Page 27 - Management
P. 27

Tina Korošec in Ana Arzenšek | Odziv izbranih slovenskih podjetnic na stres v času krize


                primarni instrument, kot sekundarni instru-  ter jih s predhodnim soglasjem udeleženk tudi
                ment pa smo izbrali polstrukturirani individual-  posneli, da smo lahko naredili transkripcije. In-
                ni intervju. Odločili smo se za subjektivno vzor-  tervjuji so trajali od 30 do 45 minut. Prvi sklop
                čenje,  za  katerega  je  značilno,  da  raziskovalec   vprašanj se je navezoval na miselnost in pogled
                presodi in oceni, katere so najprimernejše prei-  na stres, drugi je zajemal doživljanje stresa in
                skovane enote za določeno raziskavo (Malhotra   spoprijemanje z njim v času krize, povezane s
                in Birks 2017, 421–422). Ker je subjektivni vzorec   covidom-19, tretji pa je v skladu s tretjim razisko-
                majhen in nenaključen, pa je treba biti pozoren,   valnim vprašanjem odkrival posledice izkušnje
                da izbira vzorca temelji na jasnem kriteriju za   stresa v času krize za osebni in poslovni razvoj
                izbiro (Sharma 2017, 752). V raziskavo smo tako   izbranih podjetnic.
                vključili posameznice, ki so ustrezale naslednje-  Pridobljene podatke smo nato analizirali z
                mu kriteriju za izbiro vzorca:             metodo analize vsebine (Mesec 1998), na osnovi
                                                           katere smo kvalitativne podatke smiselno struk-
                  •  podjetnice, ki upravljajo svoje podjetje pet
                    let ali več,                           turirali in osvetlili posamezne vidike tematike
                  •  so članice ene izmed skupnosti podjetnic,  na način, da smo čim celostneje odgovorili na
                  •  velikost podjetja: s. p. ali mikropodjetje,  zastavljena raziskovalna vprašanja. Ker smo se v
                                                           raziskavi osredotočili na vlogo stresa v delovanju
                  •  podjetnice so  pri poslovanju podjetja ob-  izbranih podjetnic v in po obdobju krize, pove-
                    čutile ukrepe v času krize, povezane s covi-  zane s pandemijo covida-19, intervjuji pa so bili
                    dom-19,
                  •  podjetje je registrirano v Sloveniji.  izvedeni v februarju in marcu 2024, je v raziskavi
                                                           prisotna časovno pogojena omejitev. Gre za mož-
                                                           nost zmot v poročanju in interpretaciji preteklih
                  V vzorec so bile tako zajete podjetnice, kate-  dogodkov pri udeleženkah, ki sta lahko zaradi ča-
                rih glavna dejavnost podjetja obsega eno izmed   sovne distance podvržena spominskim luknjam
                naslednjih dejavnosti: organizacijo dogodkov,   in različnim oblikam popačenj.
                storitev potovalnih agencij, umetniško in modno
                oblikovanje,  slaščičarstvo, vodeno vadbo, nego   Spoprijemanje s stresom v času krize
                hišnih ljubljenčkov, pivovarstvo in inštrukcije.   Vpeljava različnih strategij in mehanizmov za
                Pri izbiri vzorca smo poskušali zagotoviti tudi   spoprijemanje s stresom je ključna za uspeš-
                geografsko raznolikost na območju države, kar   no poslovanje podjetja, v času krize pa je lahko
                pomeni, da so podjetja izbranih podjetnic regi-  od tega odvisen tudi obstoj podjetja. Poznamo
                strirana v različnih slovenskih regijah.   tri glavne strategije spoprijemanja s stresom:
                  Zbiranja podatkov smo se najprej lotili tako,   strategijo z osredotočeno na čustva, pri čemer
                da smo povabilo k sodelovanju v naši raziska-  posameznik stremi k spremembi nelagodnega
                vi naslovili na eno izmed skupnosti slovenskih   čustvenega stanja, strategijo z osredotočenostjo
                podjetnic in odgovorne osebe prosili, da nas po-  na reševanje problema, pri čemer posameznik
                vežejo s tistimi podjetnicami v njihovem zdru-  stremi k iskanju konstruktivne rešitve problema
                ženju, ki ustrezajo našemu kriteriju. Ker na ta   s ciljem spremeniti težavno situacijo, in strate-
                način s strani skupnosti in podjetnic ni bilo od-  gijo izogibanja, pri kateri se posameznik izogiba
                ziva ali pa slednje niso ustrezale kriteriju, smo   neprijetni situaciji tako, da pozornost preusmeri
                isto vabilo naslovili še na dve drugi skupnosti,   v druge stvari (Lazarus in Folkman 1984; Wu idr.
                kjer prav tako nismo bili uspešni. Preko posre-  2020, 2).
                dnega stika se je odzvala zgolj ena podjetnica,   Raziskava, ki sta jo izvedla Megan Chapman
                zato smo se odločili za neposredno kontaktira-  Cook in Steven J. Karau (2023), izpostavlja, da
                nje izbranih slovenskih podjetnic, katerih stike   so se podjetniki v malih podjetjih z negotovostjo
                smo pridobili preko spletnih strani in družbe-  v času krize poskušali spoprijeti z osredotoče-
                nih omrežij različnih skupnosti podjetnic ter   nostjo na reševanje problema. To jim je omogo-
                podjet nikov. Do njihovih osebnih kontaktnih   čilo čim boljšo prilagoditev obstoječih poslovnih
                podatkov  smo  nato prišli preko  spletne  strani   strategij in preživetje posla. Prilagoditve strategij
                njihovega podjetja. V skladu z etiko raziskova-  so se v večini primerov lotili tako, da so preučili
                nja so imena skupnosti in udeleženk v raziskavi   obstoječe vire in naredili analizo sprememb kup-
                ostala neimenovana.                        čevih potreb, nato pa so v prilagoditev zajeli nas-
                  Tako smo izvedli 12 individualnih intervjujev,   lednje korake (Chapman Cook in Karau 2023, 172;
                ki smo jih opravili v živo ali v spletnem okolju   Fabeil, Pazim in Langgat 2022, 842):

                                                               management 19 (2024) številka 2  73
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32