Page 19 - Management 18 (1)
P. 19
ut Likar, Peter Štrukelj in Maria Hartyanyi | Sodobni pedagoški pristopi

Zelo koristen je tudi razgovor z diskusijo, pri lujejo tako, da si ogledajo problem in se odločijo,
kateri skušamo udeležence spodbujati k poglo- da bodo za njegovo reševanje potrebovali samo
bljenemu razmisleku, h kritični presoji, še pose- t. i. nižje ravni piramide oz. razmišljanja (pomnje-
bej pa k ustvarjalnosti. Vemo pa, da v praksi to ni nje, razumevanje, uporaba). V našem prispevku
vedno enostavno. Kakovostna diskusija pomeni, govorimo predvsem o ravneh, ki jih naslavljajo
da se iz izhodiščno osnovnih vprašanj razvije po- določeni pedagoški pristopi – ti so pogosto parci-
globljena, večplastna izmenjava mnenj z močnim alni in usmerjeni le v določene ravni piramide.
intelektualnim nabojem. Še posebej učinkovito
je, če se na diskusijo pripravijo in jo vodijo učenci. Primeri izvedbe proaktivnih oblik
poučevanja na slovenskih poklicnih
Različne ravni znanja in kompetenc in visokih šolah
Pri uporabi predstavljenih virov, oblik in metod Na Fakulteti za management Univerze na Primor-
dela je ključno, katere dele miselnih hierarhičnih skem ter v Biotehniškem izobraževalnem cen-
ravni ti naslavljajo. To je neposredno povezano tru Ljubljana smo med letoma 2021 in 2023 v
z veščinami, ki jih bomo posredovali učencem. Z okviru dveh eu-projektov Erasmus+ (i-then1 in
drugimi besedami – ali bomo vzgajali bodoče ka- VetWork2) pilotno izvajali različne proaktivne in
dre s faktografskim znanjem in z osnovnimi spo- inovativne oblike poučevanja, ki jih v nadaljeva-
sobnostmi kritičnega razmišljanja ali pa najvišje nju na kratko predstavljamo.
rangirane potenciale, ki bodo sposobni celovito in
kritično uporabljati pridobljeno znanje ter ga na Obrnjena učilnica
kreativen način tudi uporabiti. Šolski sistem žal Na Fakulteti za management smo v okviru pro-
le redko naslavlja višje ravni Bloomove piramide. jekta i-then pilotno izvedli metodo obrnjene
Še posebej je bilo to izrazito v času covidnega šola- učilnice3 pri podiplomskem predmetu Manage-
nja na daljavo, saj so se tedaj praviloma naslavljale ment pametnih tehnologij, ki smo ga v študij-
spodnje ravni omenjene piramide. Tako so npr. v skem letu 2021/2022 sploh prvič izvajali. Obseg
tistem času v osnovnih in srednjih šolah inovacij-
ski projekti večinoma zamrli. 1 i-then je projekt strateškega partnerstva Erasmus+,
ki vključuje mednarodne ustanove terciarnega poklic-
Bloomova taksonomija nega izobraževanja in usposabljanja ter univerze, ki
Okvir, ki ga je oblikoval Bloom, predstavlja po- sodelujejo pri razvoju skupnih mednarodnih predme-
skus razvrščanja učnih stopenj. V osnovi je bil tov na področju poslovnega managementa in trženja.
sestavljen iz šestih glavnih kategorij. Kategorije Glavni cilj je vzpostaviti strateško ter strukturirano so-
znanja so predstavljene kot »spretnosti in spo- delovanje med evropskimi in neevropskimi univerzami
sobnosti«, pri čemer se razume, da je znanje nu- ter šolami, ki zagotavljajo tehniško visokošolsko izo-
jen pogoj za uresničevanje teh spretnosti in spo- braževanje, in tako ustvariti mrežo za razvoj skupnih
sobnosti v praksi. V nadaljevanju predstavljamo mednarodnih predmetov.
modificirano taksonomijo, ki na vrh piramide po-
stavlja ustvarjalnost. 2 VetWork je projekt, ki poteka v sklopu programa Era-
smus+ ka2, Strateška partnerstva. Cilj projekta je raz-
Klasičen učni načrt, ki preko učiteljeve razlage viti nov model, ki je namenjen usposabljanju učite-
linearno podaja posamezne dele učne snovi, pri- ljev s poudarkom na poklicnem izobraževanju (Térin-
naša urejenost, red in sistematičnost. Mnogi me- ger 2020, 2; Vetwork b. l.). Temelji na inovativnih me-
nijo, da so z njegovo uporabo »na varni strani«. todah poučevanja, pri tem pa je pomembno vključeva-
Obenem pa neredko vodi v enosmerno komuni- nje digitalnih orodij z namenom uporabe tehnologije
kacijo, v predavanje ex cathedra, prinese premalo pri pouku.
spontanosti, vključevanja mnenj učencev, njiho-
vega razmišljanja, proaktivnosti in ustvarjalno- 3 Obrnjena učilnica (angl. flipped classroom) je pristop k
sti, da o konkretnih inovacijskih rezultatih niti učenju, ki je bolj osredotočen na učence, pri čemer ti
ne govorimo. Skozi Bloomovo optiko lahko re- pred poukom prejmejo gradivo za predavanja, med sa-
čemo, da naslavlja predvsem spodnji dve ravni. mim poukom pa izvajajo aktivnejše in participativnejše
Višjih se občasno le delno dotakne. Bloomova ta- dejavnosti. Ta pristop učencem omogoča, da se o temah
ksonomija je osredotočena predvsem na učitelja učijo izven pouka, po svojem lastnem tempu, v razred
in ne na učenca. Novejše raziskave namreč kažejo pa pridejo informirani in bolje pripravljeni za sodelo-
na to, da vse te ravni razmišljanja potekajo simul- vanje v razpravah o določeni temi ter svoje znanje upo-
tano v različnih delih možganov. Možgani ne de- rabljajo preko aktivnega učenja. Namen tega aktivnega
učenja v razredu je osredotočiti se na veščine na višji
ravni, kot so ustvarjanje, analiziranje in vrednotenje.
Koncept obrnjene učilnice se lahko izvaja na vseh sto-
pnjah študija.

management 18 (2023) številka 1 19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24