Page 80 - Studia Universitatis Hereditati, vol 12(1) (2024)
P. 80

sporadično, spolno prenosljivo obliko sifilisa.   Imaginarij o sifilisu in, splošneje, »kugah«
               Zdi se, da je interakcija obeh oblik dala mutaci-  kot izrazih Božjega srda nad nespokorjenimi in
               jo – spolno bolezen, o kateri teče beseda (Thiel-  nepoboljšljivimi pozemskimi grešniki sta v sred-
               mann 2022, 211–212).                        njem ter zgodnjem novem veku temeljila na kato-
                                                           liški moralični teologiji. Ta se je za rabo v ljudski
               Poimenovanja, njihov izvor in imaginarij    kulturi opirala na interpretacije pasaž iz Svetega
               Vse od pojavitve je bil sifilis v okcitanski kultu-  pisma, slednje pa je bilo kot navedek v pridigah,
               ri bolezen, ki je praktično do diagnostičnega pre-  prevodih, (pre)ubeseditvah in tekstnih ter likov-
                                           2
               loma z Wassermannovo reakcijo  in zdravljenja s   nih interpretacijah posameznih motivov in na-
               salvarsanom, nato z neosalvarsanom in nazadnje   rativov – upodobitve na freskah, v plastiki, vitra-
                                                     3
               s penicilinom, tj. do srede preteklega stoletja,  za   žih in drugih likovnih tehnikah – za tedanjega
               bolnika nosila s seboj danes komaj predstavljivo   slehernika spoznavna »materia prima«. Gre za
        80     osebno družbeno stigmo.                     poročilo iz Pentatevha o od Boga poslanih nad-
                   Le-ta je bila v zgodnjem novem veku na eni   logah, npr. kugi in tvorih (2 Mz 9,1–10), in napo-
        studia universitatis hereditati, letnik 12 (2024), številka 1 / volume 12 (2024), number 1
               strani prikovana na idearij in imaginarij, kjer   ved prekletstev v obliki bolezni, med njimi tudi
               je bila bolezen – zlasti, ako je bila vidna kot fi-  kuge, zoper neskesane grešnike (3 Mz 26,14–
               zična poškodovanost, tj. pohaba, iznakaženost,   16,25; 5 Mz 28,15–27) (vsi navedki iz slovenske-
               za brazgotinjenost ali celo manko posamezne-  ga standardnega prevoda Svetega pisma (Svetopi-
               ga uda, torej vidni odklon od običajne, zdra-  semska družba Slovenije 1996)).
               ve podobe človeka, za katerega je veljalo, da je   Zgodnji novi vek je vnanjo telesno izmaliče-
               »ustvarjen po Božji podobi« – razumljena kot   nost zavoljo bolezni (bakterijska okužba s strep-
               flagitium Dei (Stein 2016, 23); kot razvidna ka-  tococcus  pygones,  impetigo,  nekrotizirajoči  fas-
               zen Vse višnjega za posamičnikovo delovanjsko   ciitis, sifilis, koze ...), poškodb, pridobljenih v
               neskladje, in tako osebni greh zoper »večni red   nasilnih spopadih (napad, dvoboj, vojna, izmali-
               stvari«; torej kot brezprizivni odziv Nebes zoper   čenje vojnih ujetnikov), in zaradi kazni, s katero
               človekov upor proti (Do)končni avtoriteti, v so-  je oblast trajno zaznamovala obsojene tatove in
               časnih traktatih, ki so v zgodnjem novem veku   prešuštnike (odrezanje udov, npr. nosu (Finucci
               skušali ubesediti novo zdravstveno zlo, pa so bile   2015, 86)), štel za izkaz božanske pravice, ki kaz-
               kot vzrok vidne manifestacije luesa zapisane kri-  nuje napake duše tako, da poškoduje telo.
               late besede (Savinetskaya 2016, 63): »Deus ope-  Tako je tudi zgodnjenovoveška rekonstruk-
                                             4
               ratur sedis causis concurrentibus«.         tivna kirurgija, ki je v duhu renesančne menta-
                                                           litete sledila Platonovi ideji lepega in skladne-
               2   Test na začetku ni bil zanesljiv za ugotavljanje primarne-  ga, tj. nepoškodovanega telesa kot izrazitve ideje
                   ga stadia luesa; razvil ga je leta 1906 bakteriolog in serolog   »lepega« duha, pravzaprav želela znova vzpo-
                   August Paul von Wassermann (1866–1925).
               3   Salvarsan je bil prvo pomembnejše predantibiotično zdra-  staviti zdravje duše, in to tako, da je rekonstru-
                   vilo za zdravljenje sifilisa; narejen je bil iz barvil, njegova   irala poškodovano telo (Gilman 1998, 7). Toda
                   glavna učinkovina je bil arzen. Pripravek je leta 1909 iz-  pri tem so posamezni ugledni zdravniki nalete-
                   delal Nobelov nagrajenec Paul Ehrlich (1854–1915), sal-
                   varsan pa je  postal  relativno  učinkovito  zdravilo  zoper   vali na srdito nasprotovanje aktualne teologije,
                   spiralasto  bakterijo  blede  trepomene  (trepomena  palli-  kajti »magistri naši« so bili trdno prepričani,
                   dum), povzročiteljico težke oblike sifilisa, ki sta jo 1905.
                   odkrila Fritz Shaudinn (1871–1906) in Erich Hoffman   naj se posvetnjaški »doktorji vesoljne medici-
                   (1868–1959). Ehrlich je kasneje z japonskim zdravnikom   ne« kar nič ne mešajo v Božje delo, kaznovanje
                   Sahačirom Hato (1873–1938) razvil neosalvarsan, pred-  – razvid no kot poškodba oz. iznakaženje. Taka
                   vsem zato, da bi bilo mogoče zdraviti s pripravkom, manj
                   toksičnim od salvarsana. Stranski učinki zdravljenja sifi-  idearij in imaginarij sta uokvirjala tudi rekon-
                   lisa za bolnika so zares izzveneli šele z množično uporabo   struktivno kirurgijo, ki je zdravila zunanje znake
                   penicilina, in sicer tik pred letom 1950 (Sournia, Poulet in
                   Martiny 1981, 1509–1547; Zupanič Slavec 2023, 82–83).   tedaj nove venerične bolezni tako, da je izvajala
               4   Bog je posredi sočasnih prigod.
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85