Page 28 - Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo, letnik 20, zvezek 40 ◆ The Journal of Music Education of the Academy of Music in Ljubljana, volume 20, issue 40
P. 28

kih dejavnosti glasbene improvizacije na kognitivni in glasbeni razvoj (Gru-
             glasbenopedagoški zbornik ◆ letnik/volume 20 ◆ številka/number 40
               enhagen in Whitcomb, 2014; Guderian, 2012; Pucihar, 2016) nekateri avtorji
               izpostavljajo tudi transferno vrednost tovrstnih dejavnosti. Lewis (2014) im-
               provizacijo razume kot priložnost, v kateri se posameznik uči o sebi in drugih
               preko poslušanja ter odzivanja na glasbene dražljaje sodelujočih. Predvsem sku-
               pinska glasbena improvizacija, ki je pogosta oblika dejavnosti glasbene impro-
               vizacije, omogoča vzpostavitev deljene izkušnje in empatije med izvajalci (Ng,
               2018). Tal-Chen Rabinowitch (2020) meni, da prav improvizacijske glasbene
               dejavnosti vodijo k sinhronizaciji in toku interakcij med udeleženci, kar spod-
               buja družbeni kapital. Poudarjanje sodelovanja (in ne tekmovanja) ter spodbu-
               janje inkluzije v procesu glasbene interakcije sta pomembna dejavnika pri dose-
               ganju pozitivnih družbenih izidov (Overy, 2012). Veronika Diaz Abrahan idr.
               (2021) so v svoji raziskavi, ki je primerjala dejavnosti improvizacije in ritmične
               imitacije odraslih v skupini, ugotovili, da so udeleženci improvizacijske skupi-
               ne pokazali višjo stopnjo družbene interakcije. Glasbena improvizacija, pred-
               vsem prosta, lahko pri udeležencih vzbuja občutke notranjega miru, samoza-
               vesti (Ladano, 2016) ter daje prepričanje o brezpogojni sprejetosti v skupini, ki
               improvizacijsko muzicira (Lange, 2011). Poudarek na medsebojnem poslušanju
               (Willox idr., 2011) improvizatorjem odpira prosto pot brez tesnobnih občut-
               kov (Lanier, 2022). Skupinska improvizacija je še posebej dragocena, ker omo-
               goči družbeno povezanost, a hkrati potrditev posameznikove individualne
               identitete (Burnard, 2002), oboje pa temelji na medsebojnem zaupanju in spo-
               štovanju (Lanier, 2022).
                   Kljub nekaterim prispevkom, ki kažejo pozitivno vlogo glasbene improvi-
               zacije pri oblikovanju družbenih vezi (Burnard, 2002; Diaz Abrahan idr., 2021;
               Lange, 2011; Rabinowitch, 2020), tovrstnih raziskav primanjkuje. Glede na iz-
               postavljene ugodnosti skupinskih glasbenih dejavnosti za družbeno povezova-
               nje je bil namen raziskave s sistematičnim pregledom literature preučiti vlo-
               go glasbene improvizacije pri družbenem povezovanju, saj takšnega celovitega
               pregleda nismo zasledili. Postavili smo naslednja raziskovalna vprašanja (RV):
               RV 1:  Katere so glavne ugotovitve raziskav o vlogi glasbene improvizacije pri
                     družbenem povezovanju?
               RV 2:  Katera področja zajemajo raziskave o vlogi glasbene improvizacije pri
                     družbenem povezovanju?
               RV 3:  Kateri so glavni raziskovalni pristopi k preučevanju vloge glasbene im-
                     provizacije pri družbenem povezovanju?


               METODA


               Izvedli smo sistematični pregled literature po protokolu PRISMA (Preferred
               Reporting Items for Systematic reviews and Meta-Analyses), ki ponuja skupek

               28
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33