Page 135 - Studia Universitatis Hereditati, vol 12(1) (2024)
P. 135

dar tak obračun z njimi obsojamo. Oni os-  ganicami«, s katerimi so veseljačili v več vaseh
                   tanejo na vsak način v vasi in bodo še večja   (»Ka pravite?« 1939):
                   nadlega. In končno se je bati tudi ciganske-  G. urednik tü vam napišem en žalosten pri-
                   ga maščevanja.
                                                               mer, šteri se je zgodo na Cvetno nedelo. V
                   Analiza diskurza člankov iz starejših časo-  nekoj gostilni so trije kmečki sinovi, dva le-
               pisov je pokazala, da so bili Romi opisani pred-  dičniva, eden oženjen, popivali z ciganica-
               vsem kot tatovi ter kršitelji javnega reda in miru,   mi. Po končanoj zabavi v gostilni je lepo vsa-
               hkrati pa so jih povezovali tudi z romantizirani-  ki svojo ciganico, z šterov je popivao, djao na
               mi podobami: Slovenski narod jih je 17. avgusta   biciklin i odpelao dale v drügo ves pit. I to te,
               1938 označil za »cigansko zalego«, ko je poro-  kda so šli lüdje iz cerkvi. G. urednik vidite,
               čal o kraji konj (»Ciganska zalega« 1938). Isti ča-  kak daleč smo prišli sramota za ves okraj, pa
               sopis je v tem letu objavil Fremontov pustolovski   za celo vesnico, z štere so ti sinovi!
               roman Svet o razvalinah, kjer je beseda »Ciga-  Marburger Zeitung je bil v eksplicitnih ra-  135
               ni« pogosto omenjena kot sinonim za popotni-  sističnih opisih veliko bolj grob. Ti članki so re-
               ke in pustolovce. Poleg tega je bila beseda večkrat   producirali podobno Romov kot tatov, morilcev
               uporabljena z uporabo emotivnih in veseljaških   in prevarantov ter Rominje, ki naj bi obglavila
               podob: »Vino, čardaš in ciganska muzika! Vse   svojega moža (»Zigeunerin köpft ihren Mann«
               za ljubezen,« je bilo zapisano v oglasu za ope-  1938). Časnik je poročal tudi o poljskem cigan-
               reto (»Vino, čardaš in ciganska muzika« 1938).   skem kralju Janusu Kwieku, ki je nameraval Mu-
               Ob romantiziranih podobah se pojavljajo opisi   ssoliniju poslati prošnjo za preselitev Romov v
               manjših »kriminalnih« dejanj in pretkanosti.   Abesinijo (staro ime za Etiopijo). Kwiek naj bi
               Na isti strani so bralci namreč brali tudi o Ciga-  se namereaval udeležiti tudi sestanka Ženevske
               nih, osumljenih vlomov, v policijski kroniki, kar   lige, da bi branil pravice svojega ljudstva (»Zige-
               lahko interpretiramo kot preganjanje (»Iz poli-  uner-Ansiedlung in Abessinien?« 1938). Ta ča-
               cijske kronike« 1938).                      sopis je hkrati širil stereotipe o Romih, lažnih  Genocid nad Romi in Sinti v Sloveniji med drugo svetovno vojno
                   Pisci Slovenskega naroda, Slovenca, Marbur-  zdravilcih nezvestobe (»Giftmord aus Eifersu-
               ger Zeitung in Domovine so poročali o nürnber-  cht« 1938) in o goljufivih prerokih, ki naj bi lju-
               ških rasnih zakonih ter nacističnih podobah   di napeljali k umoru (»In einem Dorfe bei Bu-
               Romov  kot kriminalcev  in nestalnih naseljen-  dapest« 1938).
               cev, ki naj bi bili tarča strogega izvajanja vladne-  Iz izbranih časopisnih člankov lahko re-
               ga dela (Studen 2015, 168). V presenetljivo nev-  konstruiramo duh tridesetih let prejšnjega sto-
               tralnem tonu so častniki objavili ukaz Heinricha   letja. Velika gospodarska kriza je spodbuja-
               Himmlerja o omejenem gibanju po Reichu, iz-  la zahteve intelektualcev po pomembnejši vlogi
               gonu tujih Ciganov in tujih državljanov ter pre-  (močne) države, kar odraža tudi diskurz Frana
               povedi prehoda Ciganov na obmejna ozemlja v   Ogrina (Stariha 2007, 46). Kriminal, ki je pos-
               Nemčiji, prisilni stalni naselitvi in prepovedi na-  ledica revščine, naj bi država s svojo močjo zatr-
               seljevanja v mestih z manj kot 500.000 prebival-  la. V podobnih razmerah so tisti, ki so imeli kaj
               ci. 15. decembra 1938 so lahko bralci v časopisu   izgubiti, zahtevali red (več ko so imeli za izgu-
               Slovenski narod (Studen 2015, 168) brali tudi o   biti, močnejše so bile njihove zahteve). Potem ni
               raziskavah o rasni čistosti romske krvi.    čudno, da sta (nekatere) intelektualce navdušila
                   Leta 1939 so poleg informacij sodišč o ob-  »red in mir« v Italiji in Nemčiji. Filozof Edmu-
               sodbah Romov zaradi tatvine Novine Slovenske   nd Husserl naj bi v duhu starega veka »pritrjeval
               krajine objavile pismo bralca, ki se zgraža nad ne-  samovšečni evropski vasezagledanosti in zanos-
               moralnostjo treh moških, ki so na cvetno nede-  no poveličeval evropsko duhovno enkratnost,
               ljo, namesto da bi šli k maši v cerkev, pili s »ci-  ki ji ne bodo mogla nikoli pripadati ljudstva kot
   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140