Page 107 - Studia Universitatis Hereditati, vol 12(2) (2024)
P. 107
neprijetne vonjave živil in ladje, s katero je plul. ki opisujejo prakse, navade, rituale in ohranja-
Poleg tega je tudi v knjigi Le cru et le cuit (1964) nje spominov s pomočjo vonjav, prinaša vpogled
obravnaval pomen vonja in drugih čutov, npr. v olfaktorne dimenzije na Slovenskem, četudi so
obravnavo vonja v mitih, kontraste vonjev med vonjave v teh praksah omenjane zgolj fragmen-
neprijetnimi in prijetnimi, med vonjem po raz- tarno, a vendar zato nič manj pomembno, saj
padu in vonjem, ki je veljal za dobrega. predstavljajo izhodišča za poglobljenejši pristop
Antropologe so zanimali sociokulturni po- k obravnavi vonja.
meni vonjav in vprašanje, kako človek voha v fi- Velika znanstvena vrednost je v nazorno
ziološkem ter nevrološkem pomenu, v povezavi predstavljeni metodologiji raziskav voha in vo-
z vplivom kulture pri tovrstnih zaznavah: kako nja ter z njim povezane kulturne dediščine (mu-
kultura vpliva na to, da nekaj človek zazna in zejskega konzervatorstva, vonjalne rekonstrukci-
zaznanemu pripiše pozitivno oz. negativno vo- je in poustvaritve, vonjalne scensko-ambientalne
njalno izkušnjo. Knjiga Mojce Ramšak oriše ter umetniške (preoblikovane) vonjalne predsta- 107
kulturnozgodovinske raziskave, povezane s te- vitve). Poleg klasičnih terenskih in kabinetnih
lesno higieno, razsmrajevanjem oz. dezodoraci- metod kulturne ter socialne antropologije so iz-
jo okolja. Posveča se tudi medkulturnim primer- postavljene še inovativne tehnike, kot so npr. vo-
javam simbolnih pomenov čutnih zaznav arome njalna etnografija kot del senzornih etnografij,
ter nizanju preglednih zgodovin čutnih zaznav, čutenje z udeležbo, uporaba in kreiranje vonjal-
zbornikov, ki so pomembni za kulturno obrav- nih zemljevidov, oblikovanih s pomočjo vonjal-
navo in razumevanja vonja ter poznavanje zgo- nih sprehodov, krožni vonjalni grafikoni ter
dovine posameznih vonjav, kot je npr. biografija metode merjenja z različnimi merilnimi pripo-
parfumov, ki je odražala blokovsko delitev sveta močki, kot so olfaktometri, vohalne kamere ter
med t. i. hladno vojno. e-nosovi. Posebej prepričljiva je v predgovoru na-
V preglednem poglavju raziskav o vonju se zorno predstavljena avtobiografska metoda, ki Recenzija knjige Mojce Ramšak Antropologija vonja
avtorica posveti podrobnemu branju polihistor- ima drugod v evropskem prostoru prepoznan ve-
ja Janeza Vajkarda Valvasorja (2017) in njegovega lik epistemološki potencial, a je med etnologi,
dela Slava vojvodine Kranjske, ki lahko predsta- socialnimi in kulturnimi antropologi slovenske-
vlja spoznavno orodje za domnevanje vpraša- ga nacionalnega prostora zapostavljena in manj
nja obravnavanje vonja v 17. stoletju, saj so v nje- prakticirana, poleg tega imajo nekateri antropo-
govem delu izpostavljene posebne vonjave: vonj logi do njene uporabe tudi zadržke/predsodke
cvetic, zdravilnih zelišč, vonj hrane in pijače, ku- zaradi domnevne subjektivnosti. V Antropolo-
tinovega sira, usmrajenega vina, tudi vonjave ma- giji vonja najdemo podroben opis metodologije
terialnega sveta, npr. industrijskega sveta, kot je preučevanja vonjav, povzete po Davidu Howesu
npr. kamšt, neprimernega nekrepostnega in kre- (1991) ter Davidu Howesu in Constance Classen
postnega življenja. Valvasor je npr. opisoval vo- (2014), ki je lahko tudi odličen vir metodološke-
njave ljudi in se posvečal percepcijam vonja, ki ga usposabljanja na področju senzorne antropo-
jih je pobral iz drugih virov, pri čemer je kritizi- logije za (bodoče) antropologe ter muzealce, in
ral primerjavo moralnih in vonjalnih modalitet predstavitev sistemov razvrščanja vonjav v nara-
(npr. primerjava moralne sprevrženosti in slabih voslovju, psihologiji in antropologiji, za katere
vonjav, značilnih za nemoralnost). Konceptu- najdemo tudi vizualne shematske prikaze, ki jih
aliziral je tudi odvračanje ljudi s slabimi vonja- je izdelala avtorica.
vami ob etnografskem opisu varovalnega noše- Poleg avtobiografskih in antropoloških ter
nja smrdljivega kokošjega mesa med nedrjem pri kulturnozgodovinskih vonjalnih zaznav se avto-
mladih furlanskih ženskah, s pomočjo katerega rica podrobneje posveti tudi v jezik vpisani idej-
so odvračale avarske zavojevalce. Tudi pregledno ni predstavitvi vonja in njegovemu ubesedenju,
branje etnoloških in kulturnozgodovinskih del, ki nastaja v interakciji voha ter jezikovnega siste-