Page 67 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XV (2019), številka 30, ISSN 2590-9754
P. 67
karl-reinhart trauner

da je izenačenost še daleč. Že Opazovanja o religijskih razlikah so ugo­
tavljala: »Spreobrnitve so kljub temu zelo pogoste in to ne zaradi hlinjen­
ja« (Frank 1882, 21).

Zaradi močnega odpora niso bile ustanovljene vojaške molilnice,
ki jih je Jožef načrtoval (Loesche 1911, 787; Hanak [1971/1972] 1974, 57;
Reichl-Ham 2005, 12). Tudi po letu 1781 so smeli evangeličanski duhov-
niki v kasarne ali vojaške bolnišnice priti le na izrecno željo obolelega
vojaka (Tepperberg 1996, 133). Organizirane duhovne oskrbe vojakov ni
bilo, saj javno prakticiranje vere ni bilo dovoljeno; omogočena je bila le
omejena oskrba za posamezne vojake (Schima 2011/12, 234).

Cesar je očitno dvomil, da se bo položaj v doglednem času kaj spre-
menil. Samo tako si lahko razložimo opozorilo, ki ga je Jožef II. hkrati
z izdajo patenta naslovil na dvorni vojni svet:

Sicer pa bo dvorni vojni svet z ustreznimi ukazi uradnikom in v skla-
du z vsemi v vojski obstoječimi ukazi odpravil religiozno prisilo glede
nesprejemanja protestantskih kirurgov in komandantov, nepripuščan­
ja evangeličanskih duhovnikov k protestantom v bolnicah in ob ekse-
kucijah in končno glede dovoljenja, da protestantski vojaki v skladu z
možnostmi obiskujejo protestantske cerkve in tam sprejmejo obhajilo.
(Frank 1882,35)
Doslednega uresničevanja patenta ni ovirala le počasnost službenih
postopkov, ampak tudi omejene realne možnosti in težave. Vojaški od-
delki so bili večkrat nameščeni v krajih, kjer ni bilo evangeličanskih
molilnic ali pa obisk božje službe zaradi velikih razdalj ni bil mogoč.
Oddelki so večkrat letno menjali svoje nastanitve, tako da je bila kon-
tinuirana duhovna oskrba s strani lokalnih pastorjev komaj mogoča.
Četudi je bila redna udeležba pri božji službi obvezna tako za katoliške
kot »akatoliške« vojake, nimamo kaj dosti dokazov, da so protestant-
ski vojaki dejansko lahko obiskovali svoje obrede. V praksi je to pome-
nilo, da so bili mnogokrat prisiljeni obiskovati katoliške maše (Hanak
[1971/1972] 1974, 38; Tepperberg 1996, 133). Podobno velja za duhovno
­oskrbo bolnih vojakov, ki so bili pogosto zaupani katoliškim vojaškim
duhovnikom. Še v spisu iz leta 1842 lahko beremo:

65
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72