Page 106 - Studia Universitatis Hereditati, vol 12(2) (2024)
P. 106

Posebno  pozornost  antropološkega  branja   miotičnih analiz vohalnih pojmov; (b) antro-
               pričujoče knjige nedvomno pritegne njena epis-  pološke komparacije različnih kulturnih pome-
               temološka plat, kjer sta predstavljena antropolo-  nov vonja v posameznih kulturah in družbah;
               gija čutov in njen raziskovalni domet, ki zajema   (c) obravnavanje (spolnega) vedenja in (religio-
               preučevanje fizičnih in kulturnih vidikov vo-  znih) ritualov, pri katerih ima vonj pomembno
               nja ter vlogo vonja v senzoriju, sistemu vseh pe-  vlogo; (č) vlogo manipulacije z ambientalnimi
               tih človekovih čutil. Antropologija čutov nam-  vonjavami v potrošniških družbah ter (d) mož-
               reč  preučuje zgodovinsko-kulturno specifične   nosti manipulacije z vonjavami pri predstavlja-
               in kontekstualne dimenzije čutnih zaznav, ki so   nju kulturne dediščine v muzeološki praksi, pri
               pomembno povezane s spomini, čustvi, z izkuš-  razstavljenih galerijskih in muzejskih artefaktih
               njami in s kognicijo. V knjigi se avtorica ukvar-  ter pri performansih.
               ja z  nevrofiziološko dimenzijo  vohanja  in  vo-  Znanstvena monografija prinaša tudi iz-
        106    nja.  Posveča se  miselnim konceptom različnih   sledke glavnih raziskav o kulturi vonjav, med ka-
               čutnih redov različnih kultur in pomenom ču-  terimi omembe fizičnih in čutnih značilnosti
               tov v vsakdanjem življenju. Knjiga izpostavlja   preučevanih ljudstev izven Evrope v 19. in 20. sto-
        studia universitatis hereditati, letnik 12 (2024), številka 2 / volume 12 (2024), number 2
               kulturno specifične variacije čutov in čutenja,   letju odstirajo vpogled v kolonialno večvrednost
               kot npr. izrazito kulturno specifičen primer ma-  Evropejcev, rasiziranje ljudstev, ki so jim psev-
               lezijskega lovsko-nabiralniškega ljudstva Batek   doznanstveniki pripisovali intelektualno inferi-
               Negrito, ki v svoji kozmologiji sveta vsemu pri-  ornost in ki so jih uvrščali v različne rasne tipo-
               pisuje vonj, tudi nebesnim telesom, npr. neprije-  logije, povezane z večjo sposobnostjo zaznavanja
               ten meseni vonj soncu in prijeten rožni vonj luni.   vonjav, kar je prestavljalo poseben vidik domnev-
               Miselni koncepti se posvečajo tudi delitvam gle-  ne duševne degeneracije. Seveda so te posplošit-
               de na spol: npr., na Papi Novi Gvineji je notra-  ve veljale tudi za nižje družbene sloje v evropskih
               njost žensk konceptualizirana kot temna, sočna,   družbah. Nedvomno so omenjene raziskave o di-
               smrdljiva, medtem ko je notranjost moških bela,   menzijah moči izjemnega pomena za raziskova-
               trda in brez vonja. Percepcija vonjav, ki se glede   nje širokega nabora čutnih domen in odsevajo
               na olfaktorni imaginarij pripisujejo ženskam,   določeno medkulturno senzorno simboliko.
               je odvisna od moči, ki je dodeljena ženski v do-  Knjiga prinaša tudi analitično-deskriptiv-
               ločeni družbi. Za številne raziskane skupnosti,   ni pregled zgodnjih terenskih raziskav moderne
               kjer nad ženskami dominirajo, imamo izsledke o   kulturne in socialne antropologije. Zgodnja an-
               predstavljanju ženske, povezane s slabim vonjem.   tropološka dela med drugim zajemajo tudi par-
               Slab vonj je povezan z njeno moralo, s »pred-  cialne opise vonjalnih zaznav med terenskim de-
               zakonsko nedotaknjenostjo« oz. z »življenjem   lom. Franz Boas (2009), ki je bil na terenu na
               na koruzi« in s tem pripisano le njeno moralno   Baffinovem otoku pri Inuitih, npr. opisuje vonj
               izprijenostjo ipd. Spolna dihotomija vonjav med   medvedje maščobe, uporabljene za impregnaci-
               moškimi in ženskami odraža družbeno moč     jo šotorov; Bronisław Malinowski (1932) se je v
               enih ter drugih in jim pripisuje vonjave z nega-  antropoloških raziskavah, opravljenih na Tro-
               tivnim ali s pozitivnim označevanjem.       briandskih otokih, posvetil obravnavanju vonja
                   Za antropološko epistemologijo so po-   pri telesni privlačnosti in odbojnosti v spolnem
               membni tudi opisi izsledkov poglavitnih razi-  življenju »divjakov«, njihove vonjalne magije
               skav kulturnih vonjav v globalnem okviru ter   pred poroko ter vonja v povezavi s čarovništvom
               razgrnitev fragmentarnih in parcialnih omemb   in čarovnicami. Tudi poznejši antropologi so se
               vonjev v slovenski etnologiji, kulturni antropo-  občasno posvečali opisom vonjev. Npr., Clau-
               logiji ter kulturni zgodovini. Znanstvena mono-  de Lévi-Strauss je dokumentiral vonjalne vidike
               grafija Antropologija vonja se tako osredinja na   svojih terenskih izkušenj v Braziliji. V »potopi-
               (a) antropološke predstavitve lingvistično-se-  su« Tristes tropiques (1955) je med drugim opisal
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111