Page 27 - Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo, letnik 20, zvezek 40 ◆ The Journal of Music Education of the Academy of Music in Ljubljana, volume 20, issue 40
P. 27

glede na velikost skupine. V raziskavi, ki so jo izvedli, je številčnejši pevski zbor
           (n = 232) poročal o povečanju občutka družbene bližine v primerjavi z manj
           številčnim (n = 20–80), kar nakazuje veliko moč glasbe pri ustvarjanju skupin-
           ske povezanosti v večjih skupinah (Weinstein idr., 2016). Eiluned Pearce idr.
           (2016) so ugotovili, da ustvarjanje enotne družbene skupine ni nujno odvisno
           od vzpostavljenih osebnih odnosov med posamezniki. Pevci v raziskavi so se
           počutili povezane s skupino kot celoto (Pearce idr., 2016). Pfordresher (2021)
           predpostavlja, da evolucijski pomen glasbe ne temelji na sposobnosti točnega
           glasbenega izvajanja, temveč izhaja iz ugodnosti udejstvovanja v tej kolektiv-
           ni dejavnosti.
               Ne le glasbeno izvajanje, tudi poslušanje glasbe lahko okrepi družbene
           vezi v skupini. Raziskave kažejo, da lahko družbena skupina, v kateri posame-
           znik posluša glasbo, vpliva na njegov individualni odziv nanjo (Liljeström idr.,
           2013). Rohrbach (2017) je ugotovil, da pasivno poslušanje glasbe morda ni do-
           volj za neposredno krepitev občutka bližine z drugimi, temveč ustvarja atmos-
           fero za povezovanje. Glasba ustvarja okolje, v katerem so posamezniki lahko
           odprtejši in se lahko združujejo (Rohrbach, 2017). Tudi sinhronizirano gibanje   Alja Krevel, Jerneja Žnidaršič, Katarina Habe ◆ Vloga glasbene improvizacije pri družbenem povezovanju
           ob glasbi, npr. v obliki plesa, spodbuja družbeno povezovanje, predvsem kadar
           ob tej glasbi uživamo. Takrat lahko glasba čustveno povezuje ljudi iz različnih
           okolij (Stupacher idr., 2020).
               Raziskave nakazujejo veliko vrednost skupinskih glasbenih dejavnosti in
           njihov učinek na ustvarjanje ter krepitev družbenih vezi med otroki. Ashlee
           Cunsolo Willox idr. (2011) poudarjajo, da aktivno sodelovanje v glasbenem
           ustvarjanju vodi k višji stopnji sodelovanja med učenci in prispeva k družbene-
           mu kapitalu skupine. Družbene veščine in družbena interakcija so se poveča-
           le pri predšolskih otrocih, ki so sodelovali v glasbenem programu, v primerjavi
           z njihovimi vrstniki, ki v programu niso sodelovali (Ritblatt idr., 2013). Aktiv-
           no muziciranje lahko pri otrocih vodi k bolj prodružbenemu vedenju kot po-
           dobne neglasbene dejavnosti (Buren idr., 2019; Cirelli idr., 2014; Kirschner in
           Tomasello, 2010).
               Pomen aktivnega muziciranja pa ni razviden zgolj pri mladih posamez-
           nikih, temveč se njegovi učinki manifestirajo tudi pri starostnikih. Kvalita-
           tivna raziskava o pomenu vseživljenjskega muziciranja starejših je pokazala,
           da je vseživljenjsko glasbeno udejstvovanje povezano s pozitivnimi glasbenimi
           izkušnjami v otroštvu in z družinsko podporo pri glasbenih dejavnostih ter
           da je to ustvarilo družbene vezi z drugimi glasbeniki, ki so pomagale ustva-
           riti občutek učinkovitosti, pripadnosti in medsebojnega spoštovanja (Carr,
           2006).
               Glasbena improvizacija ima v kontekstu spodbujanja družbenih vezi po-
           membno vlogo, saj jo opredeljujemo kot vnaprej nepredvideno glasbeno deja-
           nje (Cambridge University Press & Assessment, b. l.), pri katerem so v ospredju
           komunikacija in interakcija med deležniki ter čustvena zavzetost pri dejavno-
           sti (Faber in McIntosh, 2020; Jordanous in Keller, 2011). Ob pozitivnih učin-

                                                                            27
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32