Page 18 - Management 18 (1)
P. 18
ut Likar, Peter Štrukelj in Maria Hartyanyi | Sodobni pedagoški pristopi
9. odpornost, odpornost na stres in prilagodlji- Od učiteljev poklicnega izobraževanja in uspo-
vost, sabljanja ter tudi drugih se nenehno zahteva,
da se zelo hitro prilagajajo spremembam, ne-
10. razmišljanje, reševanje problemov in snova- nehno morajo posodabljati svoje znanje in inovi-
nje idej. rati svoje učne metode, vendar so bili sami uspo-
sobljeni z uporabo zastarelih, frontalnih učnih
oecd (2019) pa razlikuje med tremi različnimi metod, namenjenih množičnemu izobraževanju v
vrstami spretnosti: času industrijske revolucije. Velika večina visoko-
šolskih učiteljev še danes prenaša znanje s fron-
• kognitivne in metakognitivne veščine, ki talnimi predavanji pa tudi v programih nadalj-
vključujejo kritično mišljenje, ustvarjalno njega usposabljanja učiteljev na delovnem mestu
razmišljanje, učenje učenja in samoregula- običajno ni dovolj sodobnih metod poučevanja.
cijo,
Covidno obdobje z dolgotrajnimi karantenami
• socialne in čustvene veščine, ki vključujejo je prineslo možnost šolanja na daljavo, istoča-
empatijo, samoučinkovitost, odgovornost in sno pa pred vse sodelujoče postavilo velike iz-
sodelovanje, zive. Že v klasični učilnici ni enostavno vzdr-
ževati trajne pozornosti slušateljev, študentov,
• praktične in fizične spretnosti, ki vključujejo če pa so to osnovnošolci, je izziv še toliko večji.
uporabo novih informacij in naprav komuni- Enosmerna predavanja ex cathedra (oz. frontalna
kacijske tehnologije. oblika poučevanja) so v večini primerov obso-
jena na propad oz. na peščico visoko motiviranih
Ob tem se pojavi vprašanje, katere od teh kom- posameznikov in množico ugasnjenih kamer, za
petenc slovenski šolski sistem učinkovito razvija, njimi pa so posamezniki, ki so z mislimi pogosto
oz. lahko vprašanje zastavimo tudi drugače – na drugje.
kakšen način je možno kljub omejitvam šolskih
učnih načrtov pri mladih omenjene kompetence Proaktivni pedagoški pristopi
učinkovito razviti? Eden od odgovorov se skriva v Proaktivni pedagoški pristopi so enako pomemb-
inovativnih oblikah in metodah dela, ki jih lahko ni kot zanimivi učni viri. Poleg frontalne oblike
uporabi vsak učitelj in ki bodo v nadaljevanju tudi poučevanja (čeprav je ta na nekaterih področjih
okvirno predstavljene. študija, tudi zaradi narave snovi, še vedno v os-
predju) se uveljavljajo proaktivne oblike, npr. delo
Izzivi izobraževanja v manjših skupinah oz. v dvojicah ali samostojno
Poklicno izobraževanje je razumljeno kot »izobra- delo študentov, tudi e-izobraževanje. Pri tem pa
ževnje in usposabljanje, specifično za posamezne je pomembno postaviti ustrezen cilj, da delo po-
poklice, namenjeno zagotavljanju ponudbe kva- nudi ustrezen izziv; ne sme biti pretežko, obenem
lificirane delovne sile« (cedefop 2019). Poskus pa ne prelahko, saj tako motivacija za delo pade.
izpolnjevanja njegovega poslanstva še nikoli ni
bil tako težaven kot danes. Visokokakovostno po- Učitelji imajo na voljo pester repertoar proak-
klicno izobraževanje in usposabljanje (piu) je ne- tivnih metod dela. Poleg osnovne razlage, ki je po-
dvomno eden od ključev za učinkovito spopada- gosto prvi korak, si lahko pomagamo z delom z
nje z izzivi globalnega ter digitalnega gospodar- besedilom, npr. s strokovnim člankom, ki ga ude-
stva. leženci preberejo in o njem diskutirajo, ali pa slu-
šateljem prikažemo/samostojno preštudirajo pri-
Ob številnih težavah in dvomih se vse po- mer dobre praske, o katerem kasneje razpravljajo
membne zainteresirane strani na področju izo- (npr. metoda jigsaw ali flipped classroom). Učinko-
braževanja strinjajo, da imajo od vseh dejavnikov vit in igriv pristop je igra vlog, kjer se učenci, di-
v šolskem okolju največji vpliv na učne rezultate jaki ali študenti poistovetijo z različnimi vlogami;
učencev prav učitelji. To je očitno, a včasih spre- te različne vloge (npr. kot kupec in prodajalec),
gledano dejstvo: učitelji so temeljni kamen naših vsaka s svojega zornega kota, so lahko v nadalje-
izobraževalnih sistemov (European Commission vanju izhodišče angažirane in burne diskusije. To
2019). se lahko dobro kombinira z reševanjem konkre-
tnih nalog, ki jim sledijo nastopi in predstavitve
Izobraževalne strategije in pobude eu pozi- študentov. Dodano vrednost predstavlja vključe-
vajo, naj poklicno izobraževanje postane prožnej- vanje gostov iz prakse, še bolj pa odhod na teren,
še kot kdaj koli prej, naj poklicno in visokošolsko npr. v pristanišče ali podjetje.
izobraževanje poleg tradicionalnih standardnih
učnih načrtov ter programov usposabljanja po-
nudita prožnejše, inovativne in digitalno podprte
učne poti.
18 management 18 (2023) številka 1
9. odpornost, odpornost na stres in prilagodlji- Od učiteljev poklicnega izobraževanja in uspo-
vost, sabljanja ter tudi drugih se nenehno zahteva,
da se zelo hitro prilagajajo spremembam, ne-
10. razmišljanje, reševanje problemov in snova- nehno morajo posodabljati svoje znanje in inovi-
nje idej. rati svoje učne metode, vendar so bili sami uspo-
sobljeni z uporabo zastarelih, frontalnih učnih
oecd (2019) pa razlikuje med tremi različnimi metod, namenjenih množičnemu izobraževanju v
vrstami spretnosti: času industrijske revolucije. Velika večina visoko-
šolskih učiteljev še danes prenaša znanje s fron-
• kognitivne in metakognitivne veščine, ki talnimi predavanji pa tudi v programih nadalj-
vključujejo kritično mišljenje, ustvarjalno njega usposabljanja učiteljev na delovnem mestu
razmišljanje, učenje učenja in samoregula- običajno ni dovolj sodobnih metod poučevanja.
cijo,
Covidno obdobje z dolgotrajnimi karantenami
• socialne in čustvene veščine, ki vključujejo je prineslo možnost šolanja na daljavo, istoča-
empatijo, samoučinkovitost, odgovornost in sno pa pred vse sodelujoče postavilo velike iz-
sodelovanje, zive. Že v klasični učilnici ni enostavno vzdr-
ževati trajne pozornosti slušateljev, študentov,
• praktične in fizične spretnosti, ki vključujejo če pa so to osnovnošolci, je izziv še toliko večji.
uporabo novih informacij in naprav komuni- Enosmerna predavanja ex cathedra (oz. frontalna
kacijske tehnologije. oblika poučevanja) so v večini primerov obso-
jena na propad oz. na peščico visoko motiviranih
Ob tem se pojavi vprašanje, katere od teh kom- posameznikov in množico ugasnjenih kamer, za
petenc slovenski šolski sistem učinkovito razvija, njimi pa so posamezniki, ki so z mislimi pogosto
oz. lahko vprašanje zastavimo tudi drugače – na drugje.
kakšen način je možno kljub omejitvam šolskih
učnih načrtov pri mladih omenjene kompetence Proaktivni pedagoški pristopi
učinkovito razviti? Eden od odgovorov se skriva v Proaktivni pedagoški pristopi so enako pomemb-
inovativnih oblikah in metodah dela, ki jih lahko ni kot zanimivi učni viri. Poleg frontalne oblike
uporabi vsak učitelj in ki bodo v nadaljevanju tudi poučevanja (čeprav je ta na nekaterih področjih
okvirno predstavljene. študija, tudi zaradi narave snovi, še vedno v os-
predju) se uveljavljajo proaktivne oblike, npr. delo
Izzivi izobraževanja v manjših skupinah oz. v dvojicah ali samostojno
Poklicno izobraževanje je razumljeno kot »izobra- delo študentov, tudi e-izobraževanje. Pri tem pa
ževnje in usposabljanje, specifično za posamezne je pomembno postaviti ustrezen cilj, da delo po-
poklice, namenjeno zagotavljanju ponudbe kva- nudi ustrezen izziv; ne sme biti pretežko, obenem
lificirane delovne sile« (cedefop 2019). Poskus pa ne prelahko, saj tako motivacija za delo pade.
izpolnjevanja njegovega poslanstva še nikoli ni
bil tako težaven kot danes. Visokokakovostno po- Učitelji imajo na voljo pester repertoar proak-
klicno izobraževanje in usposabljanje (piu) je ne- tivnih metod dela. Poleg osnovne razlage, ki je po-
dvomno eden od ključev za učinkovito spopada- gosto prvi korak, si lahko pomagamo z delom z
nje z izzivi globalnega ter digitalnega gospodar- besedilom, npr. s strokovnim člankom, ki ga ude-
stva. leženci preberejo in o njem diskutirajo, ali pa slu-
šateljem prikažemo/samostojno preštudirajo pri-
Ob številnih težavah in dvomih se vse po- mer dobre praske, o katerem kasneje razpravljajo
membne zainteresirane strani na področju izo- (npr. metoda jigsaw ali flipped classroom). Učinko-
braževanja strinjajo, da imajo od vseh dejavnikov vit in igriv pristop je igra vlog, kjer se učenci, di-
v šolskem okolju največji vpliv na učne rezultate jaki ali študenti poistovetijo z različnimi vlogami;
učencev prav učitelji. To je očitno, a včasih spre- te različne vloge (npr. kot kupec in prodajalec),
gledano dejstvo: učitelji so temeljni kamen naših vsaka s svojega zornega kota, so lahko v nadalje-
izobraževalnih sistemov (European Commission vanju izhodišče angažirane in burne diskusije. To
2019). se lahko dobro kombinira z reševanjem konkre-
tnih nalog, ki jim sledijo nastopi in predstavitve
Izobraževalne strategije in pobude eu pozi- študentov. Dodano vrednost predstavlja vključe-
vajo, naj poklicno izobraževanje postane prožnej- vanje gostov iz prakse, še bolj pa odhod na teren,
še kot kdaj koli prej, naj poklicno in visokošolsko npr. v pristanišče ali podjetje.
izobraževanje poleg tradicionalnih standardnih
učnih načrtov ter programov usposabljanja po-
nudita prožnejše, inovativne in digitalno podprte
učne poti.
18 management 18 (2023) številka 1