajo kot rešitev za najbolj pereče
podpreti z izobraževanjem o veščinah in znanjih družbene izzive. Trenutne raziskave ne omogo-
za izvajaje soustvarjanja ter s prilagoditvijo dela, čajo celovite ocene o realnem potencialu sou-
kot so načini nagrajevanja, dodeljevanje virov ipd. stvarjanja za izboljšanje učinkovitosti in kako-
(glej Jukić idr. 2022). Da soustvarjanje uspe, je vosti javnih storitev ter njegovem inovacijskem
treba tudi spremeniti institucionalno strukturo potencialu. Obstajajo številni zapisi o pozitivnih
in procese, ustvariti nove načine sprejemanja od- učinkih, vendar so ti povzeti glede na specifike
govornosti in vodenja ter ustvariti platforme, kjer individualnih primerov, kar kaže na pomanjkanje
soustvarjalci pridejo v stik (Torfing, Sørensen in primerjalnih študij.
Røiseland 2019).
Promocijo pozitivnih učinkov soustvarjanja v
S poudarkom na aktivni vlogi soustvarjanje javnem sektorju lahko razumemo kot strategijo
dopolnjuje reforme glede odprtosti in transpa- za povečanje zanimanja med samimi deležniki
rentnosti javnega sektorja, ki jih promovira pa- javnega sektorja, da v svoje organizacije vpeljejo
radigma novega javnega managementa. Tako kot ta relativno nov način dela. Javni sektor deluje
soustvarjanje je novi javni management dovze- v nenehnem pomanjkanju virov za uresničeva-
tnejši za implementacijo novosti in inovacij kot nje/izpolnitev vedno večjih in novonastajajočih
klasični model javnega sektorja. Soustvarjanje pa potreb v družb. Hkrati je v primerih neuspeha
ni le dodatek tržnim mehanizmom, kot jih pro- hitro podvržen kritikam. Vse to ne ustvarja po-
movira novi javni management; lahko je namreč gojev, ki bi prej kot slej spodbujali eksperimenti-
neskladno z novim javnim managementom. Z ranje z novimi načini dela, kot je soustvarjanje.
uvajanjem konkurence in drugih tržnih mehaniz-
mov novi javni management zavira proces sodelo- Soustvarjanje se promovira za reševanje pere-
čih družbenih problemov, kot so klimatske spre-
68 management 17 (2022) številka 2
nite spremembe, kot je sprejemanje novih iden- vanja med ponudniki javnih storitev, saj morajo
titet organizacij in ljudi, ki delujejo znotraj njih ti med seboj konkurirati za pridobivanje javnih
(Pollitt in Bouckaert 2017). Ker so potrebne glo- sredstev in koncesij (Eppel in O’Leary 2021). So-
boke transformacije, je vsaka nova paradigma delovanje med ponudniki v tržnem modelu javnih
najprej motnja, ki ustvari negotovost in odpor. storitev torej izpodbija konkurenčno prednost
Zaradi tega je uveljavitev novih paradigem dolgo- posameznih ponudnikov, kar zmanjšuje motiva-
trajen proces reform, ki terja prilagajanje družbe- cijo za izmenjavo informacij in sodelovanje.
nim razmeram.
V praksi se torej reforme, ki so rezultat raz-
Paradigme se nikoli ne uveljavijo v popolni ličnih paradigem, včasih dopolnjujejo, včasih pa
obliki, ampak se spojijo v že obstoječe načine dela, so v konfliktu. Uspeh soustvarjanja je odvisen od
kar ustvarja tudi konfliktne zahteve med tistimi, fleksibilnosti in znanj ljudi v javnem sektorju, da
ki so za oblikovanje in izvajanje javnih storitev ter krmarijo med različnimi zahtevami. Zaradi ne-
politik primarno zadolženi (Van Gestel, Kuiper in demokratične preteklosti in želje po demokrati-
Hendrikx 2021). Na primer, v sklopu demokrati- zaciji in integraciji z zahodnoevropskim prosto-
zacije je Slovenija vzpostavila sistem profesiona- rom smo v Sloveniji sprejeli reforme, ki so hkrati
liziranega javnega sektorja, kjer je za odločitve uvajale tako klasičen model organizacije javnega
o organizaciji in implementaciji javnih storitev sektorja (na primer načela odgovornosti, strokov-
zadolžena stroka (na primer učitelji, vzgojitelji, nosti, nevtralnosti, zakonitosti) kot tržna načela
socialni delavci, zdravniki ipd.). Soustvarjanje pa javnega sektorja (učinkovitost, uspešnost, nagra-
na drugi strani pomeni, da tudi uporabniki javnih jevanje za uspehe ipd.). Integracija v eu v sklopu
storitev in upravičenci javnih politik v teku svo- medravenskega vladanja pa je dodala še zahtevo
jega dela pridobijo znanje, s katerim lahko pri- po partnerskem načinu reševanja. Kaj omenjene
pomorejo k njihovi izboljšavi ali transformaciji. okoliščine pomenijo za sprejemanje soustvarjanja
Aktivnejšo vlogo uporabnika lahko stroka dojema v Sloveniji kot državi s postkomunistično tradi-
kot izpodkopavanje profesionalnega znanja in ne- cijo javnega sektorja, je zaenkrat slabo raziskano.
potrebno vmešavanje. Soustvarjanje stroki od- Družbene razmere, kjer se različne reforme ne
vzame pravico do popolne avtoritete in odločanja utrdijo, niso nujno dobra popotnica za uvajanje
o izvajanju storitve, slednjo pa spremeni v podro- novih mehanizmov, kot je soustvarjanje, saj med
čje skupnega odločanja, kjer je avtoriteta deljena. javne uslužbence vnašajo zmedo.
Vpeljevanje soustvarjanja od javnih uslužbencev
tako zahteva, da sprejemajo nove vloge in identi- Izzivi
tete ter jih usklajujejo s starimi vzorci dela. Da so Številne strokovne in akademske debate soustvar-
pri tem uspešni, jih morajo organizacije ustrezno janje promovirajo kot rešitev za najbolj pereče
podpreti z izobraževanjem o veščinah in znanjih družbene izzive. Trenutne raziskave ne omogo-
za izvajaje soustvarjanja ter s prilagoditvijo dela, čajo celovite ocene o realnem potencialu sou-
kot so načini nagrajevanja, dodeljevanje virov ipd. stvarjanja za izboljšanje učinkovitosti in kako-
(glej Jukić idr. 2022). Da soustvarjanje uspe, je vosti javnih storitev ter njegovem inovacijskem
treba tudi spremeniti institucionalno strukturo potencialu. Obstajajo številni zapisi o pozitivnih
in procese, ustvariti nove načine sprejemanja od- učinkih, vendar so ti povzeti glede na specifike
govornosti in vodenja ter ustvariti platforme, kjer individualnih primerov, kar kaže na pomanjkanje
soustvarjalci pridejo v stik (Torfing, Sørensen in primerjalnih študij.
Røiseland 2019).
Promocijo pozitivnih učinkov soustvarjanja v
S poudarkom na aktivni vlogi soustvarjanje javnem sektorju lahko razumemo kot strategijo
dopolnjuje reforme glede odprtosti in transpa- za povečanje zanimanja med samimi deležniki
rentnosti javnega sektorja, ki jih promovira pa- javnega sektorja, da v svoje organizacije vpeljejo
radigma novega javnega managementa. Tako kot ta relativno nov način dela. Javni sektor deluje
soustvarjanje je novi javni management dovze- v nenehnem pomanjkanju virov za uresničeva-
tnejši za implementacijo novosti in inovacij kot nje/izpolnitev vedno večjih in novonastajajočih
klasični model javnega sektorja. Soustvarjanje pa potreb v družb. Hkrati je v primerih neuspeha
ni le dodatek tržnim mehanizmom, kot jih pro- hitro podvržen kritikam. Vse to ne ustvarja po-
movira novi javni management; lahko je namreč gojev, ki bi prej kot slej spodbujali eksperimenti-
neskladno z novim javnim managementom. Z ranje z novimi načini dela, kot je soustvarjanje.
uvajanjem konkurence in drugih tržnih mehaniz-
mov novi javni management zavira proces sodelo- Soustvarjanje se promovira za reševanje pere-
čih družbenih problemov, kot so klimatske spre-
68 management 17 (2022) številka 2