Page 36 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XIV (2018), številka 27, ISSN 2590-9754
P. 36
razprave, študije
Tako so Jonas in sodelavci z retorično (argumentacijsko) strategi-
jo vnaprejšnje zavrnitve (refutatio) nagovorili oblikovanje imaginari-
ja zastran Luthrove smrti v prihodnosti. Nemirno, neobičajno oz. »sla-
bo« umiranje je za ljudi med srednjim vekom in koncem 19. stoletja ob
tedaj prezentnem imaginariju dobre smrti (ars bene moriendi) signa-
liziralo, da je dotični šel onkraj pod težo nepravoverne, nespokorjene
in zato nespokojne vesti, da tako z njim »ni bilo vse prav«. Topos dobre
smrti se zato pojavlja nato kot locus communis tudi v drugih biografi-
jah pomembnih protestantskih reformatorjev, npr. tudi v Matije Trosta
poslovenitvi Andreaeve knjige o Trubarju, v Eni leipi inu pridni predigi
per pogrebi tiga vissoku vučeniga gospud Truberia, rainciga (1588). V njej
je v povezavi z Luthrom brati:
Iest sim tudi hotil zapissati inu očitu pustiti drukati, koku se ie gospud
Primož iz tiga svita ločil, de bi nikar če pruti vaši gnadi inu gospostvu, te-
muč tudi pruti vsem očitu spričal, koku ie on iz tiga svita šal. Zakai sicer ie
vedeče, kadar imeniti služabniki naše evangeliske cerqve umerio inu izve-
ličansku v GOSPUDI zaspe, de naši zuparniki, susseb pak papežniki, vse
žlaht hudu čez nie si zmišlaio inu od nyh pravio, kakor de bi ene strašne,
čudne smerti bily umerli, de bi skuzi tudi našimu pravimu vuku enu hudu
ime sturili, kakor se ie tudi doctor Luteriu raincimu inu drugim pravim,
imenitim predigariem več zgudilu, od katerih so ony taku dobru za nyh ži-
vota kakor po nyh smerti vse hudu zmišlali inu lagali.
[…]
Ker pruti timu GOSPUD Bug na tyranih inu pregainavcih teh kersče-
nikov inu sovražnikih čiste Božie bessede čestu krat timu svitu strašne
exemple pred uči stavi, de nikar lahko v Cristusu ne zaspe, temuč de ta
strašni obraz te smerti vidio, strašnu bledo inu eriovo kakor volli inu h
puslednimu na Bugi cagaio inu prez vsiga trošta tiga s. evangelia umerio;
inu taku svoi zasluženi lon preimeio, de ne mogo na svoio puslednio uri
tiga trošta s. evangelia imeti inu moraio taku še živy pred svoio smertio
paklenske beteže počutiti, preiden se iz tiga svita ločio.
Kateru pak, bodi Bogu hvala dana, per rainciga gospud Primoža smer-
ti nei bilu viditi, temveč ie on po svoim odrešitvi iz serca inu vesselu že-
lil inu ie smerti z vesselim duhum pod uči šal inu ie bil v svoim serci skuzi
34
Tako so Jonas in sodelavci z retorično (argumentacijsko) strategi-
jo vnaprejšnje zavrnitve (refutatio) nagovorili oblikovanje imaginari-
ja zastran Luthrove smrti v prihodnosti. Nemirno, neobičajno oz. »sla-
bo« umiranje je za ljudi med srednjim vekom in koncem 19. stoletja ob
tedaj prezentnem imaginariju dobre smrti (ars bene moriendi) signa-
liziralo, da je dotični šel onkraj pod težo nepravoverne, nespokorjene
in zato nespokojne vesti, da tako z njim »ni bilo vse prav«. Topos dobre
smrti se zato pojavlja nato kot locus communis tudi v drugih biografi-
jah pomembnih protestantskih reformatorjev, npr. tudi v Matije Trosta
poslovenitvi Andreaeve knjige o Trubarju, v Eni leipi inu pridni predigi
per pogrebi tiga vissoku vučeniga gospud Truberia, rainciga (1588). V njej
je v povezavi z Luthrom brati:
Iest sim tudi hotil zapissati inu očitu pustiti drukati, koku se ie gospud
Primož iz tiga svita ločil, de bi nikar če pruti vaši gnadi inu gospostvu, te-
muč tudi pruti vsem očitu spričal, koku ie on iz tiga svita šal. Zakai sicer ie
vedeče, kadar imeniti služabniki naše evangeliske cerqve umerio inu izve-
ličansku v GOSPUDI zaspe, de naši zuparniki, susseb pak papežniki, vse
žlaht hudu čez nie si zmišlaio inu od nyh pravio, kakor de bi ene strašne,
čudne smerti bily umerli, de bi skuzi tudi našimu pravimu vuku enu hudu
ime sturili, kakor se ie tudi doctor Luteriu raincimu inu drugim pravim,
imenitim predigariem več zgudilu, od katerih so ony taku dobru za nyh ži-
vota kakor po nyh smerti vse hudu zmišlali inu lagali.
[…]
Ker pruti timu GOSPUD Bug na tyranih inu pregainavcih teh kersče-
nikov inu sovražnikih čiste Božie bessede čestu krat timu svitu strašne
exemple pred uči stavi, de nikar lahko v Cristusu ne zaspe, temuč de ta
strašni obraz te smerti vidio, strašnu bledo inu eriovo kakor volli inu h
puslednimu na Bugi cagaio inu prez vsiga trošta tiga s. evangelia umerio;
inu taku svoi zasluženi lon preimeio, de ne mogo na svoio puslednio uri
tiga trošta s. evangelia imeti inu moraio taku še živy pred svoio smertio
paklenske beteže počutiti, preiden se iz tiga svita ločio.
Kateru pak, bodi Bogu hvala dana, per rainciga gospud Primoža smer-
ti nei bilu viditi, temveč ie on po svoim odrešitvi iz serca inu vesselu že-
lil inu ie smerti z vesselim duhum pod uči šal inu ie bil v svoim serci skuzi
34