Page 107 - Studia Universitatis Hereditati, vol 12(2) (2024)
P. 107

neprijetne vonjave živil in ladje, s katero je plul.   ki opisujejo prakse, navade, rituale in ohranja-
               Poleg tega je tudi v knjigi Le cru et le cuit (1964)   nje spominov s pomočjo vonjav, prinaša vpogled
               obravnaval pomen vonja in drugih čutov, npr.   v olfaktorne dimenzije na Slovenskem, četudi so
               obravnavo vonja v mitih, kontraste vonjev med   vonjave v teh praksah omenjane zgolj fragmen-
               neprijetnimi in prijetnimi, med vonjem po raz-  tarno, a vendar zato nič manj pomembno, saj
               padu in vonjem, ki je veljal za dobrega.    predstavljajo izhodišča za poglobljenejši pristop
                   Antropologe so zanimali sociokulturni po-  k obravnavi vonja.
               meni vonjav in vprašanje, kako človek voha v fi-  Velika znanstvena vrednost je v nazorno
               ziološkem ter nevrološkem pomenu, v povezavi   predstavljeni metodologiji raziskav voha in vo-
               z vplivom kulture pri tovrstnih zaznavah: kako   nja ter z njim povezane kulturne dediščine (mu-
               kultura vpliva na to, da nekaj človek zazna in   zejskega konzervatorstva, vonjalne rekonstrukci-
               zaznanemu pripiše pozitivno oz. negativno vo-  je in poustvaritve, vonjalne scensko-ambientalne
               njalno izkušnjo. Knjiga Mojce Ramšak  oriše   ter umetniške (preoblikovane) vonjalne predsta-  107
               kulturnozgodovinske raziskave, povezane s te-  vitve).  Poleg  klasičnih  terenskih  in  kabinetnih
               lesno higieno, razsmrajevanjem oz. dezodoraci-  metod kulturne ter socialne antropologije so iz-
               jo okolja. Posveča se tudi medkulturnim primer-  postavljene še inovativne tehnike, kot so npr. vo-
               javam simbolnih pomenov čutnih zaznav arome   njalna etnografija kot del senzornih etnografij,
               ter nizanju preglednih zgodovin čutnih zaznav,   čutenje z udeležbo, uporaba in kreiranje vonjal-
               zbornikov, ki so pomembni za kulturno obrav-  nih zemljevidov, oblikovanih s pomočjo vonjal-
               navo in razumevanja vonja ter poznavanje zgo-  nih sprehodov, krožni vonjalni grafikoni ter
               dovine posameznih vonjav, kot je npr. biografija   metode merjenja z različnimi merilnimi pripo-
               parfumov, ki je odražala blokovsko delitev sveta   močki, kot so olfaktometri, vohalne kamere ter
               med t. i. hladno vojno.                     e-nosovi. Posebej prepričljiva je v predgovoru na-
                   V preglednem poglavju raziskav o vonju se   zorno predstavljena avtobiografska metoda, ki  Recenzija knjige Mojce Ramšak Antropologija vonja
               avtorica posveti podrobnemu branju polihistor-  ima drugod v evropskem prostoru prepoznan ve-
               ja Janeza Vajkarda Valvasorja (2017) in njegovega   lik epistemološki potencial, a je med etnologi,
               dela Slava vojvodine Kranjske, ki lahko predsta-  socialnimi in kulturnimi antropologi slovenske-
               vlja spoznavno orodje za domnevanje vpraša-  ga nacionalnega prostora zapostavljena in manj
               nja obravnavanje vonja v 17. stoletju, saj so v nje-  prakticirana, poleg tega imajo nekateri antropo-
               govem delu izpostavljene posebne vonjave: vonj   logi do njene uporabe tudi zadržke/predsodke
               cvetic, zdravilnih zelišč, vonj hrane in pijače, ku-  zaradi domnevne subjektivnosti. V  Antropolo-
               tinovega sira, usmrajenega vina, tudi vonjave ma-  giji vonja najdemo podroben opis metodologije
               terialnega sveta, npr. industrijskega sveta, kot je   preučevanja vonjav, povzete po Davidu Howesu
               npr. kamšt, neprimernega nekrepostnega in kre-  (1991) ter Davidu Howesu in Constance Classen
               postnega življenja. Valvasor je npr. opisoval vo-  (2014), ki je lahko tudi odličen vir metodološke-
               njave ljudi in se posvečal percepcijam vonja, ki   ga usposabljanja na področju senzorne antropo-
               jih je pobral iz drugih virov, pri čemer je kritizi-  logije za (bodoče) antropologe ter muzealce, in
               ral primerjavo moralnih in vonjalnih modalitet   predstavitev sistemov razvrščanja vonjav v nara-
               (npr. primerjava moralne sprevrženosti in slabih   voslovju, psihologiji in antropologiji, za katere
               vonjav, značilnih za nemoralnost). Konceptu-  najdemo tudi vizualne shematske prikaze, ki jih
               aliziral je tudi odvračanje ljudi s slabimi vonja-  je izdelala avtorica.
               vami ob etnografskem opisu varovalnega noše-    Poleg avtobiografskih in antropoloških ter
               nja smrdljivega kokošjega mesa med nedrjem pri   kulturnozgodovinskih vonjalnih zaznav se avto-
               mladih furlanskih ženskah, s pomočjo katerega   rica podrobneje posveti tudi v jezik vpisani idej-
               so odvračale avarske zavojevalce. Tudi pregledno   ni predstavitvi vonja in njegovemu ubesedenju,
               branje etnoloških in kulturnozgodovinskih del,   ki nastaja v interakciji voha ter jezikovnega siste-
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112