Page 27 - Management
P. 27
Tina Korošec in Ana Arzenšek | Odziv izbranih slovenskih podjetnic na stres v času krize
primarni instrument, kot sekundarni instru- ter jih s predhodnim soglasjem udeleženk tudi
ment pa smo izbrali polstrukturirani individual- posneli, da smo lahko naredili transkripcije. In-
ni intervju. Odločili smo se za subjektivno vzor- tervjuji so trajali od 30 do 45 minut. Prvi sklop
čenje, za katerega je značilno, da raziskovalec vprašanj se je navezoval na miselnost in pogled
presodi in oceni, katere so najprimernejše prei- na stres, drugi je zajemal doživljanje stresa in
skovane enote za določeno raziskavo (Malhotra spoprijemanje z njim v času krize, povezane s
in Birks 2017, 421–422). Ker je subjektivni vzorec covidom-19, tretji pa je v skladu s tretjim razisko-
majhen in nenaključen, pa je treba biti pozoren, valnim vprašanjem odkrival posledice izkušnje
da izbira vzorca temelji na jasnem kriteriju za stresa v času krize za osebni in poslovni razvoj
izbiro (Sharma 2017, 752). V raziskavo smo tako izbranih podjetnic.
vključili posameznice, ki so ustrezale naslednje- Pridobljene podatke smo nato analizirali z
mu kriteriju za izbiro vzorca: metodo analize vsebine (Mesec 1998), na osnovi
katere smo kvalitativne podatke smiselno struk-
• podjetnice, ki upravljajo svoje podjetje pet
let ali več, turirali in osvetlili posamezne vidike tematike
• so članice ene izmed skupnosti podjetnic, na način, da smo čim celostneje odgovorili na
• velikost podjetja: s. p. ali mikropodjetje, zastavljena raziskovalna vprašanja. Ker smo se v
raziskavi osredotočili na vlogo stresa v delovanju
• podjetnice so pri poslovanju podjetja ob- izbranih podjetnic v in po obdobju krize, pove-
čutile ukrepe v času krize, povezane s covi- zane s pandemijo covida-19, intervjuji pa so bili
dom-19,
• podjetje je registrirano v Sloveniji. izvedeni v februarju in marcu 2024, je v raziskavi
prisotna časovno pogojena omejitev. Gre za mož-
nost zmot v poročanju in interpretaciji preteklih
V vzorec so bile tako zajete podjetnice, kate- dogodkov pri udeleženkah, ki sta lahko zaradi ča-
rih glavna dejavnost podjetja obsega eno izmed sovne distance podvržena spominskim luknjam
naslednjih dejavnosti: organizacijo dogodkov, in različnim oblikam popačenj.
storitev potovalnih agencij, umetniško in modno
oblikovanje, slaščičarstvo, vodeno vadbo, nego Spoprijemanje s stresom v času krize
hišnih ljubljenčkov, pivovarstvo in inštrukcije. Vpeljava različnih strategij in mehanizmov za
Pri izbiri vzorca smo poskušali zagotoviti tudi spoprijemanje s stresom je ključna za uspeš-
geografsko raznolikost na območju države, kar no poslovanje podjetja, v času krize pa je lahko
pomeni, da so podjetja izbranih podjetnic regi- od tega odvisen tudi obstoj podjetja. Poznamo
strirana v različnih slovenskih regijah. tri glavne strategije spoprijemanja s stresom:
Zbiranja podatkov smo se najprej lotili tako, strategijo z osredotočeno na čustva, pri čemer
da smo povabilo k sodelovanju v naši raziska- posameznik stremi k spremembi nelagodnega
vi naslovili na eno izmed skupnosti slovenskih čustvenega stanja, strategijo z osredotočenostjo
podjetnic in odgovorne osebe prosili, da nas po- na reševanje problema, pri čemer posameznik
vežejo s tistimi podjetnicami v njihovem zdru- stremi k iskanju konstruktivne rešitve problema
ženju, ki ustrezajo našemu kriteriju. Ker na ta s ciljem spremeniti težavno situacijo, in strate-
način s strani skupnosti in podjetnic ni bilo od- gijo izogibanja, pri kateri se posameznik izogiba
ziva ali pa slednje niso ustrezale kriteriju, smo neprijetni situaciji tako, da pozornost preusmeri
isto vabilo naslovili še na dve drugi skupnosti, v druge stvari (Lazarus in Folkman 1984; Wu idr.
kjer prav tako nismo bili uspešni. Preko posre- 2020, 2).
dnega stika se je odzvala zgolj ena podjetnica, Raziskava, ki sta jo izvedla Megan Chapman
zato smo se odločili za neposredno kontaktira- Cook in Steven J. Karau (2023), izpostavlja, da
nje izbranih slovenskih podjetnic, katerih stike so se podjetniki v malih podjetjih z negotovostjo
smo pridobili preko spletnih strani in družbe- v času krize poskušali spoprijeti z osredotoče-
nih omrežij različnih skupnosti podjetnic ter nostjo na reševanje problema. To jim je omogo-
podjet nikov. Do njihovih osebnih kontaktnih čilo čim boljšo prilagoditev obstoječih poslovnih
podatkov smo nato prišli preko spletne strani strategij in preživetje posla. Prilagoditve strategij
njihovega podjetja. V skladu z etiko raziskova- so se v večini primerov lotili tako, da so preučili
nja so imena skupnosti in udeleženk v raziskavi obstoječe vire in naredili analizo sprememb kup-
ostala neimenovana. čevih potreb, nato pa so v prilagoditev zajeli nas-
Tako smo izvedli 12 individualnih intervjujev, lednje korake (Chapman Cook in Karau 2023, 172;
ki smo jih opravili v živo ali v spletnem okolju Fabeil, Pazim in Langgat 2022, 842):
management 19 (2024) številka 2 73