Page 28 - Management 17 (2)
P. 28
reja Pegan | Soustvarjanje v javnem sektorju

membno, da se tisti, ki so del javnega sektorja, Oblike soustvarjanja, ki vključujejo organiza-
ozavestijo o nastajajočih trendih za naslavljanje cije, so v literaturi poimenovane tudi kot soma-
sodobnih izzivov. nagement in sovladanje (ang. co-management in
co-governance) (Brandsen and Pestoff 2006). Ko-
Kdo soustvarja? hezijska politika je primer take oblike soustvar-
Državljani janja, saj narekuje, da se program regionalnega
Prva nejasnost v literaturi je, kdo so subjekti, s razvoja oblikuje in nadzoruje v sodelovanju med
katerimi javni sektor soustvarja. Del raziskoval- institucijami na evropski, nacionalni, regionalni
cev meni, da je soustvarjanje proces, ki se odvija ter lokalni ravni oblasti (vertikalno sodelovanje)
v povezavi med državljani in različnimi organi- in tudi v sodelovanju s civilno družbo ter z dru-
zacijami javnega sektorja (Brandsen in Honingh gimi interesnimi skupinami (horizontalno sode-
2018; Irvin in Stansbury 2004). Soustvarjanje je lovanje). Ta način delovanja je v Evropski uniji po-
tako opredeljeno podobno kot koncepta vključe- znan kot načelo partnerstva (Evropska komisija
vanja skupnosti (angl. community engagment) in 2014).
sodelovanja državljanov (angl. citizen participa-
tion). Primer soustvarjanja z državljani so parti- Kaj je predmet soustvarjanja?
cipativni proračuni, ki se v zadnjem desetletju na Tako kot pri vprašanju subjektov tudi pri vpra-
lokalni ravni prakticirajo tudi v Sloveniji (Fiedler šanju predmeta soustvarjanja literatura ni čisto
idr. 2020). Pri mehanizmu participativnega pro- enoznačna glede tega, ali so to storitve ali tudi po-
računa lokalna oblast nameni del proračuna za litike, ali gre za izboljšave ali tudi za oblikovanje
predloge, ki jih podajo lokalni prebivalci, največ- novih politik in ugotavljanje novih potreb.
krat preko spletne aplikacije.
Soustvarjanje se v literaturi pogosto pojavlja
Lokalna raven je tista, ki je ljudem najbližje skupaj s pojmom koprodukcija (angl. co-produc-
in zato tudi najprimernejša za vključevanje drža- tion). Včasih sta pojma razumljena kot sopomen-
vljanov. Soustvarjanje vedno poteka tudi na višjih ki, včasih ju avtorji razlikujejo (Voorberg, Bekkers
ravneh oblasti. V Sloveniji imamo spletno orodje in Tummers 2015; Brandsen in Honingh 2018).
predlagam.vladi.si, kjer lahko državljani poda- Koprodukcija je sodelovanje, kjer je cilj izboljšava
jajo svoje predloge za uveljavljanje sprememb obstoječe storitve ali obstoječega izdelka skupaj z
na različnih področjih slovenske zakonodaje (Vr- uporabniki oz. s tistimi, ki imajo neposreden inte-
bek 2020). Na evropski ravni obstaja mehani- res za storitev ali produkt (na primer, obutveno
zem evropske državljanske pobude za sprejema- podjetje omogoča prilagoditev obutve glede na
nje novega predloga zakonodaje, kjer skupina dr- željo kupca). Soustvarjanje je širši pojem, saj za-
žavljanov formulira predlog za Evropsko komisijo jema sodelovanje, ki presega oblikovanje že ob-
(Evropska unija b. l.). Zadnji dve leti je na evrop- stoječih storitev/izdelkov in vključuje tudi par-
ski ravni potekal tudi državljanski forum, kjer so tnerje, ki pri tem nimajo nujno neposrednega in-
naključno izbrani državljani razpravljali o priho- teresa ali koristi.
dnosti Evrope in pripravili priporočila za evrop-
ske institucije (Evropska komisija b. l.). Zaradi raznolikosti aktivnosti in subjektov
lahko soustvarjanje razumemo kot proces ali kon-
Medsektorsko in medorganizacijsko tinuum (Torfing, Sørensen in Røiseland 2019).
sodelovanje Najosnovnejša oblika soustvarjanja je opolno-
V literaturi so subjekti soustvarjanja opredeljeni močenje posameznih uporabnikov za izboljšanje
širše in niso omejeni le na državljane. Soustvarja- javnih storitev, ki jih sami že uporabljajo. Druga
nje je opisano kot proces sodelovanja bodisi med oblika vključuje primere, kjer državljani storitve
organizacijami javnega sektorja bodisi med or- soustvarjajo: tako tiste, ki jih uporabljajo, kot ti-
ganizacijami javnega sektorja in organizacijami ste, ki jih ne uporabljajo, in s tem pripomorejo k
iz zasebnega ter neprofitnega sektorja (Torfing, širši javni vrednosti za skupnost (na primer pro-
Sørensen in Røiseland 2019). Slednje se je raz- stovoljstvo). Na tretji ravni soustvarjalci s svojim
vilo predvsem v Evropi in je podobno konceptom, znanjem prispevajo k oblikovanju novih storitev,
kot so večravensko vladanje (angl. multilevel go- programov in politik v sklopu omejenega dialoga,
vernance), mrežno vladanje (angl. network gover- kot so fokusne skupine ali javne razprave. Na če-
nance) in sodelovalno vladanje (angl. collaborative trti ravni se partnerji srečujejo in oblikujejo nove
governance). storitve ter tudi načrtujejo njihovo implementa-
cijo. Na najvišji ravni je sodelovanje med partnerji
66 management 17 (2022) številka 2 institucionalizirano in redno, partnerji se sreču-
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33