Page 98 - Studia Universitatis Hereditati, vol 12(1) (2024)
P. 98

Tacih inu tim glih aydovskih bogou, mali-   Bug štraiffa z buštvom, s sramotjo, s fran-
                   kou inu svetnikou, kir so od aydou inu ne-  coži inu zo vso nesrečo, viner ty zanikerni
                   zastopnih kersčenikou čez mnogetere riči    ludje ne hote prez tiga biti, ony ga ne hote
                   inu stvari,  iz nih norske  človeiske pameti   buile imejti, skuzi svoje greihe inu nepokor-
                     odločeni inu postavleni, koker de bi te iste ty   nu živlenje dado ony k vsej svoji nesreči ur-
                   maliki inu svetniki bili sturili, gori deržali inu   zah. [Trubar 1595 v Vinkler, Šetinc in Javor-
                   rovnali koker ty pravi boguvi, bi mi mogli iz   nik 2015, 303]
                   tih ležnivih meniških legend inu aydovskiga   Ali tukaj merkaj uže dajle, koku ta
                   pisma veliku vkupe zbrati inu postaviti. [Tru-  GOSPUD takovo prigliho izlaga, zakaj on
                   bar 1575 v Krajnc-Vrečko 2003, 231–232]     hoče tulikain reči: »Kateri je en greišnik, ta
                                                               ima na svojej duši eno farlihišo inu škodlivi-
               Noviga testamenta pusledni deil (1577)          šo bolezan kakor vse žlize, frančoži [poudaril
        98                                                     J. V.], gobe inu kar je več takovih bolezni na
               Simbolična razlaga k 16. poglavju Razodetja:
               Bog nasprotnike »prave, stare cerkve krščan-    telessu.« [Trubar 1595 v Vinkler, Šetinc in Ja-
        studia universitatis hereditati, letnik 12 (2024), številka 1 / volume 12 (2024), number 1
               ske«  kaznuje  z  nepričakovanim,  težkim  umi-  vornik 2015, 808]
               ranjem, s »hudo smrtjo«, ali z boleznimi, med   Na sv. Michela dan, ena pridiga od teh angelov.
               drugimi tudi s sifilisom:                       Ta perva pridiga od teh angelov:
                                                               Zatu vuhcimo se spomislit, de my v veli-
                   Ta štima iz templa ie Jezuseva, kir vse riči rov-
                   na inu sodi, ta vely tim angelom, tu ie, vsem   ki farlikosti dan inu nuč hodimo inu timu
                                                               Hudiču glih kakor en cil ali tartča sidimo,
                   pridigariem, de tim nevernikom inu zuper-   ta ima vselej en napet samujster inu nafassa-
                   nikom ta evangeli oznanuio, de bodo na duši
                   torruvi, smerdeči, gnusni inu slipi, se bodo ži-  no puhšo inu meri na nas, mej nas strejla z
                                                               žlizso, s frančoži [poudaril J. V.], z voiskami,
                   vinsku inu cilu gardu deržali, koker tu s. Paul,   z  ognjom,  s točo,  s  hudim  vremenom  inu
                   Rom. 1, govori, de Bug te nevernike pusti v   drugim. [Trubar 1595 v Vinkler, Šetinc in Ja-
                   nesramne grehe, od katerih se poštenu ne
                   more govoriti, pasti. Inu čez te anticrištove   vornik 2015, 817]
                   šcoffe, farie inu čez nih tovariše tudi čestu   Tematološko-semantična analiza razkri-
                   telesni torruvi, tu ie francoži [poudaril J. V.],   va, da prvi škof slovenske evangeličanske cerkve
                   raki, angliski put inu druge čudne bolezni   v kontekstih poimenovanja  francož ne rabi le
                   prydo. [Trubar 1577 v Vinkler 2018, 467]  kot označevalca za spolno bolezen, temveč tudi
                                                           kot metaforo za nekaj najslabšega, najtežje-

               Hišna postila, 1595                         ga in naj odvratnejšega, kar se more kristjanu
                                                           v tosvetnem življenju prigoditi, kajti francos-
                   Na V. postno nedeljo:                   ka bolezen je postavljena na semantično isto ra-
                   Zakaj kateri nej od Buga, ta je od Hudiča,   ven kot uboštvo, sramota, druga gorja, homatije
                   taku on ima svoje frančože [poudaril J. V.],   in ne sreče, težko umiranje in celo smrt. Trubar
                   žlize, vse paklenske štraiffinge inu nesreče   lues kot bolezen postavlja tudi v stabilno se-
                   nad sabo inu teh istih več, koker se njemu kei   mantično vzročno-posledično zvezo med ne-
                   more voščiti. [Trubar 1595 v Vinkler, Šetinc   dobrim življenjem kristjana, tj. vztrajanjem v
                   in Javornik 2015, 213–214]              grehu, ter boleznijo kot kaznijo Vsemogočne-
                                                           ga za trmoglavost v grešenju; ne kuga, temveč
                   Ta deveta pridiga od terplenia Cristuseviga:  venerična bolezen je rabljena kot nadpomen-
                   Ampak kadar ludje ne hote od greihov pus-  ka za Božjo kazen za grehe. Toda: kazen za greh
                   titi inu hote le v greihih naprej ijti, taku yh   je – bolezen.
   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103