Page 134 - Studia Universitatis Hereditati, vol 12(1) (2024)
P. 134

na policija, sodni izvedenci, policijski uslužben-  morski obali, kakor je bilo to že v nekem li-
               ci in drugi so bili seznanjeni z rasističnimi teo-  stu nasvetovano. Ciganska nadloga postaja
               rijami, ki so kriminalizirale tudi Rome (Studen   namreč ob rastočem številu ciganov že opa-
               2015, 59). Grossova stališča je dopolnjeval izra-  sna za javni red in moralo
               zito negativen odnos do »nevarnih« Ciganov.     Analiza časopisov iz let 1938−39 je pokaza-
               Dovolj je bilo le pripadati tej skupini, ki ji je bilo   la, da je tisk poročal o ali Romom pripisoval kri-
               pripisano vse najslabše zaradi načina življenja,
               ki je odstopal od takrat uveljavljenih družbenih   minalna dejanja. Domnevamo lahko, da je ob
                                                           stalnem zavračanju in izganjanju s strani oblas-
               norm (str. 75). S pomočjo pregleda arhivskih do-  ti kriminal predstavljal eno izmed preživetve-
               kumentov je mogoče za 20. in 30. leta 20. stole-  nih strategij. Novine Slovenske krajine so pisale
               tja rekonstruirati tudi izrazito odbojen odnos do
               revščine, beračenja in t. i. »ciganstva« med poli-  o ukradenih konjih Ciganov Nikolićev pri Raj-
                                                           henburgu (»Ciganje, ki so kradnoli konje, pod
        134    tično-upravnimi uslužbenci, kot je bil npr. Fran   klüčom« 1938):
                     7
               Ogrin .  Iz  tega  obdobja  so  znani  tudi  t.  i.  od-
        studia universitatis hereditati, letnik 12 (2024), številka 1 / volume 12 (2024), number 1
               gonski protokoli. Usmerjeni proti omenjenemu    Konje so v deževnoj noči odegnali iz neza-
               prebivalstvu so odgoni zajemali tudi t. i. »Ciga-  klenjene štale i se napotili v Hrvaško Zagor-
               ne« (Stariha 2007, 37–76). V boju proti »cigan-  je, kde so je pa orožniki v logi zgrabili. Edno-
               ski nadlogi«, ki jo opredeljuje za »odvratno«   ga konja so že odali, ali küpec ga je morao
               (str. 45), se je Ogrin oprl na kazenske zakone in   dati lastniki nazaj. To je bio že štrti slučaj, da
               zakone o pridržanju nekdanjega avstro-ogrskega   so bili v okolici Rajhenburga vkradjeni konji.
               cesarstva ter menil, da so uporabni tudi v okvi-  Časopisi so izraz Cigan, ciganiti, uporab-
               ru Kraljevine Jugoslavije. Po njegovi razlagi so   ljali tudi kot sinonim za kraje, ki jih je zagrešilo
               lahko Romi po tej zakonodaji izgnani v domačo   neromsko prebivalstvo, pa tudi za opis revščine
               občino ali iz kraja, s prepovedjo trajne ali časov-  in »nemoralnosti«. Tisk tedanjega časa je ši-
               no omejene vrnitve. Ogrin je poudaril, da mora   ril tudi žaljive »vedenjske stereotipe« o brezde-
               policija dosledno izvajati zakone, da bi ohrani-  lju in nadlegovanju. V kratkem članku »Kruto
               la javni red in moralo. Njegova izrecna izjava o   maščevanje« je časopis Slovenec poročal o »ve-
               »pobijanju ciganstva« odlično ponazarja nje-  liki nadlogi«, domnevno romskih tatvinah in
               govo protiromsko rasistično razpoloženje (Stari-  delomrzništvu. Ti so bili glavni razlog za javni
               ha 2007, 46; Ogrin 1936, 96 ; prim. tudi Studen   linč romskih družin in podtikanje požara v šti-
               2015, 143−144):
                                                           rih romskih hišah v vasi Kuštanovci, v Slovenski
                   Kar se ciganov posebej tiče, je skrajni čas, da   krajini (Prekmurje) (»Kruto maščevanje« 1938):
                   pade odločitev: ali je cigane in njih življenje   Iz Slovenske Krajine nam poročajo: Da so
                   vključiti v obstoječi socialni in državni red   cigani velika nadloga za našo krajino, je zna-
                   (z rednim izpolnjevanjem šolske in vojaške   no daleč naokrog […]. Pred kratkim so ciga-
                   dolžnosti itd.), ali pa je cigane eliminirati iz   ni ukradli meso nekemu kmetu. Orožniki
                   zveze s splošno družbo, tako da se jih nase-  eo cigane drugi večer aretirali in jih prived-
                   li n. pr. na posameznih samotnih otokih ob
                                                               li k občinskemu starešini. Domačini so se pa
                                                               medtem zbrali ob ciganskih hišah in vse hiše
               7   Fran Ogrin je bil pravnik, ki se je med študijem na Duna-
                   ju verjetno srečal s kriminologijo Hansa Grossa. Leta 1908   zažgali. Ena vrata so celo zavezali in bi skoraj
                   se je zaposlil v politično-upravni službi več deželnih vlad v   zgorelo deset otrok. Vsak cigan je seveda ho-
                   Ljubljani, Črnomlju, Novem mestu in Kočevju. Od maja
                   1920 do junija 1921 je bil pri Narodni oz. Deželni vladi   tel rešiti vsaj golo življenje, pa je več cigank
                   v Ljubljani. Zanimivo bi bilo poznati Ogrinovo povojno   in otrok ranjenih. Ko so namreč ti bežali iz
                   usodo, glede na njegovo predvojno koketiranje s fašistični-  gorečih hiš, so domačini nanje streljali s pu-
                   mi in z nacističnimi metodami, zlasti v zvezi z Romi (Sta-
                   riha 2007, 37–76).                          škami. Četudi so cigani tako hudobni, ven-
   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139