Page 98 - Studia Universitatis Hereditati, vol 12(1) (2024)
P. 98
Tacih inu tim glih aydovskih bogou, mali- Bug štraiffa z buštvom, s sramotjo, s fran-
kou inu svetnikou, kir so od aydou inu ne- coži inu zo vso nesrečo, viner ty zanikerni
zastopnih kersčenikou čez mnogetere riči ludje ne hote prez tiga biti, ony ga ne hote
inu stvari, iz nih norske človeiske pameti buile imejti, skuzi svoje greihe inu nepokor-
odločeni inu postavleni, koker de bi te iste ty nu živlenje dado ony k vsej svoji nesreči ur-
maliki inu svetniki bili sturili, gori deržali inu zah. [Trubar 1595 v Vinkler, Šetinc in Javor-
rovnali koker ty pravi boguvi, bi mi mogli iz nik 2015, 303]
tih ležnivih meniških legend inu aydovskiga Ali tukaj merkaj uže dajle, koku ta
pisma veliku vkupe zbrati inu postaviti. [Tru- GOSPUD takovo prigliho izlaga, zakaj on
bar 1575 v Krajnc-Vrečko 2003, 231–232] hoče tulikain reči: »Kateri je en greišnik, ta
ima na svojej duši eno farlihišo inu škodlivi-
Noviga testamenta pusledni deil (1577) šo bolezan kakor vse žlize, frančoži [poudaril
98 J. V.], gobe inu kar je več takovih bolezni na
Simbolična razlaga k 16. poglavju Razodetja:
Bog nasprotnike »prave, stare cerkve krščan- telessu.« [Trubar 1595 v Vinkler, Šetinc in Ja-
studia universitatis hereditati, letnik 12 (2024), številka 1 / volume 12 (2024), number 1
ske« kaznuje z nepričakovanim, težkim umi- vornik 2015, 808]
ranjem, s »hudo smrtjo«, ali z boleznimi, med Na sv. Michela dan, ena pridiga od teh angelov.
drugimi tudi s sifilisom: Ta perva pridiga od teh angelov:
Zatu vuhcimo se spomislit, de my v veli-
Ta štima iz templa ie Jezuseva, kir vse riči rov-
na inu sodi, ta vely tim angelom, tu ie, vsem ki farlikosti dan inu nuč hodimo inu timu
Hudiču glih kakor en cil ali tartča sidimo,
pridigariem, de tim nevernikom inu zuper- ta ima vselej en napet samujster inu nafassa-
nikom ta evangeli oznanuio, de bodo na duši
torruvi, smerdeči, gnusni inu slipi, se bodo ži- no puhšo inu meri na nas, mej nas strejla z
žlizso, s frančoži [poudaril J. V.], z voiskami,
vinsku inu cilu gardu deržali, koker tu s. Paul, z ognjom, s točo, s hudim vremenom inu
Rom. 1, govori, de Bug te nevernike pusti v drugim. [Trubar 1595 v Vinkler, Šetinc in Ja-
nesramne grehe, od katerih se poštenu ne
more govoriti, pasti. Inu čez te anticrištove vornik 2015, 817]
šcoffe, farie inu čez nih tovariše tudi čestu Tematološko-semantična analiza razkri-
telesni torruvi, tu ie francoži [poudaril J. V.], va, da prvi škof slovenske evangeličanske cerkve
raki, angliski put inu druge čudne bolezni v kontekstih poimenovanja francož ne rabi le
prydo. [Trubar 1577 v Vinkler 2018, 467] kot označevalca za spolno bolezen, temveč tudi
kot metaforo za nekaj najslabšega, najtežje-
Hišna postila, 1595 ga in naj odvratnejšega, kar se more kristjanu
v tosvetnem življenju prigoditi, kajti francos-
Na V. postno nedeljo: ka bolezen je postavljena na semantično isto ra-
Zakaj kateri nej od Buga, ta je od Hudiča, ven kot uboštvo, sramota, druga gorja, homatije
taku on ima svoje frančože [poudaril J. V.], in ne sreče, težko umiranje in celo smrt. Trubar
žlize, vse paklenske štraiffinge inu nesreče lues kot bolezen postavlja tudi v stabilno se-
nad sabo inu teh istih več, koker se njemu kei mantično vzročno-posledično zvezo med ne-
more voščiti. [Trubar 1595 v Vinkler, Šetinc dobrim življenjem kristjana, tj. vztrajanjem v
in Javornik 2015, 213–214] grehu, ter boleznijo kot kaznijo Vsemogočne-
ga za trmoglavost v grešenju; ne kuga, temveč
Ta deveta pridiga od terplenia Cristuseviga: venerična bolezen je rabljena kot nadpomen-
Ampak kadar ludje ne hote od greihov pus- ka za Božjo kazen za grehe. Toda: kazen za greh
titi inu hote le v greihih naprej ijti, taku yh je – bolezen.