Page 26 - Management
P. 26

Tina Korošec in Ana Arzenšek | Odziv izbranih slovenskih podjetnic na stres v času krize

                      Kriza, povezana s covidom-19,              Pomen miselnosti v času krize
                      in podjetništvo                            Izboljšanje posameznikove  miselnosti o  stresu
                      Pandemija covida-19 je na različne načine pretres-  lahko pripomore  k  učinkovitejšemu  prilago-
                      la svetovno ekonomijo in vplivala na podjetniško   ditvenemu  odzivu  in  s  tem  uspešnejšemu  spo-
                      dejavnost (Manolova idr. 2020, 482). Povzročila je   prijemanju s stresom. To izpostavlja tudi psiho-
                      motnje v oskrbovalnih verigah, brezposelnost, so-  loginja Kelly McGonigal (2017), ki pravi, da sta
                      cialno fobijo in deglobalizacijo, po drugi strani pa   doživljanje stresa in njegova škodljivost odvisna
                      prinesla možnosti za inovativne rešitve in s tem   predvsem od posameznikovega pogleda nanj.
                      podjetniške priložnosti. Za podjetja je bila ključ-  Poleg tega naj bi pozitivna miselnost glede stre-
                      na sposobnost hitre prilagoditve, ki je zajemala   sa spodbujala zdravje, učenje in osebno rast. Do
                      vpeljavo novih poslovnih strategij in spremembo   tega naj bi prišlo zaradi neposrednega vpliva take
                      načina poslovanja (Gorzelany-Dziadkowiec 2021,   miselnosti na fiziološko ozadje stresnega odziva
                      4). Številni podjetniki so bili zaradi vladnih ukre-  in posredno na miselne, čustvene ter vedenjske
                      pov primorani začasno celo prekiniti poslovanje,   vzorce, ki so odvisni od pogleda na stres (Crum,
                                                                 Salovey in Anchor 2013; Crum idr. 2017, 90). V
                      kar je najbolj prizadelo dejavnosti, ki so temelji-  raziskavi nas je zato zanimalo, kakšen pogled
                      le na fizičnem stiku. V mnogih primerih pa je to   imajo izbrane slovenske podjetnice na stres ter
                      tudi ogrozilo obstoj podjetij (Stephan, Zbierowski   kakšno vlogo v njihovem delovanju je imela iz-
                      in Hanard 2020, 5). Še posebej so bila na udaru   kušnja stresa v času krize, povezane s pandemijo
                      mikro- in mala podjetja (Gorzelany-Dziadkowiec   covida-19.
                      2021, 14), saj sta razvitost in vključenost krizne-
                      ga managementa pri njih običajno manjši kot pri   Namen raziskave
                      večjih podjetjih ter svetovnih korporacijah (Mayr,   Namen raziskave je bil pridobiti poglobljen
                      Mitter in Aichmayr 2017).                  vpogled v miselnost o stresu pri izbranih sloven-
                        Čeprav v svetu podjetništva še vedno prevla-  skih podjetnicah ter ugotoviti, kako so se odzvale
                      dujejo moški, se v zadnjih nekaj letih za samos-  na stres v času krize, povezane s pandemijo co-
                      tojno podjetniško pot odloča vedno več podjetnic   vida-19. Zanimalo nas je, kako so doživljale stres
                      (Global Entrepreneurship Monitor 2023, 87). Pre-  v tem obdobju in na kakšne načine so se z njim
                      vladujoče število moških v podjetništvu je tudi   spoprijele. Osvetlili smo, kako lahko posamezni-
                      eden izmed razlogov, ki ga Kokila in Subashini   kov pogled na stres oblikuje njegovo doživljanje,
                      (2016, 86) navajata kot utemeljitev, zakaj je treba   ter se osredotočili na razumevanje vloge stresa v
                      ženske podjetnice obravnavati ločeno. Poleg tega   človeškem delovanju. Poleg tega smo raziskali,
                      se več s poklicnim stresom povezanih simpto-  kakšne posledice je imela izkušnja stresa v času
                      mov pojavlja pri podjetnicah, ob tem pa so tudi   krize, povezane s covidom-19, za osebno rast in
                      stresni dejavniki in njihovo dojemanje pri pod-  poslovni razvoj izbranih podjetnic.
                      jetnikih ter podjetnicah različni (Kariv 2008). V   V raziskavi smo odgovarjali na naslednja raz-
                      raziskavi smo se zato osredotočili na samostojne   iskovalna vprašanja:
                      podjetnice in podjetnice mikropodjetij, ki so pri   Kakšen pogled imajo  udeleženke  na  stres in
                      poslovanju podjetja občutile ukrepe v času krize,   kakšno vlogo ima stres v njihovem delova-
                      povezane s covidom-19.                         nju?
                                                                   Kako so udeleženke doživljale stres v času kri-
                      Stres kot posledica negotovosti                ze, povezane s pandemijo covida-19, ter na
                      Občutenje stresa je, zaradi vseprisotne negoto-  kakšne načine so se spoprijele z njim?
                      vosti v podjetniškem svetu, za podjetnike prak-  Kako je udeleženke v raziskavi po njihovem
                      tično neizogibno (Rauch, Fink in Hatak 2018).   mnenju zaznamovala izkušnja stresa v času
                      Ker je negotovost v kriznih situacijah običajno še   krize, povezane s pandemijo covida-19, na
                      večja, to s seboj prinaša tudi več stresa. Poznamo   osebni in  poslovni ravni?
                      več vrst stresa. V raziskavi smo se osredotočili na
                      psihološki stres, ki se pojavi, ko je posameznik   Metode raziskovanja
                      negotov glede uspehu in dosege svojih pričako-  Po pregledu literature s področja obravnava-
                      vanj , povezanih z izpolnitvijo zahtev in izkorišče-  nega problema v prvem delu raziskave smo se
                      njem priložnosti, ki se pojavijo v okolju (Kokila in   odločili za kvalitativno metodologijo, za kate-
                      Subashini 2016, 87; Rauch, Fink in Hatak 2018).   ro je samo po sebi značilno, da je raziskovalec

                      72  management 19 (2024) številka 2
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31