Page 99 - Studia Universitatis Hereditati, vol 12(1) (2024)
P. 99

Reformator tako zapiše:                 na onostranstvo, mirna, tj. dobra smrt pa je zanj
                                                           izpričevala pomirjenost z Bogom in stanje mi-
                   [V]si kurbary inu prešušniki hud konec vza-
                   mo, bodo  frančožni,  obužaio, so  od vseh sov-  losti, nemirno umiranje v bolečinah in hudem
                   raženi inu zaverženi, zašpotovani, hudo smert   predsmrtnem boju, tj. zla oz. huda smrt pa nekaj
                   vzamo, na koncu aku prave pokure ne deio, bodo   povsem drugega – potezanje samega peklenske-
                   vekoma v pekli goreli [vsi poudarki J. V.] ...   ga gospodarja za posamičnikovo dušo (primerjaj
                                                           Vinkler 2020, 27–31).
                   In:                                         S teološko in eksistencialno povezavo med
                                                           osebnim grehom in kaznijo se je Trubar sistema-
                   Kateri je en greišnik, ta ima na svojej duši eno
                   farlihišo inu škodlivišo bolezan kakor vse žlize,   tično ukvarjal v drugem delu Tiga Noviga testa-
                   frančoži [poudaril J. V.], gobe inu kar je več   menta ene dolge predguvori (1557, poglavje XXX).
                   takovih bolezni na telessu [greh je potemta-  Slednja obsega 196 strani, izšla je kot teološki
                   kem po Trubarjevem najhujša mogoča člo-  eksegetični uvod v branje Tiga perviga dejla tiga   99
                   vekova  nadloga,  »bolezen  za  smrt«,  dodal    Noviga testamenta (1557), v katerega knjižni blok
                   J. V.].                                 je bila primarna tudi vezana. V tem delu je Trubar
                                                           z dotlej v slovenskem jeziku nevideno jezikovno
                   In tudi:                                spretnostjo deformiral humanistični žanr prole-
                   Ampak kadar ludje ne hote od greihov pustiti   gomene tako, da je nastala prva slovenska znan-
                   inu hote le v greihih naprej ijti, taku yh Bug štrai-  stvena razprava in tudi, kot je misliti, Trubarjevo
                   ffa z buštvom, s sramotjo, s francoži inu zo vso   najpomembnejše samostojno teološko delo. Tru-
                   nesrečo, viner ty zanikerni ludje ne hote prez   bar je sprejel definicijo Philippa Melanchthona v
                   tiga biti, ony ga ne hote buile imejti, skuzi svo-  Loci theologici (ni jasno, katero od izdaj med 1521
                   je greihe inu nepokornu živlenje dado ony k vsej   in 1557 je Trubar uporabljal pri lastnem pisanju),
                   svoji nesreči urzah [vsi poudarki J. V.].  po kateri si grešniki zaslužijo večni Božji srd in
                                                           zato zapadejo večnemu trpljenju, po drugi strani  »Ta, ki ni od Boga, je od Hudiča, in ima tako svoje francoze ...«
                   Ter pribije:                            naj bi kazni človeka odvrnile od greha, hkrati pa

                   Zakaj kateri nej od Buga, ta je od Hudiča,   pričujejo za Božje bivanje; po kazni da bo človek
                   taku on ima svoje frančože [poudaril J. V.],   spoznal, da je Bog (Rajhman 1986, 82).
                   žlize, vse paklenske štraiffinge inu nesreče   Trubar je greh umestil med dva pola, in si-
                   nad sabo inu teh istih več, koker se njemu kei   cer v relaciji do (prestopanja) družbenih pravil,
                   more voščiti.                           tj. zakonov, »postav«, predvsem pa ga je defi-
                                                           niral kot nepripustno ravnanje posamičnika z
                   Pomenljiv je tudi pomenski kontekst, v ka-  lastno bogopodobnostjo, in temu more po Tru-
               terem Trubar francože stavi na isto pomensko   barjevem slediti le en odziv: kazen, in to bolezen.
               stopnjo, kot je topos »hude smrti«, torej tež-  Ta razmislek je slovenski reformator izpisal
               kega  umiranja oz.  predsmrtnega  boja.  Slednje,   v Cerkovni ordningi (1564), in sicer v delu o ka-
               dobra ali zla smrt, tj. miren ali nemiren odhod   zualijah, kjer je svoje stanovske tovariše pouče-
               onstran, je imelo ves srednji in novi vek ter vse   val o primernem postopanju pastorja ob obisku
               do nadomestitve religijskega družbenega okvira   bolnika (Kako se imaio bolniki obyskati in trošta-
               s sekularnim, torej vsaj do konca stoletja luči in   ti) in tako programsko vtiskoval pojmovanje bo-
               razuma, ponekod pa celo še daleč v 20. stoletje,   lezni kot kazni za greh v vsakdanjo dušnopastir-
               izjemno izpostavljeno semantično mesto v ima-  sko prakso »cerkve slovenskega jezika« (Trubar
               ginariju evropskega človeka. Ta je bil skorajda   1564 v Vinkler 2005, 501–502):
               vse do konca »dobe revolucij« popotnik od tod
               onstran, ena temeljnih konstant, ki so uravnava-  Inu potehmal ty bolniki se mogo sku-
               le njegove življenjske odločitve, je bila tudi misel   zi to pridigo inu skuzi te svete zacramente
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104